Gil Ribeiro / Unsplash
Ilmiöt

Älä osta mitään -päivää vietetään tänä vuonna jo 30. kerran – ylikulutus kiihdyttää ilmastonmuutosta ja luontokatoa

3.11.2023 12:56
Mikko Perttunen
Kampanja on vuosien saatossa kehittynyt koko marraskuun mittaiseksi.

Tänä vuonna Suomessa jo 30. kertaa vietettävä Älä osta mitään -päivä keksittiin Black Friday -alennusmyyntipäivän vastavoimaksi Vancouverissa vuonna 1992. Luontoliitto toi kulutuskriittisen teemapäivän Suomeen jo seuraavana vuonna, vaikka varsinaiset ensimmäiset Black Friday -alennuskampanjat nähtiin täällä vasta lähes 15 vuotta myöhemmin.

Älä osta mitään -päivän alkuperäinen idea oli haastaa ihmisiä kokeilemaan ostolakkoa yhden päivän ajan. Ylikulutus kiihdyttää ilmastonmuutosta ja luontokatoa, ja Luontoliiton Älä osta mitään -päivä onkin vuosien saatossa kehittynyt koko marraskuun kestäväksi kampanjaksi.

– Kampanja on tarrannut kiinni kulutuskulttuurin luomiin mielikuviin kaduilla, tapahtumissa ja netissä 90-luvulta alkaen. Sillä on tuotu ja tuodaan päivänvaloon asioita, jotka tarvitsevat oikaisua planeetan, ihmisten ja kaikkien lajien hyvinvoinnin kannalta, Luontoliiton järjestöpäällikkö Sami Säynevirta kertoo tiedotteessa.

Lasten ja nuorten ympäristöjärjestönä Luontoliitto tuo Älä osta mitään -kampanjassaan näkyville etenkin nuorten näkökulmia.

Viikolla 45 Luontoliitto vastaa nuorten esittämiin kysymyksiin kuluttamisesta. Vastamainoskisa yhteistyössä kulttilehti Voiman kanssa taas kannustaa nuoria pohtimaan kulutuskulttuurin ympäristövaikutuksia ja tekemään matalan kynnyksen vaikuttamistoimintaa ympäristön hyväksi. Tänä vuonna kampanjassa ovat mukana myös Luontoliiton juhlavuoden kummit, tubettajakaksikko Elina ja Sofia.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)