Taustakuva: Canva Pty Ltd.
Viestintä

Viestinnän ammattilaisten työttömyys syvenee entisestään – markkinointialan työpaikkojen lasku näyttää toistaiseksi pysähtyneen

8.5.2025 11:06
Mikko Perttunen
Valtionhallinnon leikkaukset näkyvät myös viestijöiden tilanteessa.

Viestijöiden työttömyyden kasvu on jatkunut alkuvuoden 2025 aikana, kerrotaan Viesti ry:stä.

Viime vuoden joulukuuussa työttömiä viestijöitä oli 388. Maaliskuussa työttömien määrä oli noussut jo 427:ään. Vuoden 2024 maaliskuuhun verrattuna viestijöiden työttömyys on noussut 37,7 prosenttia ja vuoden alustakin jo 10 prosenttia.

Lue myös: Markkinointi- ja mainos- sekä viestintäalojen työttömyys kasvoi viime vuonna merkittävästi – joulukuussa oli työttömänä noin 4 500 markkinointiammattilaista

Alkuvuodesta viestinnän rekrytoinnit aktivoituivat hieman, mutta maaliskuussa koettiin jälleen notkahdus.

MAINOS

– Vielä on liian aikaista sanoa, onko tässä nähty varsinaista käännettä parempaan, mutta toivomme tietenkin parasta. Viestinnän ammattilaisia kuormittaa ja huolettaa nykyinen työtilanne erittäin paljon, Viestinnän asiantuntijoiden ammattijärjestö Viesti ry:n toiminnanjohtaja Siina Repo kertoo tiedotteessa.

Viime vuonna avoimia viestinnän alan työpaikkoja ilmoitettiin 40 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2023. Vuonna 2024 maaliskuussa oli TE-toimistoon ilmoitettu 13 avointa viestinnän työpaikkaa, mikä on saman verran kuin vuoden 2025 maaliskuussa.

Työttömät viestijät 2024–25. Kuva: Viesti ry

Valtionhallinnon leikkaukset näkyvät myös viestinnässä. Repo uskoo olevan mahdollista, että viestinnän alan työllisyystilanteen parantumista saadaan vielä odottaa.

– Tässä vaiheessa onkin tärkeää huolehtia omasta jaksamisestaan, työkyvystään ja osaamisen ylläpidosta. Myös työnhakutaitoja on tärkeä ylläpitää, koska työnhaku on tänä päivänä erittäin vaativa laji, Repo muistuttaa.

Lue myös: Johtavat viestijät uskovat viestijöiden työllisyystilanteen vielä heikentyvän entisestään ennen uutta nousua – neljännes kyselyyn vastanneista vähentäisi alan aloituspaikkoja korkeakouluissa

Markkinoinnin ammattilaisten työttömyys on pysynyt melko samalla tasolla viime kuukausien aikana. Avoimien työpaikkojen määrän lasku näyttäisi toistaiseksi pysähtyneen.

– Vire rekrytoinneissa on selvästi parantunut, Repo sanoo.

Markkinoinnin avoimet työpaikat 2024–25. Kuva: Viesti ry
MAINOS