Jason Goodman / Unsplash
Ilmiöt

Viesti ry: Brändivastaavien kysyntä kasvoi huimasti vuonna 2022

28.2.2023 9:45
Mikko Perttunen
Kaikkein eniten avoimena oli markkinointipäällikön pestejä.

Duunitorin nettisivuilla ilmoitettujen viestintä- ja markkinointialan avoimien työpaikkojen määrä väheni hieman vuonna 2022, kertoo Viesti ry. Kaiken kaikkiaan viestinnän ja markkinoinnin alalla oli vuoden aikana 4490 avointa työpaikkaa.

Avointen työpaikkojen määrä Duunitorin tietokannassa kasvoi kokonaisuudessaan 20 prosenttia, mutta viestinnän ja markkinoinnin työpaikkoja oli kaksi prosenttia vähemmän kuin vuonna 2021. Pudotusta oli erityisesti kesästä lähtien. Esimerkiksi joulukuussa alan työpaikkoja oli 14 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin

Avoimia markkinointipäällikön paikkoja ilmoitettiin 686 kappaletta.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Lukumäärällisesti eniten vuoden 2022 aikana haettiin markkinointipäälliköitä. Avoimia markkinointipäällikön paikkoja ilmoitettiin 686 kappaletta. Eniten lisääntyivät ilmoitukset, joissa haettiin brändivastaavaa. Näitä ilmoituksia oli kolmanneksi eniten, yhteensä 452 kappaletta, ja kasvua edellisvuoteen nähden oli 64 prosenttia.

Toiseksi eniten haettiin viestintäasiantuntijoita, vuoden aikana avoimia työpaikkoja oli 629 kappaletta.

Prosentuaalisesti eniten putosi markkinointijohtajien tarve, sillä näitä työpaikkoja ilmoitettiin 38 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2021. Myös sosiaalisen median asiantuntijoita ja viestintäkonsultteja haettiin huomattavasti edellisvuotta vähemmän.

Kaikkein vähiten alalla puolestaan haettiin tubettajia ja julkaisutoimittajia, kumpaankin tehtävään oli avoinna vuoden aikana kaksi työpaikkaa.

Viesti ry:n raportissa muistutetaan, että viestintä- ja markkinointialan avointen työpaikkojen määrän vaihteluun titteleittäin voivat vaikuttaa esimerkiksi muutokset organisaatioiden tarpeissa, viestintä- ja markkinointitehtävien ulkoistaminen, henkilöstön vaihtuvuus sekä myös käytettyjen titteleiden trendit.

Myös piilotyöpaikkojen määrä ja esimerkiksi johtotehtävien rekrytoinneissa käytetyt suorahaut voivat vaikuttaa avoimien työpaikkojen määrään. Lisäksi muiden julkaisualustojen käyttö ja vaikkapa Linkedin Jobs -sivuston käytön lisääntyminen voi vaikuttaa Duunitorin sivustolla jaettujen työpaikkojen määrään.

Viesti ry on viestintäalan ammattilaisten, viestintää johtavien ja viestintää opiskelevien ammattijärjestö. Se tilaa vuosittain Duunitorilta ajankohtaista dataa viestintä- ja markkinointialan avointen työpaikkojen määrästä.