Unsplash/Paul Felberbauer
Digitaalisuus

Kotimaisten verkkokauppojen pudotuspeli meneillään – ”Isommat porskuttavat, myynti ja markkinointi ratkaisee”

14.10.2021 12:35
Minna Lehto
Vaikka verkkokaupan euromääräinen kasvu jatkuu, verkkokauppojen määrä Suomessa on kääntynyt jyrkkään laskuun.

Vilkas Groupin tuottaman tuoreen verkkokauppaindeksin mukaan kotimaisten verkkokauppojen määrä on pudonnut jopa 25 prosenttia vuoden takaisesta. Samaan aikaan verkkokaupan euromääräinen kasvu kuitenkin jatkuu. Yrityksen toimitusjohtajan Markku Korkiakosken mukaan meneillään on verkkokauppojen pudotuspeli.

– Vaikka verkkokauppa on euromääräisesti kasvanut heinä–syyskuussa 6,5 prosenttia, korona on ollut toisille onnenpotku ja toisille turmio. Nyt erotellaan jyviä akanoista. Verkkokauppamarkkinoilta on hävinnyt paljon kauppiaita, joille tilanne on ollut liian vaikea. Asiakkaat on tehokkaasti tavoitettava ja saatava myös ostamaan, pelkkä verkkokauppa itsessään ei vielä takaa myyntiä, Korkiakoski pohtii tiedotteessa.

Suomalaisten verkkokauppojen kadon havaitsi omassa selvityksessään Tribetail Consultingin perustaja, digitaalisen kaupan asiantuntija Petteri Erkintalo. Hän arvioi tärkeimmäksi syyksi koronan aiheuttaman globaalin tavarapulan, joka on katkonut toimitusketjuja ympäri maailmaa.

– Ei-oota ei voi myydä. Tavarasta maailmanmarkkinoilla vallitseva niukkuus on helpompi hallita suurille kauppiaille, joista heidän omat toimittajansa haluavat pitää asiakkaina kiinni. Tällaisessa asetelmassa pienet kauppiaat jäävät helpommin vaille tavaraa ja joutuvat sitä kautta tietenkin hankalaan asemaan, Erkintalo puntaroi.

”Kisa on siitä, ketkä osaavat liiketoiminnan kokonaisuuden”

Muuttuneessa tilanteessa ytimessä on verkkokauppiaan osaaminen ja asiakas. Vilkas Groupin Korkiakosken mukaan on osattava myydä sitä mitä löytyy, maksimaalisella markkinointiteholla.

– Viimeistään nyt on ymmärrettävä, että kisa on siitä, ketkä osaavat liiketoiminnan kokonaisuuden sisältäen asiakkuuden elinkaarihallinnan, myynnin ja markkinoinnin. Se on keskeinen syy nyt sille, että isommat porskuttavat, myynti ja markkinointi ratkaisee, painottaa Korkiakoski.

Vaikka tilanne vaikuttaa huonolta, pienille kotimaisille verkkokauppiaille olisi kuitenkin nyt markkinoilla tilaa.

– Ei ole mitään syytä, miksi asiakkaita ei voisi houkutella myös uusiin laadukkaisiin kotimaisiin verkkokauppoihin. Aivan erityinen potentiaali on kotimaisten palvelujen siirtymisessä verkkokauppaan sekä yritysten välisessä B2B-kaupassa – ja nämä ovat Suomessa vasta alkamassa, arvioi Korkiakoski.

Tribetailin Erkintalo arvioikin, että globaali niukkuus hillitsee tavarakaupan verkkokasvua vielä tovin.

– Uusia verkkokauppoja perustetaan jälleen, kun on taas parempi mahdollisuus myydä tavaraa. Tavaraa tukkukauppoihin saadaan maahantuojilta saatujen tietojen mukaan normaalilla volyymilla todennäköisesti vasta 2023.

Vilkas Group julkaisee neljästi vuodessa verkkokauppaindeksin, joka kuvaa verkkokaupankäynnin kehitystä Suomessa. Verkkokauppaindeksin tausta-aineisto kerätään Vilkas Groupin asiakkaiden verkkokaupoista vuoden 2006 alusta alkaen.

Lue myösVihreiden verkkokauppojen uskotaan olevan tulevaisuuden menestyjiä

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)