Unsplash/John Shnobrich
Digitaalisuus

Vihreiden verkkokauppojen uskotaan olevan tulevaisuuden menestyjiä

8.10.2021 13:10
Toni Rajamäki
Vastuullisuuden korostuminen näkyy myös verkkokaupassa, kertoo Postin tutkimus.

Postin tuore verkkokauppatutkimus kertoo, millä keinoin verkkokaupat voivat lisätä kilpailuetuaan nyt ja etenkin tulevaisuudessa.

Tutkimuksen mukaan vastuullisuus näkyy nyt jo verkko-ostamisessa, sillä monet suomalaiskuluttajat miettivät ostaessaan ympäristönäkökulmaa. Kuluttajia kiinnostavat aiheet liittyvät etenkin kuljetukseen ja pakkausmateriaaleihin.

Suomalaiskuluttajat uskovat, että vastuulliset verkkokaupat ovat tulevaisuuden menestyjiä. Näin sanoo 56 prosenttia vastaajista. Vain 13 prosenttia on jokseenkin eri mieltä tai kokonaan eri mieltä.

Tällä hetkellä yli puolet kuluttajista toivoo, että verkko-ostosten kuljetustapa olisi ympäristönäkökulmasta kestävä. Liki puolet kokevat tärkeäksi, että kuljetusyhtiö pyrkii päästöttömyyteen käyttämällä uusiutuvia polttoaineita tai sähköajoneuvoja. 44 prosenttia sanoo suosivansa verkkokauppoja, jotka käyttävät kierrätettyjä pakkausmateriaaleja.

Vastuullisuuden merkityksen voidaan odottaa vain korostuvan tulevaisuudessa, sillä vastuullisuus on tärkeää etenkin nuorille, sanoo Postin vastuullisuusjohtaja Noomi Jägerhorn.

– Nuorten herkkyys ympäristöasioissa näkyy tässäkin tutkimuksessa. Mitä nuorempi vastaaja on, sen tärkeämpää on päästöttömyys, kierrätys, ympäristöystävällisyys ja ympäristövaikutusten arviointi. Se tietysti ilahduttaa ja samalla korottaa rimaa meille kaikille alan toimijoille. Hieman kärjistäen voisi sanoa, että nettiostamisen tulevaisuus on nuorisolta hyväksynnän saavissa vihreissä verkkokaupoissa, Jägerhorn sanoo Postin verkkosivuilla.

Nuorten herkkyys ympäristöasioissa näkyy tässäkin tutkimuksessa. Mitä nuorempi vastaaja on, sen tärkeämpää on päästöttömyys, kierrätys, ympäristöystävällisyys ja ympäristövaikutusten arviointi.

Suurimpana ongelma on tällä hetkellä se, että monet kuluttajat eivät ole valmiita maksamaan vastuullisuudesta – ainakaan mitä tulee ympäristöystävälliseen kuljetukseen.

Tutkimuksessa kysyttiin, olisiko kuluttaja valmis maksamaan muutaman euron lisän varmistaakseen kuljetuksen ympäristöystävällisyyden. Vain joka kolmas sanoi olevansa valmis maksamaan pienen lisän. 36 prosenttia sanoi päinvastaista.

Samaan aikaan monet kuluttajat haluavat ilmaisia kuljetuksia, jotka ovat tutkimuksen mukaan iso kilpailutekijä. 61 prosenttia vastaajista ostaisi verkosta enemmän, jos toimitukset olisivat ilmaisia. Verkko-ostamista lisäisi selvästi myös aiempaa nopeammat kuljetukset. Vastaajista 76 prosenttia kertoo kasvattaneensa ostoskoriaan verkkokaupassa, jotta he saisivat ilmaisen kuljetuksen.

Tutkimus antaa tämän päivän verkkokaupoille arvokasta tietoa myös toimitustapamieltymyksistä: 54 prosenttia vastaajista suosii mieluiten pakettiautomaatteja, joiden suosio kasvaa vuosi vuodelta. Rajua kasvua nähdään myös kotiinkuljetusten suosiossa.

Pakettiautomaattien isoimpina hyötyinä nähdään sijainti ja nopeus. Kotiinkuljetuksissa arvostetaan oman ajan säästämistä. Ihmiset haluavat tilata koteihinsa etenkin isoja ja raskaita tuotteita.

Verkkokaupan suosio ei ole laantunut

Koronapandemia on ollut verkkokaupalle vahvaa kasvun aikaa. Paljon on pohdittu, kääntyykö käyrä alaspäin, kun rajoituksia puretaan ja pandemia helpottaa. Tutkimuksen perusteella trendi ei ole laskemassa.

Postin tutkimuksen mukaan 70 prosenttia kuluttajista aikoo pitää ostamisensa nykyisellä tasolla myös jatkossa.

– Lähes 70 prosenttia suomalaisista verkko-ostajista ennakoi, että aikoo pitää verkko-ostamisen samalla tasolla ja jopa 16 prosenttia aikoo ostaa verkosta selvästi enemmän, mikä tarkoittaa sitä, että mahdollinen koronatilanteen lieventyminen ei näytä pysäyttävän verkko-ostamisen kasvua. Vuonna 2025 hieman yli neljännes suomalaisista verkko-ostajista uskoo ostavansa enemmän verkkokaupoista, kertoo Postin liiketoimintajohtaja Tommi Kässi.

Vuonna 2025 hieman yli neljännes suomalaisista verkko-ostajista uskoo ostavansa enemmän verkkokaupoista.

Tällä hetkellä 57 prosenttia suosii kivijalkamyymälöitä, mutta tutkimuksen perusteella lukema laskee 37:ään vuoteen 2025 mennessä.

Vaikka suomalaiset ovat löytäneet verkko-ostamisen toden teolla, ovat monet Euroopan maat Suomea selvästi edellä. Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka moni suomalainen on ostanut verkosta viimeisen viikon aikana, ja suomalaisista näin kertoi tehneensä 28 prosenttia. Lukema oli esimerkiksi Ruotsissa 62 prosenttia, Liettuassa 59 prosenttia, Virossa 45 prosenttia ja Latviassa 43 prosenttia.

– Suomalaisista verkko-ostajista noin kolmannes arvioi lisänneensä tänä vuonna verkko-ostamista selvästi tai jonkin verran. Ruotsissa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa vastaava luku on selkeästi isompi: miltei joka toinen on lisännyt nettishoppailua, Kässi lisää.

Lue myös:

MarkkinointiUutiset selvitti: Näitä vastuullisuusteemoja kannattaa korostaa yritysviestinnässä

Yli 60 prosenttia suomalaisista ärsyyntyy yritysten vastuullisuusviestinnästä vähintään joskus

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)