Kuvaaja:
Sandra Seitamaa / Unsplash
Ilmiöt

Uusi alennusmyyntilaki asettaa joulun alennusmyynnit ja Black Fridayn vastakkain – samoja tuotteita tarjouksessa tuskin löytyy

21.12.2023 11:29
Mikko Perttunen
Suomalaiset ostavat joululahjat yleensä hyvissä ajoin, mutta lähes joka kymmenes on liikkeellä viime tipassa. Yli joka viides käyttää lahjoihin korkeintaan 50 euroa.

Hintaoppaan kuluttajatutkimuksen mukaan hieman yli 9 prosenttia suomalaisista ei aio ostaa lainkaan joululahjoja, ja vajaa 12 prosenttia käyttää niihin vähemmän kuin 50 euroa. Yleisin joululahjoihin käytettävä rahamäärä on tänä vuonna 50–100 euroa.

Suuret lahjabudjetit ovat vastaajilla harvinaisia, sillä ainoastaan 3,6 prosenttia kuluttajista suunnittelee käyttävänsä lahjoihin enemmän kuin 750 euroa.

Yleisin ajankohta suomalaisten lahjahankinnoille on 1–2 kuukautta ennen joulua, jonka nimeää kyselyssä noin joka kolmas, ja toiseksi yleisin joulukuun alkupuolella, jolloin lahjaostokset tekee 27 prosenttia kyselyyn vastanneista. Myös viime hetken ostosten tekijöitä löytyy, sillä vajaa 9 prosenttia vastaajista ostaa lahjansa 1–3 päivää ennen joulua.

Kolmannes kuluttajista kertoo jättävänsä osan tai kaikki joululahjaostoksista joulun jälkeisiin alennusmyynteihin.

Viime vuonna tuotteiden hinnat lähtivät laskuun 22. joulukuuta.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Viime vuonna tuotteiden hinnat lähtivät laskuun 22. joulukuuta, ja joulualennusmyyntien edullisimmat päivät olivat 25. ja 30. joulukuuta. Hintaopas muistuttaa, että kuluttajan on hyvä tiedostaa uuden alennusmyyntilain vaikutus joulualennuksiin: jos joululahjaksi toivottu tuote oli alennuksessa Black Fridayn aikaan, se ei luultavasti ole alennuksessa ennen joulua.

– On hyvin mahdollista, että Black Friday -alennuksissa ja joulualessa nähdään tänä vuonna eri tuotteita. Näin tuotteille voidaan merkitä mahdollisimman suurelta näyttävä alennus, sillä nyt on ensimmäinen kerta, kun kauppojen täytyy joulun alla verrata hintoja edeltäneeseen 30 päivään. Kuluttajan näkökulmasta tämä voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että Black Fridayn aikaan tarjouksessa ollut airfryer ei välttämättä tule enää alennukseen ennen joulua, vaan aikaisintaan 30 päivää Black Fridayn jälkeen eli 25. joulukuuta, Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett selittää.

Hintaoppaan tilaama tutkimus toteutettiin Bilendin hallinnoimassa M3 Panelissa lokakuun alussa. Verkkokyselyyn vastasi tuhat 18–75-vuotiasta suomalaista ja otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan.