Ilmiöt

ūüĒć ‚ÄĚUnelmien toteuttamista ei kannata j√§tt√§√§ el√§m√§n loppusuoralle‚ÄĚ ‚Äď Maria Paassola j√§tti Helsingin ja startup-maailman ja opiskeli terapeutiksi

Startup-konsernin viestintäjohtajana työskennellyt Maria Paassola muutti Loviisaan, aloitti terapeuttiopinnot ja siirtyi perinteisen perheyrityksen markkinointiin. Hänen mukaansa startup-maailmaa ja perheyritystä yhdistää se, ettei kummassakaan olla "vain töissä".
Kuva:
ūüĒć ‚ÄĚUnelmien toteuttamista ei kannata j√§tt√§√§ el√§m√§n loppusuoralle‚ÄĚ ‚Äď Maria Paassola j√§tti Helsingin ja startup-maailman ja opiskeli terapeutiksi

ūüĒć Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempi√§, taustoittavia ja p√§ivitt√§isest√§ uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

Kun Maria Paassolan isä menehtyi muutama vuosi sitten vain 66-vuotiaana, Paassola joutui saattohoitamaan paitsi isänsä myös tämän 1980-luvulta saakka rakentaman softayrityksen. Se herätti Paassolan pohtimaan omaa elämäntilannettaan.

‚Äď Tajusin, ett√§ unelmien toteuttamista ei kannata j√§tt√§√§ el√§m√§n loppusuoralle, koska silloin aikaa niille ei v√§ltt√§m√§tt√§ koskaan tule, Paassola kertoo.

Niinpä Helsingissä startup-konsernin viestintäjohtajana toiminut Paassola päätti toteuttaa pitkäaikaisen unelmansa uudesta ammatista ja irtisanoutui.

Samalla hän laittoi elämäänsä uusiksi muutenkin. Koti Helsingissä vaihtui Loviisan keskustassa sijaitsevaan satavuotiaaseen hirsitaloon, jonka yläkerran ikkunoista pilkottaa meri. Paassolan työmatka kulkee mansardikattoisten talojen täplittämässä maalaismaisemassa.  Työpisteen ikkunasta voi tarkkailla muuttolintujen saapumista ja lähtöä läheisille lintujärville.

‚Äď Jos minulle olisi jokunen vuosi sitten kerrottu, ett√§ el√§m√§ni ottaa t√§llaisen suunnan, niin en olisi v√§ltt√§m√§tt√§ itsek√§√§n uskonut.¬†

Töihin konkreettisten asioiden pariin

Viel√§ vuonna 2019 Paassola ty√∂skenteli Helsingin keskustassa TR√Ą-nimisess√§ startup-konsernissa, jonka alla oli parhaimmillaan kuusi erilaista kiinteist√∂ihin ja rakentamiseen liittyv√§√§ liiketoimintaa. Paassola vastasi kaikkien niiden viestinn√§st√§ ja my√∂s suuresta osasta markkinointia.

Työ startup-maailmassa oli ajoittain melko hektistä. Paassola laittoi yhtiöille pystyyn muun muassa mediaviestinnän, sisällöntuotannon, liidigeneraation, tapahtumakonseptien ja sisäisen viestinnän prosesseja. Lisäksi hän oli tiiviisti mukana yhteistyökumppanineuvotteluissa ja rakentamassa työnantajamielikuvaa.

"Halusin tehdä töitä läpinäkyvien ja konkreettisten asioiden parissa."

Päivätyönsä ohella Paassola teki markkinointialan töitä toiminimellä, jonka perusti vuonna 2018 työskennellessään World Visionin markkinointipäällikkönä. Kun Paassola perusti toiminimensä, hän listasi kolme brändiä, joita uskoi voivansa auttaa markkinoinnissa. Ne olivat hänen unelma-asiakkaitaan, jotka olivat hänelle jo jollakin tavalla tuttuja. Vaatteita ja asusteita luomulaatuisista luonnonkuiduista valmistava Ruskovilla oli listalla ensimmäisenä.

Paassola p√§√§tti kokeilla onneaan. Kev√§√§ll√§ 2018 h√§n oli yhteydess√§ Ruskovillaan, ja sopi kahvittelut yrityksen toisen perustajan sek√§ h√§nen tytt√§rens√§ ja v√§vyns√§ kanssa Kampin kauppakeskukseen Helsinkiin. Kun tapaaminen oli ohi, Paassolan toiminimiyrityksell√§ oli ensimm√§inen asiakas ‚Äď ja se sattui olemaan Paassolan listaama unelma-asiakas.

‚Äď Halusin tehd√§ t√∂it√§ l√§pin√§kyvien ja konkreettisten asioiden parissa. Ruskovillan kuukausipalkkaiset ammattilaiset valmistavat tuotteet Artj√§rven vanhan meijerirakennuksen alakerrassa, Paassola kertoo.

Elämänmuutos johti työpaikan vaihtoon

Paassola oli t√∂iss√§ TR√Ąlla, kun h√§nen is√§ns√§ menehtyi. Menetys ja sen her√§tt√§m√§ tarve el√§m√§nmuutokselle tarkoitti kuitenkin senhetkisest√§ palkkaty√∂st√§ luopumista.

Paassola irtisanoutui TR√Ąlta, muutti perheineen kokeilemaan pikkukaupunkiel√§m√§√§ Loviisaan ja mietti, mit√§ tekisi seuraavaksi. H√§n sai kaksi ty√∂tarjousta Helsingist√§. Paassola p√§√§tti kuitenkin kuunnella vaistoaan, eik√§ ottanut niit√§ vastaan.

H√§nen mieless√§√§n py√∂ri nimitt√§in Ruskovilla. Ty√∂ yrityksen markkinoinnin parissa oli sujunut hyvin. Niinp√§ Paassola ehdotti Ruskovillalle, ett√§ yhteisty√∂t√§ voisi tehd√§ enemm√§nkin ‚Äď ja hieman eri tavoin kuin ennen.

‚Äď Hekin olivat valmiita syvent√§m√§√§n yhteisty√∂t√§. Vuoden 2020 alusta asti olen ollut ty√∂suhteessa, ja teen Ruskovillalle kolmip√§iv√§ist√§ ty√∂viikkoa.

Startup-maailmasta perheyritykseen

Ruskovillalla Paassola työskentelee täysin toisenlaisessa maailmassa kuin mihin startup-aikanaan tottui.

‚Äď Startupeissa tavoitteena on usein nopea kasvu, maailmanvalloitus ja rahakas exit muutaman vuoden sis√§ll√§. Ruskovillalla tehd√§√§n asioita hyvin pitk√§j√§nteisesti, kest√§v√§sti ja pitk√§n pohdinnan tuloksena, Paassola kertoo.

Hän muistelee sanontaa, jonka mukaan perheyrityksen kvartaali on 25 vuotta.

"Markkinointiviestinnän näkökulmasta startupin kvartaali on 25 tuntia."

‚Äď Markkinointiviestinn√§n n√§k√∂kulmasta startupin kvartaali on sitten varmaan 25 tuntia. Asioista t√§ytyy usein kertoa hiukan etukenossa ja paukutella henkseleit√§ rete√§sti, vaikka kaikki ei olisikaan viel√§ ihan loppuun asti hiottua.

Ruskovillan kaltaiset perinteiset yritykset taas ovat Paassolan mukaan usein turhankin varovaisia ja vaatimattomia.

‚Äď Asioista kerrotaan vasta sitten, kun kaikki on mietitty tarkasti viimeist√§ piirtoa my√∂ten. Ehk√§ my√∂s luotetaan siihen, ett√§ hyv√§ tuote myy itsens√§. Mutta globaalissa kilpailussa on vaarallista tuudittautua siihen ajatukseen.

Kiinnostus liiketoimintaan tukee markkinointityötä

Mutta on startupin ja perinteikkään perheyrityksen markkinoinnissa jotain samaakin, Paassola sanoo.

‚Äď Niit√§ yhdist√§√§ samankaltainen intohimo ja tinkim√§tt√∂myys. Kummassakaan ei olla vain t√∂iss√§, vaan kyse on hyvin mukaansatempaavasta ja kokonaisvaltaisesta tavasta tehd√§ asioita.

Toinen yhdistävä asia on Paassolan mukaan halu kansainvälistyä. Hän on tarvinnut työssään ymmärrystä vieraista kulttuureista ja uusien markkinoiden avaamisesta. Ruskovillan tuotannosta vientiin menee tällä hetkellä noin 20 prosenttia, mutta Paassolan mukaan tavoitteena on koko ajan kasvattaa myös kansainvälistä asiakaskuntaa.

"Kyllästyisin äkkiä vain yhden nappulan hinkkaamiseen. Haluan päästä vaikuttamaan kokonaisuuteen."

Lisäksi Paassola kertoo tarvinneensa molemmissa työpaikoissa laaja-alaisuutta ja kiinnostusta liiketoimintaa ja sitä alaa kohtaan, jolla työskentelee. Hän on markkinointitehtävien lisäksi päässyt osallistumaan laajempaan liiketoimintaa koskevaan keskusteluun ja päätöksentekoon.

Sellainen sopii Paassolalle hyvin. Liiketoiminta ja sen johtaminen ovat alkaneet kiinnostaa häntä vuosi vuodelta enemmän. Kokonaisliiketoiminnallinen tapa tehdä markkinointia ja viestintää kiinnostaa Paassolaa.

‚Äď Kyll√§styisin √§kki√§ vain yhden nappulan hinkkaamiseen. Haluan p√§√§st√§ vaikuttamaan kokonaisuuteen.¬†

Uusi ammatti terapeuttina

Isän kuolema sai Paassolan toteuttamaan vielä yhden haaveen lisää. Hän aloitti ratkaisukeskeisen lyhytterapeutin opinnot Helsingin Psykoterapiainstituutissa. Jo lukioikäisenä psykologian jatko-opinnot kiinnostivat Paassolaa, mutta hän valitsi kuitenkin kauppatieteet. Myöhemmin Paassola suoritti psykologian opintoja avoimessa yliopistossa.

‚Äď Niit√§ oppeja olen p√§√§ssyt hy√∂dynt√§m√§√§n markkinoinnissa ja viestinn√§ss√§.

Paassola huomasi kuitenkin kaipaavansa työtä, jossa pääsisi pois näyttöpäätteen äärestä kohtaamaan ja auttamaan ihmisiä. Terapiatyö tuntui luonnolliselta ratkaisulta. Lopputyönään Paassola kehitti konseptin, jossa yhdistyvät luonto, liikkuminen ja psykoterapeuttiset menetelmät.

‚Äď J√§lkik√§teen ajateltuna t√§m√§ meni juuri oikein, sill√§ en ehk√§ olisi ollut kovin hyv√§ terapeutti parikymppisen mustavalkoisella el√§m√§nkatsomuksella, Paassola sanoo.

Hän myöntää, että elämä on toisinaan edelleen hektistä. Paassola tekee päivätyötä Ruskovillalle kolmena päivänä viikossa, konsultoi markkinointiasiakkaita yrittäjänä ja pitää terapiavastaanottoa.  

‚Äst Se on v√§lill√§ melkoinen sillisalaatti, mutta kaikki ty√∂ni ovat minulle merkityksellisi√§ ja moniin elementteihin voin vaikuttaa itse. Siksi nykyinen el√§m√§ntilanne tuntuu kuitenkin leppoisalta.

Lis√§√§ aiheesta:¬†N√§in uudistettiin perinteisen kotimaisen perheyrityksen br√§ndi√§ ‚Äď liikevaihto kasvoi 50 prosenttia

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa