Brändit

🔍 Näin uudistettiin perinteisen kotimaisen perheyrityksen brändiä – liikevaihto kasvoi 50 prosenttia

22.4.2021 6:35
Iina Kansonen
Kotimaisen Ruskovillan brändiuudistuksessa ennallaan säilyi vain logo, jonka yrityksen toinen perustaja maalasi käsin ensimmäisen liiketilan yhteyteen neljäkymmentä vuotta sitten.

🔍 Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempiä, taustoittavia ja päivittäisestä uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

”Koska näin on aina tehty.”

Nuo sanat Ruskovillan viestintä- ja markkinointijohtaja Maria Paassola kuuli aloittaessaan työt Ruskovillan brändiuudistuksien parissa. Eikä se oikeastaan ole ihme.

Ruskovilla on tänä syksynä neljäkymmentä vuotta täyttävä perheyritys, joka on aina ollut saman perheen omistuksessa. Takana ovat vuosikymmenien perinteet, ja joissain asioissa on ollut vaikea päästää irti menneestä, Paassola on huomannut.

– Olisin usein valmis etenemään paljon rivakampaan tahtiin, mutta kunnioitan perheen näkemyksiä. Annan heille tarvittavaa aikaa sopeutua muutoksiin ja uusiin ehdotuksiin, Paassola sanoo.

Lisäksi olisi typerää olla kuuntelematta omistajia tarkalla korvalla, hän lisää. Heillä kun on yhteensä noin sadan vuoden kokemus tekstiilialalta ja Ruskovillan pyörittämisestä.

Uudistuksella tavoitellaan nuoria kuluttajalla

Vaatteita ja asusteita luomulaatuisista luonnonkuiduista valmistava Ruskovilla palkkasi Paassolan pestiinsä vuoden 2020 alussa. Talossa ei ollut aikaisemmin vastaavaa roolia, joten Paassola on voinut rakentaa siitä pitkälti itsensä näköisen.

– Reilun vuoden tiiviin yhdessä tekemisen jälkeen alamme olla aika hyvin samalla taajuudella, Paassola sanoo.

"Uudistuminen oli välttämätöntä, jotta voisimme tavoittaa myös nuoremmat vastuullisesta vaatetuotannosta kiinnostuneet kuluttajat."

Ensimmäisen työvuotensa aikana hän on keskittynyt nimenomaan paitsi brändin myös koko markkinoinnin ja viestinnän uudistamiseen.

Paassolan mukaan Ruskovillan brändi herättää monessa nostalgisia tuntemuksia. Ruskovillalla on paljon asiakkaita, jotka asioivat jo toisessa polvessa ja muistavat brändin omasta lapsuudestaan ja nimenomaan vauvanvaatteista.

Siitä huolimatta Paassola ja Ruskovillan tiimi olivat sitä mieltä, että brändi kaipasi uudistusta. Kuvamaailma ja estetiikka eivät olleet enää tätä päivää.

– Uudistuminen oli välttämätöntä, jotta voisimme tavoittaa myös nuoremmat vastuullisesta vaatetuotannosta kiinnostuneet kuluttajat, Paassola sanoo.

Visuaalinen ilme lähes kokonaan uusiksi

Ruskovillan visuaalinen ilme uudistettiin lähes kokonaan. Visuaalista maailmaa haluttiin kehittää aiempaa pehmeämmäksi ja modernimmaksi.

Uuden ilmeen saivat muun muassa tuotepakkaukset, käyntikortit ja kuvatyylit. Graafisen suunnittelijan ehdotuksesta brändiväreiksi valikoituivat Ruskovillan villatuotteiden perusvärit.

Uudistuksessa ennallaan säilyi ainoastaan Ruskovillan logo.

– Ruskovillan toinen perustaja Mauno Mattsson maalasi sen käsin ensimmäisen liiketilan yhteyteen vuonna 1981, Paassola kertoo.

"Erityisesti somessa brändille lisättiin ripaus pilkettä silmäkulmaan."

Myös yrityksen tone of voice muuttui osana brändiuudistusta. Asioista kerrotaan entistä napakammin ja myynnillisemmin. Erityisesti somessa brändille lisättiin ripaus pilkettä silmäkulmaan. Myös verkkokauppaa uudistettiin. Se avattiin palvelemaan kuluttajia lähes globaalisti.

Paassola kertoo uudistuksen vaatineen useampia iterointikierroksia.

– Kun pöydän ympärillä on joukko intohimoisesti Ruskovillaan suhtautuvia ihmisiä, pidettiin omista näkemyksistä välillä aika härkäpäisestikin kiinni. Ennen kaikkea prosessiin on kuulunut kuitenkin naurua.

Liikevaihto kasvoi merkittävästi koronavuonna

Brändiuudistus on vielä kesken, mutta Paassola paljastaa, että tehty työ näyttää vaikuttaneen liikevaihtoon positiivisesti. Juuri päättyneellä tilikaudella Ruskovillan liikevaihto kasvoi noin 50 prosenttia ilman media- ja markkinointibudjetin merkittävää kasvattamista.

– Koronan tuoma ulkoilubuumi ja pitkä talvi vaikuttivat varmasti osaltaan kasvuun. Mutta uskon, että myös tehdyillä uudistuksilla on merkittävä rooli kasvupyrähdyksessä, Paassola sanoo.

Brändiuudistuksen lisäksi vaikutuksensa lienee sillä, että markkinointia on tehty hiukan toisin kuin aiemmin. Mainontaa on kohdennettu entistä tehokkaammin ja ketterämmin, digitaalisia kanavia on painotettu, lisämyynnin paikkoja mietitty ja verkkokaupasta pyritty poistamaan oston esteitä, Paassola luettelee.

– Kun perusasiat alkavat pian olla kunnossa, on meillä hyvä perusta yrityksen hallitulle kasvulle Suomessa ja ulkomailla.

Lue lisää: 🔍 ”Unelmien toteuttamista ei kannata jättää elämän loppusuoralle” – Maria Paassola jätti Helsingin ja startup-maailman ja opiskeli terapeutiksi

MAINOS