Kuva: Mikko Perttunen
Digitaalisuus

Tätä tapahtuu digimarkkinoinnissa nyt: asiantuntijat uskovat UGC-sisällöntuottajien, AI-avatarien ja tekoälyavusteisen sisällöntuotannon nousuun

22.3.2024 13:50
Iina Kansonen
Markkinointiuutiset haastoi Grand One -juhlijat kertomaan, mitä kiinnostavaa digimarkkinoinnin kentällä tapahtuu vuonna 2024.

Digitaalisille palveluille ja digitaalisuutta hyödyntäville markkinointiviestinnän töille tarkoitetun Grand One -kilpailun palkinnot jaettiin eilen torstaina Helsingin Kattilahallissa. Markkinointiuutiset oli paikan päällä juhlahumussa ja kysyi viideltä gaalavieraalta saman kysymyksen: Mikä on mielestäsi kiinnostavinta, mitä digimarkkinoinnin kentällä tapahtuu vuonna 2024?

Lue myös: Markkinointiuutiset oli mukana Grand Onen juhlahumussa – katso kuvagalleria gaalasta

”Ihmiset ovat kyllästyneet hälinään”

Janne Jäälinoja,  Head of Digital Services, Business Finland / Grand One -tuomari 2024

Kuva: Mikko Perttunen

”X:n, Whatsappin ja Facebookin kaltaisten isojen alustojen organisoituminen uudelleen. On mielenkiintoista nähdä, saako suomalainen media siitä vahvistusta. Miten kotimaiset mediayhtiöt vastaavat siihen, miten ne saavat lukijoita, muuttavatko ne strategioitaan? Nyt olisi niiden aika investoida ja tutkia loppukuluttajan käyttäytymistä, koska sitä on niin hankala ennustaa. Ihmiset siirtyvät sujuvasti alustoilta toisille. Googlet ja facebookit ovat vieneet ison osan mainosrahoista. Meidän olisi syytä innovoida uutta, jotta mainostajien rahat saadaan takaisin Suomeen.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Markkinointi kaipaa kaikkiaan lisää uusia innovaatioita. Hälinä on megatrendi ja ongelma, johon ihmiset ovat kyllästyneet. Siksi mainostajien tulisi miettiä, miten viestistä saa yhä kohdistetumman ja näin ollen relevantimman omalle kohdeyleisölle.”

”Uskon nieche-sisällöntuottajien nousuun vastapainona tekoälylle”

Enoma Edevbaro, Head of SEK Social, SEK

Kuva: Mikko Perttunen

”UGC eli user-generated content. Uskon sisällöntuottajien nousuun vastapainona tekoälylle. Ihmiset vaativat aitoutta etenkin somessa. Somea ei käytetä enää vain, jotta voidaan pitää yhteyttä läheisiin, vaan siellä opitaan uutta ja kulutetaan viihdettä. Ihmiset eivät he halua, että heidän somehetkeään keskeytetään mainoksilla.

Isojen julkkisvaikuttajien suosio laskee, ja nieche-aiheista sisältöä tekevien sisällöntuottajien suosio nousee. He eivät luo sisältöä massoille, vaan heillä on pieni seuraajakunta, joka sitoutuu heihin lujasti. He voivat auttaa myös organisaatioita luomaan sitouttavaa sisältöä niiden omiin kanaviin.

Kiinnostavaa on myös se, miten tekoälyn tuomat muutokset sopivat tähän kuvioon.”

Lue lisää: Grand One: Unlocking Menge Mansion jätti tuomareilta suut auki – Novita napsi viisi palkintoa

”Kuka on Suomen ensimmäinen julkkis, josta tehdään AI-hahmo?”

Reetta Wallen, Bob the Robot, Senior Creative

Kuva: Mikko Perttunen

”Superjulkkisten, kuten Kendall Jennerin, tulo AI-maailmaan. Yhdysvalloissa joistakin julkkiksista on jo tehty avatar-hahmoja, ja he ovat antaneen näin kasvonsa ja äänensä uudella tavalla käyttöön markkinointitarkoituksiin. On kiinnostavaa nähdä, käytetäänkö tätä jatkossa esimerkiksi poliittiseen vaikuttamiseen.

Odotan innolla, kuka on Suomen ensimmäinen julkkis, josta tehdään kiinnostava AI-hahmo.”

”Tekoäly mahdollistaa sisällöntuotannon pienemmällä budjetilla”

Juha Pelkonen, toimitusjohtaja, Freely Energy Oy

Kuva: Mikko Perttunen

”Uudet AI-sovellukset, jotka oikein käytettynä mahdollistavat jatkuvan sisällöntuotannon nykyistä pienemmällä budjetilla. Uskon, että ne tulevat some edellä. Tekoälyllä on helppo esimerkiksi käännättää hyvin toimivat englanninkieliset Linkedin-artikkelit suomeksi.

Tämä voi kuulostaa vähän likaiselta, mutta suurin osa Suomen johtavista Nordic Business Forum -vaikuttajista käyttää jo nyt tekoälyä luomaan esimerkiksi juuri Linkedin-artikkeleita.  

Tekoäly auttaa myös isompien datamassojen käsittelyssä. On kiinnostavaa nähdä, miten tekoälyä tullaan hyödyntämään datan käsittelyssä. Miten sitä voidaan käyttää esimerkiksi Marketing mix modeling -softassa?”

”Verkkosivuja voi tehdä enemmän tai vähemmän ekologisesti”

Mikko Paltamaa, toimitusjohtaja, Konsepto oy

Kuva: Mikko Perttunen

”Vastuullisuus ja erityisesti hiilidioksidipäästöjen ja ilmastonmuutoksen torjuminen. Tai oikeastaan on enemmänkin ehkä toiveeni, että se näkyisi tänä vuonna.

Toivon, että se näkyisi niin, että asiakkaat alkaisivat kysyä meiltä enemmän asioita vastuullisuuteemme liittyen. Saamme runsaasti tarjouspyyntöjä, mutta vain yhdessä on tähän mennessä kysytty, millä tavoin meidän yrityksemme on vastuullinen.

Teemme paljon verkkosivuja, ja niitä voi tehdä enemmän tai vähemmän ekologisesti. Me olemme hiilineutraali yritys. Olen Koodia Suomessa ry:n hallituksessa, ja olemme lanseeranneet hiilineutraaliusmerkin, jonka sääntöjä noudattamalla jokainen voi tehdä omasta yrityksestään hiilineutraalin.”