Eeva Anundi
Brändit

Suomi seitsemättä kertaa maailman onnellisin maa –osataanko sen avulla houkutella Suomeen investointeja, matkailijoita ja osaajia?

20.3.2024 11:11
Mitra Vasara
Maailman onnellisin maa -titteli tuo Suomelle valtavasti näkyvyyttä kansainvälisessä mediassa.

Kansainvälisen The World Happiness Report 2024 -julkaisun mukaan Suomi on nimetty jälleen maailman onnellisimmaksi maaksi, seitsemättä kertaa peräkkäin. 

Seitsemän vuoden ajan Suomi on saanut valtavan määrän näkyvyyttä kansainvälisessä mediassa ja suomalaisen onnen salaisuutta on yritetty ratkoa ympäri maailman. Useat peräkkäiset voitot ovat saaneet muut maat kiinnostumaan siitä, mitä Suomi tekee toisin.

Onnellisuusteemaa on hyödynnetty viime vuosina laajasti kansainvälisessä markkinoinnissa niin matkailijoiden, investointien kuin erityisasiantuntijoiden ja startup-yrittäjien houkuttelussa. Visit Finland on hyödyntänyt teemaa monissa laajaa näkyvyyttä saavuttaneissa kampanjoissaan, kuten Rent a Finn ja Masterclass of Happiness. 

Lue myös: Nyt mukana myös helsinkiläinen skeittimummo – Visit Finland jatkaa kampanjointia onnellisuusteeman ympärillä

– YK:n onnellisuusraportin toistuva ykkössija on Suomelle erittäin arvokas, ja se tuo meille paljon positiivista kansainvälistä medianäkyvyyttä ja tunnettuutta. Kiinnostuksen kohteena on ollut niin Suomen koulutusjärjestelmä, työelämän käytännöt kuin luonnonläheinen elämäntapamme. Onnellisuudesta on tullut merkittävä osa maakuvaamme, Business Finlandin maakuvatyöstä vastaava toimialajohtaja Johanna Jäkälä kertoo tiedotteessa.

MAINOS

Investointeja edistävän Invest in Finlandin markkinoinnin kulmakiviä ovat suomalainen teknologia, vastuullisuus ja onnellisuus. Kansainvälisille osaajille onnellisuusteemaa tuodaan Jäkälän mukaan esille kertomalla muun muassa, että vakaassa ja turvallisessa Suomessa voi elää laadukasta elämää.

– Maakuvalla on ratkaiseva rooli edistettäessä ulkomaisia investointeja, matkailua tai kansainvälisten osaajien saatavuutta. Maakuva vaikuttaa siihen, pääseekö Suomi harkintalistalle, kun päätöksiä esimerkiksi investoinnin sijoituspaikasta tehdään. Suomella on paljon vahvuuksia, joista onnellisuus on yksi ja se erottaa meidät kilpailijoista, Jäkälä lisää.

Kansainvälisen asiantuntijan käytännön arki Suomessa ei välttämättä vastaa haluttua mielikuvaa. Monissa työpaikoissa vaaditaan sujuvaa suomen kielen taitoa, vaikka itse työ ei sitä edellyttäisikään. Lisäksi monien osaajien täytyy käydä vuosien taistelu viisumeiden ja kansalaisuuden kanssa saadakseen työskennellä Suomessa.

Onnellisuusraportti eli World Happiness Report on Yhdistyneiden kansakuntien kestävän kehityksen verkoston vuosittain julkaisema raportti, joka listaa vuosittain maailman onnellisimmat maat. Raportissa on mukana lähes 150 maata. Toiselle sijalle tuli Tanska ja kolmannelle Islanti.