Digitaalisuus

Suomen parhaana myyntiorganisaationa palkitun Silta Oy:n menestyksen taustalla on myynnin ja markkinoinnin vahva yhteistyö

Silta Oy on panostanut vahvasti digitaalisuuteen viime vuosien aikana.
Kuva:
Unsplash/Dylan Gillis
Suomen parhaana myyntiorganisaationa palkitun Silta Oy:n menestyksen taustalla on myynnin ja markkinoinnin vahva yhteistyö

Haaga-Helian sekä Myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten MMA:n järjestämän Suomen paras myyntiorganisaatio -kilpailun voitto meni tänä vuonna palkanlaskennan ja HR-palveluiden asiantuntijayritys Silta Oy:lle, jonka menestys on johtunut monipuolisesta osaamisesta.

Kilpailun raati nosti yrityksen kohdalla esiin monta menestyksen syytä. Niitä ovat muun muassa asiakasosaaminen, digitaalisuus ja esimiestyöskentely. Ehkä olennaisin on kuitenkin myynnin ja markkinoinnin yhteistyö, joka mahdollistaa edellämainituissa asioissa onnistumisen.

Silta Oy:n myyntijohtaja Janne Knuutinen kertoo MarkkinointiUutisille, että yritys on ottanut viime vuosina ison loikan digitaalisessa markkinoinnissaan, mikä on vaikuttanut suoraan myyjien työskentelyyn positiivisesti. Markkinoinnissa Silta Oy:n kumppanina toimii Avidly.

– Ero on valtava, jos vertaa toimintaamme viiden vuoden takaiseen. Puhumme markkinoinnin automaatiosta. Olemme systemaattisesti menneet kohti digitaalisia ratkaisuja, jotka ovat nykyään peruslähtökohta kaikelle meidän tekemiselle. Uudistimme kaikki käyttöjärjestelmät, otimme käyttöön HubSpotin, meillä on ollut Vainu ja Leadfeeder, meillä on normaalia rekisterinhallintaa, Knuutinen luettelee.

– Sähköistä aineistoa tulee joka suunnasta, hän kiteyttää.

Teknologian avulla hankittu tieto auttaa tunnistamaan potentiaalisia asiakkaita ja saamaan heistä entistä paremman kuvan, milloin myyntineuvotteluihin on helpompi valmistautua ja saada näin suurempi onnistumisprosentti.

– Pystymme hyödyntämään dataa myyntiprosessissa, koska saamme esimerkiksi tietoa suoraan funneliin, minkä avulla myyjä pystyy tekemään oman analyysinsä potentiaalisesta asiakkaasta.

– Toisin sanoen teemme tosi paljon töitä ennen kuin edes kontaktoimme uusia asiakkaita. Meillä on aina valmiina jonkinlainen näkemys siitä, mitä voisimme tarjota kyseiselle asiakkaalle, koska teemme prospektoinnin osalta kovaa työtä. Eli tällainen perinteinen kylmä lähestyminen on hyvin vähäistä meidän myynnissä.

Knuutinen kuitenkin painottaa, että lopulta kyse on muun muassa aidosta halusta kehittää molempien osapuolten liiketoimintaa. Kaikista olennaisimpana asiana on tällöin jatkuva vuorovaikutus.

– Vahvasti kuuntelemalla ja hyviä kysymyksiä esittämällä tunnistetaan asiakkaan tarpeita ja huomataan, että molemmat voivat hyötyä yhteistyöstä. Paljon dialogia niin uusien kuin vanhojen asiakkaiden kanssa. Se on yksi tärkeimmistä asioista.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa