Toimistot

Suomalaiseen markkinointiin ison jalanjäljen jättänyt Kim Weckström lähtee jatkossa toimiston sijaan merelle

Weckström tuli tunnetuksi muun muassa Markkinointi & Mainonta -lehden perustajana.
Kuva:
Kim Weckströmin kotialbumi
Suomalaiseen markkinointiin ison jalanjäljen jättänyt Kim Weckström lähtee jatkossa toimiston sijaan merelle

Yksi maineikas suomalainen markkinointiura on paketissa, sillä Kim Weckström, 69, jätti juuri työuransa taakseen ja siirtyi viettämään ansaittuja eläkepäiviään.

Weckström kertoo MarkkinointiUutisille, että päätös eläköitymisestä syntyi jo hyvissä ajoin. Hän myi talvella osuutensa data- ja analytiikkatoimisto Avauksesta Aktiva Finantsille ja alkoi valmistautua työuran jälkeiseen elämään.

– Eläköitymispäätös ei ollut vaikea, se oli täysin suunniteltu. Aina kun on yrittäjänä tai osakkaana mukana, eläkkeelle siirtymisessä on oma jumppansa, Weckström sanoo.

Jumppaaminen kannatti, sillä nyt kaiken nähnyt konkari pääsee keskittymään sataprosenttisesti toiseen intohimoonsa, purjehdukseen.

– Aion nyt viettää intensiivisen purjehdusvuoden. Lisäksi haluan syventyä teknologian lähi-historiaan, eli viimeiseen pariin sataan vuoteen, Weckström paljastaa.

MarMain lakkautus ei tullut shokkina

Weckströmillä on ollut suuri vaikutus markkinoinnin kehitykseen Suomessa. Yliopistoprofessorina, mediayrittäjänä, toimittajana ja kirjailijana tunnettu Weckström perusti vuonna 1985 City-lehden, ja yhdeksän vuotta myöhemmin hän laittoi alulle Markkinointi & Mainonta -lehden Talentumin toimeksiannosta. Weckström toimi “MarMain” ensimmäisenä päätoimittajana vuosina 1994-1996. Hän loi tuolloin pohjan kaupallisen internetmedian synnylle Suomessa.

MarMaista kasvoi Weckströmin johdolla sensaatio, mutta lehden kultavuodet eivät kantaneet enää 2010-luvulle asti. Weckström ei yllättynytkään lehden lakkauttamisesta.

– Se ei ollut shokki minulle. Startupeilla on oma aikansa ja elinkaarensa. Varsinkin mediamaailmassa muutokset ovat olleet dramaattisia, joten mukana pysyminen on hankalaa. City-lehti on vielä elossa, mutta vain digitaalisena ravintola-oppaana.

Edelläkävijä

1990-luvulla Weckström oli mukana perustamassa myös uusmediayhtiö Satama Interactivea, josta kasvoi satojen miljoonien eurojen arvoinen pörssiyhtiö. 2000-luvulla Weckströmin menestystarinoihin kuuluu markkinoinnin dataan ja teknologiaan keskittynyt Avaus Marketing Innovations Oy, jonka hän perusti yhdessä Tom Nickelsin, Harri Roschierien ja J-P Virtasen kanssa. Tänä päivänä Avaus on kansainvälinen yritys, joka pyörittää yli 10 miljoonan euron liikevaihtoa.

– Avaus perustettiin markkinoinnin viimeisimmän murroksen alussa. Digitalisaatio otti takapakkia vuoden 2000 paikkeilla, ja perinteinen mainostoimistovetoinen markkinointi oli jo tuossa vaiheessa tehnyt uutta tulemista niin sanotun “dot.com-krapulan” jälkimainingeissa. Markkinointidigitalisaatio meni tauolle. Muutamaa vuotta myöhemmin huomasimme kuitenkin muutoksen, ja todellinen käännekohta oli vuosi 2007, kun Apple lanseerasi ensimmäisen IPhone-puhelimensa. Alkoi syntyä uuden polven teknologiayrityksiä, jotka keskittyivät puhtaasti digipalvelujen ja digimarkkinoinnin kehittämiseen.

Tuolloin syntyi myös Avaus, joka kuului uuden aallon digiyritysten ensimmäisten joukkoon. Weckström siis jätti jalanjälkensä myös nykyaikaiseen markkinointiin, jossa digitaalisuus on kaikki kaikessa.

– Älypuhelinten nopea yleistyminen vuoden 2007 jälkeen vauhditti muutosta, jonka seurauksena työn tekeminen, oppiminen, kanssakäynti, asiointi ja kaupanteko siirtyivät pysyvästi verkkoon. Palvelut siirtyivät pilveen ja alustat ja datamäärät kasvoivat kokoluokkiin, jota ei aiemmin historiassa ole nähty.

Avauksen vahvuus oli tuolloin ja on edelleen datan hyödyntäminen.

–  Data siirtyi kaiken markkinoinnin keskiöön. Digijalanjäljen ymmärryksestä datan täysimittaiseen ja hyvätapaiseen liiketoimintakäyttöön on osoittautunut hämmästyttävän haastavaksi esi-digitaalisten yritysten enemmistölle. Työsarkaa “dataistamisen” parissa riittää vielä usealle markkinointipolvelle.

Ja sen asian Avauksen perustajat ymmärsivät. Siitä syystä Weckström pääsi vaikuttamaan suomalaiseen mediaan ja markkinointiin jopa neljällä eri vuosikymmenellä.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa