Suomalainen markkinoinnin startup, 10.team, ottaa käyttöön yrityksen kehittämän, brändit ja ammattiurheilijat yhdistävän alustansa käyttöön Ruotsissa. Kyseessä on ensimmäinen askel kohti yhtiön kansainvälistymistavoitteita.
Kansainvälistymisen on suunniteltu tapahtuvan yhteistyössä paikallisten, alueen brändit ja urheilijat tuntevien kumppanien kanssa, jotka ottavat 10.team-alustan käyttöön markkinassa. Ruotsissa yhteistyökumppanina on aiemmin kuluttajabrändeihin keskittynyt Wednesday Media Group, joka laajentaa nyt urheilijoihin.
– Ruotsissa on valtava määrä kunnianhimoisia yrityksiä, joiden tavoitteena on luoda kansainvälinen brändi. Meillä on suuret odotukset siitä, mitä markkinassa voi tapahtua. Ruotsista saatujen kokemusten avulla jatkamme laajentumista Euroopassa, 10.teamin perustaja Erkko Simsiö kertoo tiedotteessa.
10.teamin laajentumisen ja alustan jatkokehittämisen mahdollistamiseksi on tehty kolme onnistunutta rahoituskierrosta, joilla on kerätty yli miljoona euroa kasvupääomaa. Enkelisijoittajien lisäksi merkittäväksi rahoittajaksi on nyt liittynyt myös kasvurahasto Gorilla Capital.
Globaali markkina hätyyttelee jo sadan miljardin dollarin arvoa.
10.teamissa arvioidaan, että yhteistyö urheilijoiden kanssa kiinnostaa nyt yrityksiä ennätyksellisen paljon. Kansainvälinen urheilukumppanuuksien markkina on nelin- tai jopa viisinkertainen vaikuttajamarkkinoinnin markkinaan verrattuna, ja se myös kasvaa nopeammin. Globaali markkina hätyyttelee jo sadan miljardin dollarin arvoa, ja vuonna 2030 sponsorimarkkinan ennustetaan olevan 110–180 miljardin dollarin kokoinen.
Simsiön mukaan brändit kääntävät nyt katseensa urheiluun ja etenkin kiinnostaviin, aitoihin ja suuria yleisöjä sosiaalisessa mediassa tavoittaviin urheilijoihin.
– Brändien keinot tavoittaa isoja joukkoja alkavat olla vähissä, etenkin jos tähtäimessä ovat nuoremmat ikäluokat. Siksi kaikki uudet ratkaisut, jotka liittyvät markkinoinnin vaikuttavuuden ja tehokkuuden kasvattamiseen, kiinnostavat. Urheilijoiden osuus urheilumarkkinoinnin kakusta kasvaa, sillä sosiaalisessa mediassa mennään ihmiset, ei organisaatiot edellä, Simsiö selittää.