Ilmiöt

Suomalainen startup-yritys Eventual perusti ainutlaatuisen palvelun, joka voi mullistaa koko tapahtuma-alan

Uudessa palvelussa kuka tahansa voi perustaa kampanjan haluamalleen esiintyjälle.
Kuva:
Eventual
Suomalainen startup-yritys Eventual perusti ainutlaatuisen palvelun, joka voi mullistaa koko tapahtuma-alan

Suomalainen startup-yritys Eventual on kehittänyt internetissä toimivan joukkoistusalustan, joka voi mullistaa tapahtuma-alan. Eventual-nimellä toimivan uuden palvelun avulla kuka tahansa voi perustaa kampanjan artistille tai esiintyjälle, jonka toivoisi esiintyvän jossain tietyssä kaupungissa.

Toisin sanoen yleisö pääsee nyt vaikuttamaan tapahtumatarjontaan aiempaa enemmän. Myös muut toimijat, kuten tapahtumatuottajat ja keikkamyyjät, voivat aloittaa kampanjan haluamilleen esiintyjille.

Palvelu toimii siten, että henkilö voi avata kampanjan esimerkiksi jollekin bändille, jonka hän toivoisi näkevänsä vaikkapa Helsingissä. Jos kampanjalle tulee tarpeeksi tukijoita eli lipun varanneita henkilöitä, Eventual ottaa yhteyttä esiintyjään ja yrittää sopia keikan kampanjassa määrättyyn kaupunkiin. Keikka pyritään järjestämään kahden vuoden sisällä kampanjan päättymisestä.

– Toimimme samalla tavalla kuin joukkorahoituspalvelut, kuten Kickstarter, mutta keskitymme tapahtuma-alalle, jossa tällaiselle palvelulle on ollut iso tarve. Nyt yleisöllä on enemmän sananvaltaa tarjonnan suhteen, ja tällä keinolla myös tapahtumajärjestäjän riski pienenee, kun tapahtumaan sitoutuu jo kampanjavaiheessa tietty määrä osallistujia, kertoo Eventualin perustaja ja toimitusjohtaja Miia Khan (kuvassa vasemmalla) MarkkinointiUutisille.

Tällä hetkellä palvelussa kampanjoidaan muun muassa maailmankuulun stand up -koomikon Dave Chappellen Helsingin-keikan puolesta, mutta suurimman hyödyn voivat saada hieman tuntemattomammat esiintyjät.

– Tuntemattomimpien artistien ja esiintyjien “buukkaaminen” saatetaan kokea normaalia isommaksi riskiksi, ja juuri tästä syystä palvelumme auttaa etenkin heitä.

Kampanjan promoaminen on pääsääntöisesti kampanjan perustajan vastuulla, mutta myös Eventual nostaa joitain kampanjoita esiin omissa kanavissaan.

Katse ulkomailla

Eventualin tavoitteena ei ole valloittaa pelkästään Suomea, vaan pyrkiä hanakasti myös ulkomaille, sillä yrityksen palvelu on ainutlaatuinen koko maailman mittakaavassa. Suomessa yrityksellä ei ole suoria kilpailijoita, ja ulkomailtakin löytyvät tapahtuma-alan joukkoistamispalvelut ovat erilaisia, sanoo Khan.

Esimerkiksi Etelä-Koreassa toimiva kilpailija MyMusicTaste keskittyy puhtaasti K-pop-keikkojen järjestämiseen. Suomalaiskeksinnön valttikorttina onkin laaja tarjonta, joka kattaa käytännössä kaikki kulttuurialan esiintyvät taiteilijat.

– Pilotoimme palvelun Suomessa, mutta haluamme ehdottomasti olla kansainvälinen toimija. Tässä palvelussa on huikea potentiaalia niin esiintyjien, tapahtumatuottajien, keikkamyyjien kuin kuluttajien näkökulmasta. Näkemyksemme mukaan kuluttajat ovat tulevaisuudessa entistä vähemmän kiinnostuneita fyysisistä tuotteista, joten tapahtumiin ja kulttuuriin käytetään todennäköisesti enemmän aikaa ja rahaa.

Khanin tausta on markkinointiviestinnän parissa, joten hän on pitänyt brändin rakentamista koko ajan yhtenä tärkeimpänä asiana yrityksen alkutaipaleella. Vahva brändi on avainasemassa, kun yritys yrittää kasvattaa tunnettuuttaan Suomessa ja saada jalansijaa ulkomailla.

– Bond Agency ja heidän tytäryhtiönsä Kids Agency on vastannut brändimme rakentamisesta, ja se on ollut tärkeä asia meille, sillä sen myötä olemme saaneet keskittyä puhtaasti teknologiapuoleen.

Eventualin virallinen lanseeraus tapahtuu tänään tiistaina. Kids Agencyn suunnittelema Now Music Needs You -kampanja kehottaa yleisöä osoittamaan konkreettisen tukensa koronakriisistä kärsineelle musiikkialalle kampanjoimalla suosikkiesiintyjiensä keikkojen puolesta sekä tukemalla olemassa olevia kampanjoita Eventualin palvelussa.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa