Duunitori / Fredrik Bäckman
Ilmiöt

Somen rooli kasvaa nuorten työnhaussa – vahvat kuluttajabrändit dominoivat kesätyöilmoituksissa

3.3.2023 10:00
Mikko Perttunen
Lähes puolet Duunitorin kyselyyn vastanneista oli törmännyt työpaikkailmoitukseen Tiktokissa.

Sosiaalisen median merkitys kasvaa kesätyöntekijöiden metsästyksessä. Duunitorin kesätyökyselyn mukaan hakijat etsivät kesätöitä etenkin työnhakupalveluista, Googlesta ja sosiaalisesta mediasta.

Duunitori selvittää vuosittain hakijoiden kokemuksia ja ajatuksia kesätyönhausta. Tuore kesätyökysely toteutettiin helmikuussa 2023 Duunitorin kesätyösivustolla, ja siihen vastasi 2 249 nuorta kesätyönhakijaa.

"Työvoimapula näkyy myös kesätyömarkkinoilla."
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Sosiaalisesta mediasta kertoi etsineensä kesätöitä 45 prosenttia vastaajista. Sosiaalisen median kanavissa nuorten eteen on tullut kesätyöilmoituksia useimmiten Instagramissa, jossa 71 prosenttia vastaajista kertoi törmänneensä ilmoitukseen. Some-alustoista TikTokin merkitys on kasvanut huomattavasti viime vuosina. Esimerkiksi kaksi vuotta sitten vain 13 prosenttia kesätyökyselyn vastaajista oli törmännyt kesätyöilmoituksiin TikTokissa, kun tuoreessa kyselyssä osuus oli jo 46 prosenttia. Tiktokin merkitys on suuri erityisesti alle 18-vuotiaiden parissa.

– Nuoret siis viettävät entistä enemmän aikaa TikTokissa, ja toisaalta yhä useammat työnantajat markkinoivat kesätyöpaikkojaan siellä, Duunitorin viestintäjohtaja Aino Salonen tiivistää tiedotteessa.

Salonen muistuttaa, että työvoimapula näkyy myös kesätyömarkkinoilla, vaikka tilanne vaihteleekin paljon alueen ja alan mukaan. Koska enää ei ole itsestään selvää, että kesätyöpaikkaan tulee paljon hakijoita, täytyy työnantajien panostaa rekrytointimarkkinointiin nuorten omissa kanavissa ja nuoriin vetoavilla tavoilla.

Linkedinin merkitys nuorten työnhakukanavana on hyvin vähäinen. Vain 7 prosenttia kertoi törmänneensä kesätyöilmoitukseen siellä. Yli 18-vuotiailla vastaajilla osuus oli kuitenkin jo 17 prosenttia.

71 prosenttia vastaajista kertoi etsineensä töitä ensisijaisesti älypuhelimella, ja siis vain 29 prosenttia tietokoneella tai tabletilla. Älypuhelin ohitti tietokoneen kesätyönhakulaitteena jo vuonna 2016, ja ero on kasvanut vuosi vuodelta.

Unelmien työpaikka voisi olla jäätelökioski

Nuoria kiinnostivat kyselyssä erityisesti asiakaspalvelu, myynnin ja kaupan ala, ravintola- ja matkailuala, kulttuuri- ja taidealat sekä sosiaali- ja hoiva-ala.

– Nuorten kesätyöunelmat ovat järkeviä ja linjassa työpaikkojen tarjonnan kanssa, sillä ylivoimaisesti eniten kiinnostavat asiakaspalvelutehtävät, kaupan ala ja ravintola-ala. Nämä alat myös palkkaavat paljon nuoria ja kesätyöntekijöitä. Lisäksi niiltä löytyy monia matalan kynnyksen tehtäviä, jotka eivät edellytä alan koulutusta tai työkokemusta, Salonen kertoo.

Työpaikoista kahvila, jäätelökioski ja erilaiset kaupat saavat runsaasti mainintoja kysyttäessä unelmien kesätyöpaikkaa. Myös päiväkoti ja kulttuurialan työpaikat, kuten kirjasto, nousevat pinnalle nuorten toiveissa.

Nuorten kuluttajina tuntemat brändit ja paikat, kuten suuret ruokakauppaketjut ja huvipuistot, kiinnostavat kesätyönhakijoita. Vahvat kuluttajabrändit dominoivat myös viime kesän luetuimmissa kesätyöilmoituksissa. Tunnettuihin ja haluttuihin kesätyöpaikkoihin on perinteisesti valtavasti hakijoita.

Palkka on keskeisin asia kesätöihin hakeutumisessa

Töihin päästään useimmiten lähettämällä hakemus avoimeen tehtävään, mutta lähes yhtä yleinen tapa saada kesätöitä ovat suhteet. 29 prosenttia vastaajista kertoi saaneensa kesätyön perheen tai tuttavien kautta.

Aiemmin kesätyökyselyn vastaajien tärkein syy hakea kesätöitä on ollut hyödyllisen työkokemuksen saaminen. Nyt palkka nousi täpärästi kokemuksen edelle 43 prosentin kannatuksella. Kokemuksen koki tärkeimmäksi 41 prosenttia vastaajista. Alaikäiset hakijat pitävät edelleen työkokemusta tärkeimpänä.

Vain harva hakija on valmis muuttamaan kesätyön vuoksi toiselle paikkakunnalle. 71 prosenttia vastaajista ei muuttaisi muualle kesätöiden perässä missään tapauksessa.

Duunitorin kesätyökyselyn mukaan alle 18-vuotiaat asennoituvat kesätyönhakuun vanhempia hakijoita myönteisemmin. Heistä 55 prosenttia suhtautuu kesätyönhakuun innostuneesti, kun täysi-ikäisistä näin tekee vain 10 prosenttia. Alaikäisistä vain 21 prosenttia ahdistaa tai turhauttaa kesätyönhaku, kun täysi-ikäisistä näin kokee peräti 43 prosenttia.

Duunitorilla kesätyöpaikkoja on ollut tänä vuonna tarjolla poikkeuksellisen paljon jo heti hakukauden alusta lähtien. Kesätyönhakukausi on kuumimmillaan tammi-maaliskuussa. Tähän mennessä kesätyökaudella 1.11.2022–28.2.2023 Duunitorilla on julkaistu noin 24 000 kesätyöpaikkailmoitusta, mikä on yli 20 prosenttia enemmän kuin samalla ajanjaksolla kesälle 2022.