Media

Snapchatin suosion uskotaan kasvavan markkinoijien silmissä, mutta TikTok on tänä päivänä somettajien suosikki

Snapchatin ja TikTokin mainostulojen odotetaan kasvavan merkittävästi tänä vuonna.
Kuva:
Unsplash/Thought Catalog
Snapchatin suosion uskotaan kasvavan markkinoijien silmissä, mutta TikTok on tänä päivänä somettajien suosikki

Markkinoijille on tärkeää seurata sosiaalisen median kanavien kehitystä, jotta oikeat kohderyhmät löydetään mahdollisimman tehokkaasti. Facebook on edelleen sosiaalisen median valtias, mutta markkinoijat katsovat tällä hetkellä tarkasti myös uudempien alustojen suuntaan, sillä niissä tavoittaa nuorison kustannustehokkaasti.

Sen takia muun muassa Snapchatin ja TikTokin uskotaan kasvattavan mainostulojaan isosti tämän vuoden aikana. Digiday-sivuston mukaan etenkään D2C-brändit eivät halua nojata vain yhden somekanavan varassa, miksi yhä useammat brändit mainostavat muuallakin kuin vain Facebookissa tai Instagramissa.

Digiday sanoo, että ainakin Snapchatin suosio kasvaa merkittävästi markkinoijien silmissä maailmalla. D2C-brändit ovat viime vuosina kasvattaneet mainosbudjettiaan keskimäärin 10 prosentilla Snapchatissa, mutta nyt kasvua odotetaan tapahtuvan parhaassa tapauksessa jopa 25 prosenttia.

Digidayn jutussa kerrotaan, että Snapchatin etuna on mainostamisen alhainen hinta suhteessa tuloksiin.

Markkinoijien kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että Snapchat ei ole tämän päivän hittikanava, jos mittarina käytetään sovelluksen latausmääriä. Sensor Tower -sivuston mukaan TikTok on ollut alkuvuonna maailman ladatuin somesovellus. Snapchat on ollut helmikuussa vasta viidenneksi ladatuin. TikTok on myös käyttäjämäärältään Snapchatia edellä, sillä sovelluksella on kuukausittain jo yli miljardi käyttäjää, kun taas Snapchatin kuukausittainen käyttäjämäärä on noin 230 miljoonaa.

Ei siis olekaan ihme, että myös TikTokin suosio kasvaa koko ajan markkinoijien silmissä. Tähän mennessä isot brändit ovat kuitenkin käyttäneet markkinointibudjetistaan vain minimaalisen osan TikTokiin, sanoo Digiday.

Facebookin ja YouTuben kaltaiset perinteisemmät somekanavat keräävät yhä kuitenkin isoimmat käyttäjämäärät ja mainosrahat. Esimerkiksi Facebookin liikevaihto on jo noussut melkein 86 miljardiin dollariin, ja sovelluksella on peräti 2,8 miljardia kuukausittaista käyttäjää.

Facebookin merkittävin ero TikTokin kaltaisiin uudempiin trendialustoihin on siinä, että Facebookin suurin käyttäjäryhmä on 18–49-vuotiaat, kun taas suosituissa uutuussovelluksissa tavoittaa parhaiten alaikäisiä. Yhteistä on siinä, että molemmissa kanavissa tavoittaa hyvin 18–29-vuotiaita.

Juttua muokattu 26.2.2021 kello 19.15: D2C-brändien Snapchat-mainosbudjetit kasvavat keskimäärin, mutta se ei automaattisesti kasvata Snapchatin vuotuisia mainostuloja, kuten jutussa aiemmin sanottiin.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa