Yritykset ovat digitalisoituneet vauhdilla pandemia-aikana, ja kuluttajat ovat muuttaneet ostotapojaan kenties nopeammin kuin koskaan aiemmin. Tämä kaikki sai verkkokaupan rajuun kasvuun vuosina 2020 ja 2021. Joissain tapauksissa, kuten ruoan verkkokaupassa, kasvu moninkertaistui.
Nyt verkkokaupan rajuin kasvupyrähdys näyttää kuitenkin tulleen päätökseensä, kertoo CRM-alustastaan tunnettu ohjelmistoyritys Salesforce, jonka datan mukaan verkkokauppaostaminen väheni globaalisti tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä, kun vertailuun otetaan viime vuoden ensimmäinen kvartaali.
Salesforcen Shopping Index kertoo, että verkkokaupan kasvu väheni alkuvuonna globaalisti kolmella prosentilla. Tähän mennessä kasvua on nähty kvartaali toisensa jälkeen.
Laskua nähtiin etenkin Pohjoismaissa, joissa verkkokauppa laski peräti 11 prosentilla verrattuna viime vuoden vertailuajankohtaan. Pohjoismaissa keskimääräisten verkkokauppatilausten arvo laski 95,76 eurosta 90,69 euroon.