Laura Vesa
Myynti

S-ryhmä: Suomalaiset ovat noutolokerikkorakastajia

26.10.2023 8:55
Mikko Perttunen
Lounasshoppailijat noutavat ostoksensa vain muutaman tunnin päästä tilauksesta.

Prisman verkkokaupan kokemukset ja data paljastavat, että suomalaisten mieluisin toimitustapa on nouto. Kotiinkuljetus ei S-ryhmän tiedotteen mukaan ole Suomessa saanut samanlaista suosiota kuin maailmalla.

– Asiakkaiden arjen kulkua emme tiedä, mutta se yllätti, että moni asiakas valitsee myymälänoudon, vaikka samat ostokset saisi kivijalasta kotia lähempääkin. Ensimmäisten myymälänoutopisteiden avauksen jälkeen saimme yli tuhat palautetta, jossa myymälänoutoa toivottiin omaan lähimpään Prismaan, liiketoiminnankehittäjä Erika Allekotte S-ryhmän vähittäiskaupasta kertoo tiedotteessa.

Myymälänoudon valinneet asiakkaat tekevät ostoksia Prisman verkkokaupasta tasaisesti kaikkina viikon päivinä, mutta piikkinä näkyvät niin sanotut lounasshoppailijat, jotka haluavat noutaa ostokset iltapäivällä muutaman tunnin kuluttua tilauksesta.

Suosituin noutoaika on klo 15–16. S-ryhmän datasta paljastuu myös suuria maantieteellisiä eroja. Pääkaupunkiseudulla tuotteet noudetaan keskimäärin 9 tunnissa, kun taas esimerkiksi Pirkanmaalla ostokset haettiin keskimäärin 17 tunnissa.

Allekotte uskoo, että nouto sopii suomalaisille, koska sen voi sovittaa omiin aikatauluihin:

– Eikä noutaessa tarvitse välttämättä tavata ketään. Vaikutamme siis olevan melkoisia noutolokerikkorakastajia.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)