SOK
Brändit

Ruoan verkkokaupan pikatoimitusten suosio kasvussa – S-ryhmä kokeilee uudenlaista klubijäsenyyttä

15.10.2021 8:25
Minna Lehto
Ruoan verkkokauppapalvelut ovat kasvattaneet suosiotaan koronapandemian aikana koko Suomessa. Nyt myös pikatoimitukset yleistyvät.

Ruoan verkkokaupan pikatoimitusten suosio on kasvussa – tämän ovat huomanneet sekä S-Ryhmä että Kesko. S-Ryhmä testaakin nyt valikoiduilla alueilla pääkaupunkiseudulla ja Tampereella ruoan verkkokaupan edullisia pikatoimituksia. Samalla yritys testaa uudenlaista klubijäsenyyteen perustuvaa palvelua.

HOK-Elannon alueella S-ryhmään kuuluva Alepa pilotoi kauppa-auton, joka jakaa tuotteita kuudesti päivässä.

– Syksyn aikana muutamissa pienmyymälöissä toteutettavilla testauksilla tarkastelemme, miten voimme helpottaa erityisesti kiireisten kaupunkilaisten ja pienten kotitalouksien arkea, kertoo S-ryhmän vähittäiskaupan verkkokauppojen kehittämisestä vastaava johtaja Jarkko Kyttänen yrityksen tiedotteessa.

Klubijäsenyyttä tarjotaan valmiiksi määritellyn reitin varrella asuville asukkaille. Jäsenyys maksaa 30 euroa kuukaudessa, eikä tilauksista koidu muita toimitusmaksuja.

– Ruoan verkkokaupan klubimalli on vielä uudenlainen juttu Suomessa. Olemme innoissamme, että uusia palveluita päästään testaamaan pääkaupunkiseudun lisäksi Tampereella. Kerromme testijaksoon valituista alueista tarkemmin viimeistään marraskuun alussa, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan ruoan verkkokaupan kehittämispäällikkö Iida Dimov.

Verkkokauppapanostusten taustalla on ruoan verkko-ostamisen suosion väkevä kasvu, joka ei näytä laantuvan.

– Meillä on käynnissä vahva draivi verkkokaupan kaikkien osa-alueiden kehittämiseen. Verkoston laajentamisen ja uusien toimintamallien testaamisen lisäksi verkkokauppamme uudistuu parhaillaan. Luovumme Foodie.fi-palvelusta hiljalleen kokonaan. Jo auki oleva uusi S-kaupat.fi tulee kokoamaan yhteen kaikki S-ryhmän ruoan verkkokaupan myymälät ja palvelut. Vuoden lopussa toimipaikkoja on jo yli 200. Suunnittelupöydällä on myös automatisoidut keräilykeskukset, joita kaavaillaan suurimpien kaupunkien isojen myymälöiden yhteyteen, Kyttänen avaa.

Samaan aikaan K-Ryhmä ja Wolt laajentavat yhteistyötään Vantaalla, selviää Keskon tällä viikolla julkaisemasta tiedotteesta. Yritysten yhteistyö alkoi pääkaupunkiseudulla jo kesäkuussa. Tilausten toimittamisesta K-kaupalta asiakkaiden kotiovelle vastaavat Woltin lähettikumppanit.

– Ruoan verkkokauppa kehittyy Suomessa kovaa vauhtia, ja samalla sen palvelutavat monipuolistuvat. Pikatoimitukset on otettu pääkaupunkiseudulla asiakkaiden parissa hyvin vastaan ja nyt laajennamme tämän toimitustavan tarjontaa Vantaalla, Keskon ruoan verkkokaupan ja digitaalisten palvelujen johtaja Antti Rajala kertoo.

Lue myös: Suomalaiset suosivat edelleen kauppareissuja enemmän kuin verkko-ostamista

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)