Ebrands
Brändit

Robin Baden perustama bränditalo on kerännyt jo lähes 50 miljoonan dollarin rahoituksen

19.5.2022 12:55
Toni Rajamäki
Bade perusti Jonne Välilän ja Erika Ottelan kanssa viime vuonna yrityksen, joka ostaa ja kehittää kuluttajabrändejä.

Muun muassa markkinoinnin alalla menestyneen Robin Baden (kuvassa keskellä) viime vuonna perustama bränditalo Ebrands Global kertoo keränneensä uudella rahoituskierroksellaan 30 miljoonaa dollaria eli vajaat 29 miljoonaa euroa, minkä myötä reilun vuoden vanhan yrityksen historian kokonaisrahoitussumma on jo liki 50 miljoonaa dollaria.

Bade perusti yrityksen yhdessä Jonne Välilä (vasemmalla) ja Erika Ottelan (oikealla) kanssa. Ebrands keskittyy ostamaan verkkokaupan kuluttajabrändejä, joita se kehittää uudelle tasolle. Yrityksen lanseerausvaiheessa Ebrands kertoi keskittyvänsä brändeihin, jotka ovat menestyneet hyvin Amerikan ja Euroopan Amazon-markkinoilla.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Nopeasti kerätty iso rahoituspotti ei ole järin suuri yllätys, sillä perustajakolmikolta löytyy äärimmäisen vahva bisnestausta. Bade tunnetaan muun muassa markkinointiviestintätoimisto Mirumin perustajana. Välilä puolestaan on tehnyt menestyksekkään uran Amazon-myynnin ja -markkinoinnin parissa. Myös Ottelalta löytyy Amazon-tausta.

Perustajien lisäksi yritykseen ovat sijoittaneet Eläkeyhtiö Varma, Rettig Group, Veikko Laine Oy, Icebreaker.vc sekä joukko muita pääomasijoittajia.

Ebrands panostaa ostoissaan verkkokauppabrändeihin, jotka keskittyvät hyvinvointi- ja liikuntatuotteisiin sekä kotiympäristön parantamiseen liittyviä, kestävää kehitystä edustaviin tuotteisiin.

– Tavoitteenamme on korottaa ympäristöstandardeja verkkokauppaympäristössä. Suuria verkkokauppa-alustoja on kritisoitu negatiivisesta ympäristövaikutuksista, mutta viime vuosien aikana ekologisten tuotteiden verkkohaut ovat nousseet yli 70 prosenttia. Omien brändien lisäksi kehotamme yrittäjiä implementoimaan toimintatapoja jotka pienentävät  hiilijalanjälkeä. Liiketoiminnan kehittyessä pienien tekojen vaikutus kasvaa, sanoo Ottela.

Bränditalon missiona on vaikuttaa miljardin ihmisen henkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin kuluttajalähtöisten tuotteiden kautta. Ensimmäisen toimintavuoden aikana yritys osti 17 yrityksen liiketoiminnan sekä teki yhden yritysoston.

Ebrandsin tavoitteena on tehdä esimerkiksi suomalaisista verkkokaupoista aiempaa kansainvälisempiä.

– Me Pohjoismaissa olemme taitavia tuotekehityksessä ja designissa, mutta innovaatioiden kaupallistaminen ja viennin taito on muuta maailmaa jäljessä. Tietyissä tilanteissa, jossa liiketoiminnan keskiössä on suojattu muotoilu ja uniikki lähestyminen tuotekehitykseen, sitoutamme yrittäjän organisaatioon jopa useiksi vuosiksi. Näin takaamme jatkumon tuotekehitykselle, kuvaa Ebrandsin toimitusjohtajana toimiva Bade.