RARE Media
Kolumni

Perustin uuden sukupolven mediatalon, koska olin tyytymätön suomalaisen journalismin tilaan

25.1.2022 7:15
Vilma Rimpelä
250 000 euron kehitysraha mahdollisti uuden median perustamisen ja auttoi löytämään kannattavan ansaintamallin, kirjoittaa Vilma Rimpelä.

Rakennan uuden sukupolven mediataloa tiimini kanssa, ja pohdimme alkaneen vuoden kuvioita ja strategiaa. “Me tehdään mitä halutaan”, kuuluu mottomme. Mutta mitä se todella tarkoittaa?

Uuden sukupolven mediatalomme tuottaa journalistista sisältöä someen. Kaiken tekemisemme keskiössä on anteeksipyytelemätön tapa tehdä nuorta yleisöä kiinnostavaa sisältöä. Tekemisen arvopohja tulee vastuullisuudesta ja kestävästä kehityksestä.

Aloitin itse yrittäjänä 18-vuotiaana, ja siitä asti olen aina halunnut tehdä asioita omilla ehdoillani.  Ammattitaidon karttuessa vähitellen olen huomannut, että se, mitä todella haluan, muovautuu ja vaatii jatkuvaa päivittämistä. 

Olen jo pitkään kokenut, ettei journalistinen media anna samaistumispintaa minulle nuorena median kuluttajana.

Yhtäläistä työelämän kaikissa käänteissä on ollut haluni vaikuttaa ympäröivään maailmaan ja tehdä oman näköistä visuaalista viestintää. Tästä on kyse myös hyvässä ja vastuullisessa markkinoinnissa. Toisaalta olen myös huomannut asioita, jotka voisi tehdä eri tavalla: Olen esimerkiksi jo pitkään kokenut, ettei journalistinen media anna samaistumispintaa minulle nuorena median kuluttajana.

Niin vaikuttaminen kuin myös tyytymättömyys suomalaisen journalismin tilaan ovat ytimessä myös uuden sukupolven mediatalon rakentamisessa. Löysin samanhenkisiä ja arvopohjan kanssani jakavia tekijöitä tyyppejä vuonna 2018, jolloin oman median perustamisesta sai alkunsa. 

Lähdimme tutkimaan, miten tehdä nuorta yleisöä kiinnostavaa tiedonvälitystä. Löysimme oman tapamme tehdä kunnianhimoista visuaalista tarinankerrontaa, kuten lyhytdokumentteja ja vaikuttavuuskampanjoita Instagramissa ja Tiktokissa. Pyrimme myös jatkuvasti kehittymään ja löytämään uusia ja inspiroivia tiedonvälityksen tapoja.

Alussa haasteena oli se, miten tällaisella omaehtoisella tekemisellä oikein tehdään järkevää liiketoimintaa. Kukaan meistä ei ollut kokenut konkari bisnesmaailmassa, mutta saimme onneksi tukea monelta suunnalta. Yksi merkittävimmistä harppauksista oli Helsingin Sanomain Uutisraivaaja-innovaatiokilpailun voitto vuonna 2019: Kilpailun tuomaristo päätti yksimielisesti tukea uutta mediaa 250 000 euron kehitysrahalla. Saimme rahallista ja henkistä tukea tekemiseen sekä ponnahduslaudan täyspäiväiseen yrittäjyyteen median ja journalismin alalla.

Annettu aika ja resurssit tekivät tehtävänsä – aloimme hahmottaa todellisia vahvuuksiamme tekijöinä. Samalla huomasimme, että verkostomme nuoriin vaikuttajiin sekä vastuullisen tiedonvälityksen ja audiovisuaalisen tarinankerronnan osaamisemme oli jotain, mikä on monelle rahan arvoista osaamista. Oivalluksesta syntyi monipuolisesti yhteistyöprojekteja esimerkiksi Ylen, Kansallismuseon ja Viestintä ja kehitys -säätiön kanssa. Samalla syntyi yrityksen ansaintamalli.

Huomasimme, että verkostomme nuoriin vaikuttajiin sekä vastuullisen tiedonvälityksen ja audiovisuaalisen tarinankerronnan osaamisemme oli jotain, mikä on monelle rahan arvoista osaamista.

Lopulta kaikki tuntuu lähtevän liikkeelle siitä, että koemme tiiminä tekemisen mielekkääksi. Merkityksellisyys on kaiken tekemisen keskiössä. Merkityksellisyyden tunteen antaa se, että voimme työskennellä kumppaneiden kanssa, joilla on kanssamme yhteinen arvopohja. Meille sellaisia kumppaneita ovat kestävään kehitykseen ja sosiaaliseen vastuullisuuteen sitoutuneet toimijat, jotka haluavat edistää esimerkiksi sosiaalisen kestävyyden toteutumista yhteiskunnassamme.

Merkityksellisyys lähtee myös siitä, että teemme sisältöä, joka noudattaa journalistin ohjeita ja lisää luotettavan tiedon määrää maailmassa. Emme tuota mainontaa, vaan meille on tärkeintä toimia vastuullisena tiedonvälittäjänä. 

Näiden asioiden rinnalla merkityksellisyyden kokemusta on lisännyt se, että kaikki tiimiläisemme kokevat, että medialla ja journalismilla on varaa kehittyä. Kun oma tekeminen on kytköksissä suoraan tarpeeseen ja toiveeseen paremmasta, on luontevaa tehdä tekoja tätä tavoitetta kohti.

Uuden sukupolven mediatalo on siis meidän, nuorten journalismin ja media-alan ammattilaisten, konkreettinen näyte siitä, mitä toivomme lisää omalle alallemme. Teemme sitä mitä halutaan – ja mitä koemme tarvitsevamme.

Vilma Rimpelä on yrittäjä, toimitusjohtaja ja visuaalisen viestinnän ammattilainen, jonka työn ytimessä ovat sosiaalinen vastuullisuus ja tiimityö. Rimpelä uudistaa ja haastaa journalismin ja median kenttää yhdessä tiiminsä kanssa.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)