Paulig
Mainonta

Pauligin Kaupunkikahvien kampanja herätti närää somessa – yhtiö reagoi nopeasti ja keskeytti kampanjan

25.8.2023 10:17
Mikko Perttunen
Vastuullisuusnäkökulmaa ei otettu suunnitteluvaiheessa riittävästi huomioon.

Paulig aloitti elokuussa kampanjan, jossa sen oli tarkoitus lennättää somevaikuttajia tutustumaan kaupunkeihin, jotka esiintyvät yhtiön Kaupunkikahvi-sarjan kahveissa. Pauligin somepäivitys, jossa se mainosti kahden bloggarin ja somevaikuttajan, Veera Biancan ja Anna-Katri Räihän tutustumismatkaa Reykjavikiin, sai kuitenkin tyrmäyksen sosiaalisessa mediassa.

Kommentoijat ihmettelivät, miksi Paulig lennättää keskellä ilmastokriisiä vaikuttajia ympäri maailmaa.

– Kaupunkikahvimme on kehitetty perustuen kunkin kaupungin kahvikulttuuriin, ja halusimme kampanjalla kertoa tästä. Metsään mentiin siinä, että emme ottaneet suunnittelussa riittävästi huomioon vastuullisuusnäkökulmaa, Pauligin viestinnästä ja kestävyydestä vastaava varatoimitusjohtaja Kaisa Lipponen kommentoi.

"Kampanja ei ollut linjassa vastuullisuustavoitteidemme kanssa."
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Palautetta ei Lipposen mukaan tullut paljoa, mutta saatu palaute oli relevanttia.

– Kampanja ei ollut linjassa vastuullisuustavoitteidemme kanssa. Siksi päätimme lopettaa kampanjan. Päätös tehtiin vuorokauden kuluessa palautteen saamisesta, Lipponen kertoo.

Kaikesta huolimatta Paulig sai kiitosta nopeasta reagoinnista. Lipponen muistuttaa, että kaikille sattuu virheitä ja vastuullisuusviestintään kuuluu osallistuminen keskusteluun ja kuuntelu. Palauta on arvokasta ja parhaimmillaan se auttaa yritystä kehittämään omaa toimintaansa. Vastuullisuusviestintä- ja markkinointi on hänen mielestään yrityksille hieno mahdollisuus, kun taustalla on aidot arvot, tahtotila ja tietysti myös teot.

– Jos markkinointiviestintä ei ole linjassa yrityksen vastuullisuustavoitteiden kanssa, silloin pitää katsoa peiliin ja olla valmis reagoimaan. Pyrimme jatkuvasti parantamaan toimintaamme tässä asiassa, Lipponen sanoo.