Brändit

Palkitusta suomalaisbrändistä Rootysta pyritään tekemään hittituote vientimarkkinoille – markkinointijohtaja Jami Teirikari kertoo, mikä tekee uutuustuotteista täysin poikkeuksellisia

"Euroopan lisäksi pyrimme suuntaamaan Aasiaan", Jami Teirikari paljastaa.
Kuva:
Rooty
Palkitusta suomalaisbrändistä Rootysta pyritään tekemään hittituote vientimarkkinoille – markkinointijohtaja Jami Teirikari kertoo, mikä tekee uutuustuotteista täysin poikkeuksellisia

Mummon-brändistään tunnettu elintarvikevalmistaja Pohjolan Peruna lanseerasi tänä vuonna täysin uuden brändin, Rootyn, josta voidaan povata hittiä. Potentiaalista kertoo muun muassa se, että Rooty voitti viime viikolla pannunuudeleillaan ja perunahipuillaan Pohjoismaisessa Transform Awards- kilpailussa sarjan Best strategic or creative development of a new brand” – eli sarjan, jossa etsittiin parasta strategisella tai luovalla työllä rakennettua uutta brändiä.



Rootyn menestyksen taustalla ei ole vain yhtä syytä, sillä oletettavasti brändin monipuolisuus teki tuomaristoon vaikutuksen. Tuotteet tehdään matalalla hiilijalanjäljellä, ja ympäristö on huomioitu aina pakkausmateriaalista lähtien. Lisäksi tuotteet valmistetaan puhtaista ja terveellisistä raaka-aineista. Brändin ympärille rakennettiin narratiivi, joka kuvastaa hyvin Rootyn arvoja – ekologisuutta ja vastuullisuutta.



Brändi lanseerattiin maaliskuussa. Tunnettuutta on pyritty kasvattamaan somemainonnalla ja natiivimainonnalla aina valtamedioita myöten, koska brändillä on painava ja iso viesti, joka vaatii palstatilaa.



Brändi luotiin yhdessä strategisen viestinnän muutostoimiston Ellun Kanojen kanssa. Lanseerauksen jälkeen tunnettuuden rakentamisesta on vastannut Pohjolan Perunan oma markkinointiosasto markkinointijohtaja Jami Teirikarin johdolla.



– Teimme “Kanalan” kanssa yhteistyötä hyvässä hengessä. Heille heitettiin palloa narratiivin luomisesta, ja he vastasivat tietenkin myös visuaalisesta puolesta. Maaliskuusta lähtien olemme rakentaneet brändiä inhousingilla, Teirikari kertoo MarkkinointiUutisten haastattelussa.



– Natiivimainonta on ollut tärkeää, sillä viestimme pitää vääntää rautalangasta. Brändi ei sano aluksi kuluttajille paljoakaan, joten he ovat paljon viisaampia, kun ovat lukeneet artikkelin siitä. Samoja artikkeleita on nostettu esiin myös somessa, jossa olemme luoneet tunnettuutta muun muassa vastaamalla ahkerasti kuluttajien kysymyksiin.



Teirikarin mukaan natiivimainonta on ollut avainasemassa brändin tunnettuuden rakentamisessa.

Teirikari kertoo, että Rooty-tuotteet ovat käyneet hyvin kaupaksi Suomen markkinoilla lanseerauksen jälkeen, mutta katse on jo suunnattu ulkomaille. Transform Awards -palkinnon voittaminen on iso työnäyte kauppaketjuille, jotka etsivät aktiivisesti uusia tuotteita myyntiin, joten kilpailumenestyksestä voi olla vielä paljon hyötyä. Pohjolan Peruna on jo levittäytynyt Ruotsiin Rooty-brändillään, ja uusia vientimaita lienee tulossa lähitulevaisuudessa.



– Neuvotteluita on jo pitkällä. Syksyllä lähdemme Saksaan Anuga-messuille, jossa tapaamme mahdollisia yhteistyökumppaneita. Euroopan lisäksi pyrimme suuntaamaan Aasiaan, nuudelin syntysijoille. Siellä on loputon markkina ja iso joukko ihmisiä, joita kiinnostaa pohjoinen eksotiikka, puhtaus ja innovaatiot.



Teirikari sanoo, että parhaassa tapauksessa Rootya viedään jo ensi vuoden aikana useampiin maihin.



Patentoitu valmistustekniikka tuo isoja mahdollisuuksia



Rootyn valtava potentiaali johtuu monesta tekijästä, joista ekologisuus on yksi iso asia. Monet valmistajat puhuvat olevansa ilmastoystävällisiä, mutta Teirikari painottaa, että Pohjolan Perunan kohdalla se ei ole vain sanahelinää.



Yrityksellä on oma bioenergialaitos, jolla tehdasta pyöritetään. Tuotteet pystytään valmistamaan kokonaisista perunoista ilman lisäaineita ja raskasta prosessointia. Pakkausmateriaalina käytetään mahdollisimman ympäristöystävällistä materiaalia. Hiilijalanjälki on siis painettu niin alas kuin mahdollista.



– Esimerkiksi riisituotannon hiilijalanjälki on noin 30 kertaa suurempi kuin meillä, Teirikari avaa. 



Riisituotannon hiilijalanjälki on noin 30 kertaa suurempi kuin meillä.

Pohjolan Perunan suurin valttikortti on kuitenkin valmistustekniikka, joka on patentoitu. Innovatiivisen tekniikan ansiosta tuotteet pystytään tekemään kokonaisista perunoista ja niistä pystytään vähentämään huomattavasti hiilihydraatteja karsimatta ruoan ravintoaineista. Tekniikka mahdollistaa myös pitkän, jopa 24 kuukauden, säilyvyyden.



– Moni karttaa perunaa, koska niissä on mukamas hiilihydraatteja liikaa – ainakin joidenkin mielestä. Nykypäivän kuluttajat haluavat entistä kevyempiä mutta silti täyttäviä ruokia, ja tähän tarpeeseen syntyi Rooty.



Valmistustekniikka antaa Pohjolan Perunan brändeille ison kilpailuvaltin niin Suomessa kuin maailmalla. Teirikari sanookin, että esimerkiksi Rooty-brändin tuotevalikoima kasvaa varmasti jatkossa ja lisää näin ollen kilpailua kauppojen pakastearkuilla.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa