Mikko Perttunen
Ilmiöt

Pakkaussuunnittelija Outi päihitti somepresenssillään ison rahan töitä Grand Onessa: ”Ihmiset katsovat pakkauksia uusin silmin”

31.3.2023 2:00
Iina Kansonen
Outi Oravainen avasi huippusuosituksi kasvaneen TikTok-tilinsä puolisen vuotta sitten. Suosituimmissa videoissa hän muun muassa vertailee kaupan kalleimpia ja edullisimpia jauho- ja ketsuppipakkauksia.

Tiesitkö, että Tupla-suklaapatukan pakkaus aukeaa kätevästi, kun pakkauksen taittaa keskeltä reilusti kahtia?

Ei tiennyt moni muukaan ennen kuin pakkaussuunnittelija Outi Oravainen kertoi sen TikTok-videollaan.

Oravainen palkittiin eilen järjestetyssä Grand One -gaalassa pääpalkinnolla Paras somepresenssi -kategoriassa. Se on hieno saavutus Oravaiselta, joka vastaa kaikesta sometekemisestään itse. Hän päihitti kategoriassa muun muassa Keskon, jonka ”Ikoninen Pirkka-lehti valloitti nuoret somessa” -kisatyön takana on sellaisia suuria toimistoja kuin Dagmar Stories, Genero, Hasan & partners ja Miltton.

Palkinto on hieno saavutus myös siihen nähden, että Oravainen on ollut TikTokissa vasta puolisen vuotta.

"Jotkut ovat sanoneet, että videoitani on rauhoittavaa kuunnella."
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

– Päädyin TikTokiin vähän sattumalta. En ollut käyttänyt sitä ennen, enkä tiennyt, millaisia videoita sinne pitäisi tehdä. Niin päädyin tekemään ihan erilaisia videoita kuin mitä TikTokissa yleensä nähdään, Oravainen kertoo.

Hän istuu videoissaan aina samassa paikassa saman pöydän päässä. Oravainen puhuu rauhallisella äänellä, eikä videoissa ole musiikkia.

– Jotkut ovat sanoneet, että videoitani on rauhoittavaa kuunnella.

Yli puoli miljoonaa katselukertaa

Grand One -kilpailun tuomaristo kiitteli Oravaista siitä, että tämä heittäytyy someen omalla tyylillään ja vuorovaikuttaa aktiivisesti sekä rakentaa asiantuntijamielikuvaa kanavan ehdolla.

Oravaisen TikTok-kanava löytyy nimellä designcompany.fi. Se on myös Oravaisen yrityksen nimi. Seuraajia Oravaisella on vajaat 38 000. Hänen suosituin videonsa on juuri se, jolla kerrotaan Tupla-pakkauksen avaamisesta. Sillä on yli 548 00 katselukertaa ja yli 50 000 tykkäystä. Lisäksi videota on kommentoitu 369 kertaa.

Suosituiksi ovat nousseet myös muun muassa videot, joilla Oravainen vertailee saman tuotekategorian halvimman ja kalleimman tuotteen pakkauksia. Hän on verrannut esimerkiksi venhäjauho-, ketsuppi- ja lasagnelevypakkauksia. Myös Oravaisen tekemät luksusmerkkien unboxaus-videot ovat keränneet runsaasti katsojia.

Pakkaukset ovat kaikille meille arkisia asioita, mutta harva tulee ajatelleeksi niitä sen kummemmin, Oravainen sanoo. Hän on kuitenkin saanut ihmiset kiinnostumaan tuotepakkauksista aivan uudella tavalla.

– Olen saanut lukuisia kommentteja siitä, että ihmiset ovat alkaneet katsoa kaupassa pakkauksia ihan uusin silmin sen jälkeen, kun alkoivat seurata minua.

Lue myös: Porisuhdeneuvoja teki sen taas – putsasi myös Grand Onen palkintopöydän

Hyvän mielen yhteisö ei ole itsestäänselvyys

Oravainen uskoo, että syy hänen menestykselleen löytyy siitä, ettei hän tee videoita TikTokiinsa liian suunnitelmallisesti.

– Teen paljon sitä, mitä seuraajat toivovat. Olen aktiivisessa vuorovaikutuksessa heidän kanssaan. Saan valtavasti kommentteja, ja yritän vastata niistä mahdollisimman moniin.

Oravainen kertoo perustaneensa TikTok-tilinsä ilman kaupallisia taka-ajatuksia.

Oravainen kertoo perustaneensa TikTok-tilinsä ilman kaupallisia taka-ajatuksia. Pääasia oli jakaa tietoisuutta pakkauksista. Erityisen iloinen Oravainen on siitä, että moni nuori on kysellyt häneltä, missä pakkaussuunnittelua voi opiskella.

Nyt Oravainen on tehnyt muutaman kaupallisen yhteistyön, mutta hän valikoi ne tarkasti. Yhteistyön täytyy sopia kanavan muuhun sisältöön saumattomasti, Oravainen sanoo. Esimerkiksi Valion kanssa tehdyssä kaupallisessa yhteistyössä Oravainen puhui muovipullossa kiinni pysyvistä korkeista, jotka EU-direktiivi määrittelee pakollisiksi kaikissa pulloissa vuoden 2024 kesään mennessä.

Oravainen on suunnitellut pakkauksia myös Ph7-konditorialle.

Sen kummempia tulevaisuudensuunnitelmia Oravainen ei ole kanavansa suhteen tehnyt. Hän sanoo olevansa hämmentynyt siitä, millainen menestystarina hänen TikTok-kanavastaan on tullut.

Erityisen iloinen hän on siitä, että on onnistunut kokoamaan ympärilleen hyvän mielen yhteisön. Se ei suinkaan ole itsestäänselvyys sosiaalisen median kanavassa.

– Yhteisöstä on tullut minulle tosi tärkeä.

Tärkein tehtävä on suojata tuotetta

Oravaisen mukaan pakkaussuunnittelijan työ on hyvin teknistä. On oltava tietoinen muun muassa siitä, mitä lait sanovat, miten painotekniikat toimivat, minkälaisia materiaaleja mihinkin voi laittaa ja miten ne liimataan yhteen.

– Kun kerron olevani pakkaussuunnittelija, moni ajattelee, että työni on pääasiassa piirtämistä ja taiteen tekemistä. Se ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Pakkauksen tärkein tehtävä on suojata sen sisällä olevaa tuotetta.

Toki pakkaussuunnittelija kuitenkin tarvitsee luovuutta, Oravainen lisää, mutta se on vain pieni osa työtä.

Oravainen on suunnitellut pakkauksia muun muassa Valiolle, Vermanille, Mattila Bros.ille ja Tokmannille.

Hän on ollut alalla vuodesta 1996 saakka ja toiminut yrittäjänä yli 10 vuotta. Alun perin graafikoksi valmistuneen Oravaisen ensimmäinen työpaikka oli pakkaussuunnitteluun erikoistuneessa toimistossa, ja hän jäi sille tielle.

Oravainen on suunnitellut pakkauksia muun muassa Valiolle, Vermanille, Mattila Bros.ille ja Tokmannille.

– Kun tänään tein postauksen Grand One -voitostani, eräs seuraajani kommentoi, että jokaisella toimialalla pitäisi olla oma Outinsa. Kannustan kaikkia tekemään omasta toimialastaan sisältöä, jotta ihmiset saavat lisää tietoa.

Valion kahvimaitopakkaukset ovat Oravaisen kädenjälkeä.