Unsplash/Olivier Bergeron
Media

Ovatko suomalaiset mainostajat ymmärtäneet TikTokin potentiaalin? Näin vastaa sosiaalisen median asiantuntija Jari Lähdevuori

19.3.2021 11:05
Toni Rajamäki
TikTok on kasvanut korona-aikana huippusuosituksi somekanavaksi.

Videopalvelu TikTok kasvoi viime vuonna todelliseksi hittisomekanavaksi, joka on ottanut myös Suomessa ison jalansijan kuluttajien keskuudessa. Tilastojen mukaan TikTok-käyttäjien aktiivisuus lähes tuplaantui viime vuoden aikana maailmassa, ja tänä päivänä sovelluksella on jo miljardi aktiivista käyttäjää. Suomessakin kasvu on ollut hurjaa. Siksi onkin selvää, että myös suomalaiset markkinoijat ovat koko ajan entistä kiinnostuneempia TikTokista.

MarkkinointiUutiset kysyi TikTokista tarkemmin sosiaalisen median asiantuntijatoimisto Kurion Creative Directorilta Jari Lähdevuorelta.

Ovatko suomalaiset yritykset ymmärtäneet TikTokin potentiaalin?

– Käyttäjämäärät ovat kuluneen vuoden aikana kasvaneet Suomessa kolminumeroisin prosentein, eikä se ole jäänyt huomaamatta markkinoijilta. Monet kotimaiset organisaatiot ovat lähteneet jo kokeilemaan kanavaa. Omista asiakkaistamme jok’ikisen kanssa siitä on vähintäänkin puhuttu, olipa toimiala mikä hyvänsä.

Uskotko suomalaisten markkinoijien lisäävän TikTok-markkinointiaan tänä vuonna?

– WARCin tutkimuksessa globaaleista markkinoijista 44 prosenttia aikoo lisätä panostuksiaan TikTokiin. Oma näppituntuma sanoo, että Suomessa ollaan hyvin lähellä samoja lukemia.

TikTokin kasvu on ollut räjähdysmäistä, mutta voiko se nousta joskus Facebookin rinnalle, jos mittarina käytetään mainostuloja?

– Tuskin lyhyellä tähtäimellä, kun ottaa huomioon Facebookin omistamien kanavien peiton verrattuna TikTokiin. Toisaalta jo nyt TikTokin ja sen Kiinassa toimivan version Douyinin yhteenlaskettu käyttäjämäärä on isompi kuin Instagramin, joten kyseessä on kaikkea muuta kuin marginaalinen kanava. En itse näe tätä kuitenkaan varsinaisena kisana tai vastakkainasetteluna. Eri kanavilla on eri roolinsa brändien somestrategiassa.

Mihin TikTokin suosio perustuu?

– TikTok on jotain ihan muuta. Kuten Snapchat oli jokunen vuosi takaperin. Erilaisuus viehättää, ja sen jälkeen algoritmi koukuttaa. TikTokissa se on kuin huumetta, sanotaan. Jokainen kanavaa käyttänyt tietää sen omakohtaisesti.

Mutta TikTokia käyttää vain nuoriso, eikö niin?

– Väärin. Jo viime vuonna kolmannes käyttäjistä oli yli 25-vuotiaita. Ja kuten kaikissa muissakin kanavissa, ensimmäisten vuosien jälkeen isointa kasvua nähdään vanhemmissa ikäryhmissä, nuorempien ollessa jo saturoituneita.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)