Kolumni

Nyt woltataan! Vahvimmat brändit luovat uusia verbejä ja kohentavat sukeltavaa taloutta

4.9.2023 7:05
Nea Barman
Brändin johtamisen merkitys korostuu aikoina, joina kuluttajaluottamus on alhaalla. Se, miten brändit nyt toimivat, voi olla ratkaisu koko taloustilanteen kohentumiseen, kirjoittaa Nea Barman.

Koronapandemia oli kansaa yhdistävä yhteinen vihollinen. Tämän vihollisen poistuttua kansalla on taas aikaa kiinnittää huomiota yhteiskunnallisten asioiden vastakkainasetteluihin.

Kansa näkee mörköjä ympärillään. Kuluttajaluottamus on nyt jopa alhaisempi kuin pandemiavuosina, vaikka talous toimii asiantuntijoiden mukaan normaalimmin. Ja kun kuluttajat eivät luota, kuluttajat eivät kuluta eikä talous lähde nousuun. Noidankehä on valmis.

Tässä tilanteessa oikein johdetuilla brändeillä on mahdollisuus saada ihmiset uskomaan, että mörköjä ei ole. Näin brändit toimivat jo toisen maailmansodan jälkeen, kun ne propagandanomaisesti loivat mielikuvia paremmasta tulevaisuudesta. Se toteutettiin luomalla brändin ympärille vahva positiivinen idealogia.

Sony auttaa unelmoimaan, Nike rohkaisee, IBM ratkaisee.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Tämän mahdollisti se, että että vahvat brändit muotoiltiin verbeiksi, jotka pelastavat meidät möröiltä ja auttavat kiinnittämään huomiota siihen hyvään, joka on mahdollista. Sony auttaa unelmoimaan, Nike rohkaisee, IBM ratkaisee. Vahvat brändit näyttävät meille positiivista esimerkkiä, kuten vahvojen tukijoiden, johtajien ja vanhempien kuuluukin tehdä. 

En voi ottaa kunniaa tästä nerokkaasta ideasta määritellä brändit verbeiksi. Sen teki edesmennyt mainosmies Dan Wieden, Wieden & Kennedy -toimiston perustaja.

Millaisen roolin sinun edustamasi brändi ottaa yhteiskunnassa näyttääkseen esimerkkiä ja kertoakseen kuluttajille, että mörköjä ei kannata pelätä? Millaisen tulevaisuuden brändisi näyttää kuluttajille? 

Millaisen roolin sinun edustamasi brändi ottaa yhteiskunnassa näyttääkseen esimerkkiä ja kertoakseen kuluttajille, että mörköjä ei kannata pelätä?

Kohtaamme keskimäärin 3 000 brändiviestiä päivässä. Haluammeko me todella, että kaikki huutavat kilpaa ja ovat toinen toistaan halvempia? Parhaimmillaan vahvat brändit luovat oman verbinsä, kuten wolttaaminen.

Markkinointialan ammattilaisina, brändien johtajina ja liiketoiminnan rakentajina me voimme pitää huolen siitä, että nuo jokapäiväiset 3 000 brändiviestiä näyttävät positiivisuuden voiman, kuten Sauli Niinistö sunnuntailenkillään. 

Just Do It, kuten edesmennyt Wieden muotoili Niken rohkaisevan sloganin.  

Luova ala on yksiyhteiskuntamme työllistävimpiä aloja ja tärkeä BKT:n tuottaja. Luovuuden avullakehitetään uusia innovaatioita ja tuotetaan hyvinvointia ihmisten elämään. LuovuustarkkailijaNea Barman haluaa nostaa luovuuden arvostusta ja tuoda luovuuden vaikuttavuuttanäkyväksi – ja inspiroida meitä kaikkia olemaan luovempia.