Rodion Kutsaiev / Unsplash
Digitaalisuus

Nämä yritykset ansioituivat digitaalisessa asiakaskokemuksessa – katso TOP 10

29.2.2024 8:25
Mikko Perttunen
Teleoperaattorit hallitsevat listan kärkisijoja.

Konsulttiyhtiö Bearingpointin julkaisema Suomen Digimenestyjät -tutkimus palkitsee vuosittain digitaalisessa asiakaskokemuksessa ansioituneita suomalaisyrityksiä. Listan kärkeen nousivat jo kolmatta vuotta peräkkäin teleoperaattorit Elisa ja Telia sekä kolmannelle sijalle Gigantti.

– Teleoperaattorit pitävät edelleen paikkaa edelläkävijöinä suomalaisyritysten digitaalisissa kyvykkyyksissä. Alan menestyksen taustalla näkyy operaattorien liiketoiminnan keskittyminen aineettomiin päätuotteisiin, joiden myynti ja hallinta verkossa on luontevaa, BearingPointin Digital & Strategy -liiketoiminnan johtaja Henrikki Sandström kertoo tiedotteessa.

Tutkimuksessa tarkasteltiin 65 suurta suomalaisyritystä 14 toimialalta. Yritysten digitaalista asiakaskokemusta tarkasteltiin 275 kriteerin kautta neljällä osa-alueella: digimarkkinointi, digitaalinen tuotekokemus, verkkokauppa ja sähköinen asiakkuudenhallinta.

Suurimman nousun kymmenen kärkeen teki Nokia, joka nousi listalla peräti 23 pykälää. Myös Verkkokauppa.com ja Keskon kulutustavarat nousivat listalla vauhdikkaasti, kumpikin 14 sijaa.

Uusina listalle pääsivät myös Finnair ja SOK (kulutustavarat). Viime vuonna listalta löytyneet Valio, Konecranes, SOK (ruokakauppa), If ja Nordea eivät mahtuneet enää kymmenen kärkeen.

Digitaalisen markkinoinnin saralla kymmenen kärki näyttää hieman erilaiselta. Elisa pitää ykkössijaa tälläkin listalla, mutta Finnair nousee listan toiseksi ja OP kolmanneksi. Kokonaisarvion TOP 10 -listan ulkopuolelta digimarkkinoinnissa menestyivät myös Tokmanni ja Motonet.

Tutkimuksen yksittäisistä osa-alueista esimerkiksi Tiktokin hyödyntämisessä teleoperaattorit olivat kaikkein eniten muita toimialoja edellä: Elisa, Telia ja DNA olivat keränneet merkittävän määrän seuraajia ja tykkäyksiä ja tuottavat kanavilleen aktiivisesti ajanmukaista sisältöä. TikTokin käyttö on tosin kasvanut myös koko tutkimuksen mittakaavassa huomattavasti, ja kahdessa vuodessa Tiktokia käyttävien yritysten määrä tutkimuksessa on kasvanut seitsemästä 32:een.

Noin 72 prosentissa yrityksistä yrityksen arvot ovat näkyvissä verkkosivuilla.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Tutkimuksessa ilmeni muitakin trendejä. Noin 72 prosentissa yrityksistä yrityksen arvot ovat näkyvissä verkkosivuilla. Vielä kaksi vuotta sitten osuus oli noin 30 prosenttiyksikköä pienempi. Yritysvastuullisuutta ja kestävyyteen liittyviä teemoja korostetaan verkkosivuilla myös yhä useammin.

Live chat vastaa myös nopeasti. vuonna 2022 alle 30 prosentilla yritysten verkkosivuista chat vastasi alle viidessä minuutissa, nyt tuossa ajassa vastataan selvästi yli joka toisella verkkosivulla.

Vaikuttajamarkkinointia hyödynnettiin B2C-toimialoilla, eniten kuluttajatuotteissa ja ruokakaupassa.

Suomen Digimenestyjät 2024 – TOP 10:

1 Elisa

2 Telia

3 Gigantti

4 Kesko (ruokakauppa)

5 DNA

6 Finnair

7 Verkkokauppa.com

8 Kesko (kulutustavarat)

9 SOK (kulutustavarat)

10 Nokia