Unsplash/Savvas Kalimeris
Ilmiöt

Näihin asioihin suomalaiset aikovat kuluttaa rahaa aiempaa enemmän tänä kesänä

1.6.2022 13:35
Toni Rajamäki
Taloudellinen epävarmuus ei ole vienyt kulutusintoa suomalaisilta, kertoo MarkkinointiUutisten ja IROResearchin selvitys.

Pandemia on muuttanut suomalaisten kulutustottumuksia ainakin hetkellisesti, mutta monet uskovat vahvasti myös siihen, että osa muutoksista on tullut jäädäkseen. Vastauksia aletaan saada pikkuhiljaa, kun maailma on palaamassa kohti normaalia.

MarkkinointiUutiset ja tutkimustoimisto IROResearch selvittivät, mihin asioihin suomalaiset käyttävät rahaa tänä kesänä enemmän kuin kahtena viime kesänä, jolloin pandemia rajoitti ihmisten elämiä nykyistä tiukemmin. Kyselystä saatiin odotettuja tuloksia, sillä monet kuluttavat tänä kesänä viime vuosia enemmän muun muassa ulkomaanmatkailuun, ravintoloihin ja kulttuuriin.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Mutta mukaan mahtuu myös pieni yllätys, sillä yli puolet suomalaisista aikoo käyttää viime vuosia enemmän rahaa kotimaanmatkailuun, joka on ollut pandemian aikana nosteessa, kun ulkomaille ei ole päästy. Ulkomaanmatkailun avautuminen ei ole selvästikään vähentänyt kotimaanmatkailun suosiota.

Tarkalleen ottaen 53 prosenttia sanoo IROResearchin toteuttamassa kyselyssä, että aikoo käyttää kahta viime kesää enemmän rahaa kotimaanmatkailuun. Mikään muu vastausvaihtoehto ei yltänyt 50 prosenttiin.

Toiseksi suurimman lukeman keräsi ulkomaanmatkailu: 44 prosenttia vastaajista aikoo kasvattaa ulkomaanmatkailun menojaan.

Kärkikolmikon täydentää kulttuuri, joka yhdistyy vahvasti matkailuun. 41 prosenttia vastaajista aikoo käyttää rahaa viime kesiä enemmän kulttuuriin.

Näihin asioihin suomalaiset käyttävät tänä kesänä enemmän rahaa kuin kahtena viime kesänä:

1. Kotimaanmatkailu (53 prosenttia käyttää enemmän)

2. Ulkomaanmatkailu (44 prosenttia)

3. Kulttuuri (41 prosenttia)

4. Ravintolat (37 prosenttia)

5. Musiikkifestarit (29 prosenttia)

6. Kodin kunnostaminen (28 prosenttia)

7. Henkilökohtaiset hankinnat (17 prosenttia)

8. Urheilutapahtumat (15 prosenttia)

Ikäluokittain erot voivat olla merkittäviä. Esimerkiksi 18–24-vuotiaiden vastauksissa korostuvat musiikkifestarit ja ravintoloissa käynti. Vanhemmissa ikäluokissa näkyy muun muassa matkailu sekä ulkomailla että kotimaassa.

MarkkinointiUutiset ja IROResearch kysyivät myös, miten suomalaiset viettävät kesää mieluiten. Kotoilu sai eniten ääniä (57 prosenttia), mutta kotimaanmatkailu kiilasi toiseksi (43 prosenttia). Ulkomaanmatkailu on mieluisimpien asioiden joukossa vain reilun viidenneksen mielestä (22 prosenttia).

Suomalaisten kesän yleisin matkabudjetti on 401-800 euroa, jonka valitsi 14 prosenttia vastaajista. 10 prosenttia vastaajista sanoo budjetikseen 0-100 euroa ja 11 prosenttia on varannut budjettiinsa 801-2000 euroa. Huomioitavaa on kuitenkin se, että joka kolmannes vastaajista ei vielä tiennyt kesän matkabudjettiaan.

Suomalaisten yleisimmät matkabudjetit tänä kesänä:

1. 401-800 euroa (14 prosenttia)

2. 801-1000 euroa tai 1001-2000 euroa (molemmissa 11 prosenttia)

3. 0-100 euroa (10 prosenttia)

4. 201-400 euroa (7 prosenttia)

5. 101-200 euroa tai 2001-3000 euroa (molemmissa 4 prosenttia)

Kulutuksessa ei isoa muutosta

Tutkimuksen mukaan maailman epävakaa taloustilanne ei näy suomalaisten kulutuksessa kesällä. Osa on rahankäytön kanssa aiempaa varovaisempi, mikä on tullut kevään myötä ilmi, mutta osa on valmis käyttämään rahaa aiempaa enemmän. Suurin osa puolestaan aikoo pitää kesän kulutuksensa samana kuin kahtena aiempana kesänä.

57 prosenttia vastaajista sanoo kuluttavansa yhtä paljon kuin parina viime kesänä. 22 prosenttia kuluttaa enemmän, 21 prosenttia vähemmän.

Maailman taloudellinen epävarmuus näkyy etenkin pienituloisten kuluttamisessa. Alle 30 000 euroa tienaavissa talouksissa asuvista 30 prosenttia kuluttaa tänä kesänä vähemmän kuin viime kesinä. Prosenttilukema pienenee mitä suurempaan tuloluokkkaan mennään. Yli 70 000 euroa tienaavissa talouksissa asuvista 13 prosenttia kuluttaa aikaisempaa vähemmän, mutta 29 prosenttia sanoo kuluttavansa enemmän.

Tutkimus toteutettiin IROResearch Oy:n valtakunnallisessa kuluttajapaneelissa, osana Tuhat suomalaista -tutkimusta. Tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tyypin sekä maakunnan mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 1000. Tiedonkeruuaika oli 10.-18.5.2022. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on maksimissaan n. + 3,2 %-yksikköä. Tutkimuksen tilasi MarkkinointiUutiset.