Unsplash / Jason Goodman
Toimistot

🔍 Moni tekee markkinointialan harjoittelun palkattomana: ”Sain palkkaa vasta, kun työnantaja koki minun olevan hyödyllinen”

3.11.2022 7:00
Iina Kansonen
MarkkinointiUutiset selvitti verkkokyselyssä markkinointialan harjoittelijoiden kokemuksia. Yli puolet kertoo työllistyneensä harjoittelupaikkaansa.

🔍 Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempiä, taustoittavia ja päivittäisestä uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

Kun Marketing Finlandin markkinointipäällikkönä työskentelevä Maria Timonen suoritti harjoitteluaan Oulussa vuonna 2013, hänelle maksettiin palkkaa 500 euroa kuukaudessa.

– Se oli minusta silloin ihan riittävä palkka. Perehdytykseni ja ohjaamiseni vei kuitenkin yhden työntekijän työaikaa, ja olin vasta oppimassa. Mutta pääkaupunkiseudulla tilanne on tietysti erilainen, koska kustannukset ovat suuremmat.

MarkkinointiUutisten tekemän markkinointialan harjoitteluja koskevan verkkokyselyn mukaan Timonen ei kuulu harjoittelijoiden enemmistöön, nimittäin kysely kertoo yleisimmän tilanteen olevan se, ettei harjoittelusta makseta palkkaa laisinkaan. Niin kertoo 23 prosenttia vastanneista.

Minut palkattiin harjoitteluun muiden työtekijöiden kanssa yhdenvertaiseksi tekijäksi – sillä erotuksella, että he saivat työstä palkkaa, minä en, kirjoittaa eräs vastannut.

"Kannustan harjoittelijoita suorittamaan ainakin viiden kuukauden harjoittelun."
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

17 prosenttia kertoo harjoittelupalkan olleen yli 1 500 euroa kuukaudessa. Loput kyselyyn vastanneet kertoivat saaneensa harjoittelijana palkkaa suhteellisen tasaisesti 1 ja 1 500 euron väliltä.

Sain palkkaa 2100 euroa kuukaudessa sekä omia vastuualueita, ja minua kannustettiin alusta alkaen astumaan ulos mukavuusalueeltani ja opettelemaan täysin uusiakin juttuja.

Kuuden kuukauden harjoittelupaikka markkinointitoimistossa 500 euron kuukausipalkalla houkutteli aluksi kokemuksen kannalta, mutta lopulta totesin, että saan muualtakin kokemusta niin, että pystyn samalla elättämään itseni.

Lue myös: "Susta ei taida olla tälle alalle", sanottiin työtaakan alle luhistumaisillaan olevalle harjoittelijalle – MU selvitti alan harjoittelukäytäntöjä

”Kannustan pidempään harjoitteluun”

MarkkinointiUutiset toteutti anonyymin verkkokyselyn syys-lokakuussa 2022. Verkkokyselyyn vastasi 47 henkilöä. Vastanneista 64 prosenttia on suorittanut harjoittelunsa toimistossa, loput yrityksen sisäisellä markkinointiosastolla.

64 prosenttia eli suurin osa MarkkinointiUutisten kyselyyn vastanneista kertoo harjoittelunsa kestäneen 4–6 kuukautta. 17 prosentin harjoittelujakso oli lyhyempi kuin neljä ja neljän prosentin pidempi kuin kuusi kuukautta.

Maria Timonen seuraa markkinointialalla käytävää harjoittelukeskustelua kahdesta näkökulmasta. Hän on paitsi suorittanut itsekin harjoittelun myös työskentelee nykyään harjoittelijoita pakkaavassa organisaatiossa.

– Kannustan harjoittelijoita suorittamaan ainakin viiden kuukauden harjoittelun. Kolmessa kuukaudessa pääsee vasta hiljalleen vauhtiin, mutta pidemmässä harjoittelussa voi oppia ihan eri tavalla ja olo on jo paljon varmempi, Timonen sanoo.

Maria Timonen toivoo positiivisempaa virettä markkinointialan harjoittelukeskusteluun.

Palkan oltava suhteessa odotuksiin

MarkkinointiUutisia julkaisevan MarkkinointiKollektiivin ura- ja rekrytointipalveluista vastaava Sanna-Kaisa Koivisto muistuttaa, että harjoittelijalle maksettavan palkan täytyy olla oikeassa suhteessa odotuksiin.

– Palkkaus kertoo siitä, miten harjoittelijan työtä arvotetaan. Jos palkkaa ei makseta, täytyy odotusten olla järkevässä suhteessa sen kanssa. On hyvä muistaa, että kukaan ei maksa vuokraansa harjoittelusta saatavalla työkokemuksella.

Opin alasta, mutta olisin halunnut oppia lisää ja työmäärään nähden tuntui epäreilulta, että en saanut palkkaa, kertoo yksi kyselyyn vastannut.

Sain harjoittelusta palkkaa vasta, kun työnantaja koki minun olevan oikeasti hyödyllinen. Palkka oli kuitenkin vain 300 euroa kuukaudessa.

Maria Timonen haluaisi, että harjoittelukeskustelussa muistettaisiin kuitenkin se, että voi kestää yllättävän kauan ennen kuin harjoittelija saadaan ”ajetuksi sisään” organisaatioon.

Harjoittelijat tulisi nähdä alusta asti potentiaalisina tulevina työntekijöinä.

– Kun ihminen tulee uutena alalle, voi kestää kauankin ennen kuin harjoittelijan työ muuttuu organisaatiolle voitolliseksi. Minäkin olen tehnyt harjoitteluni pienellä palkalla, mutta ilman sitä kokemusta en olisi päässyt etenemään urallani.

Timonen toivoo ylipäätään positiivisempaa virettä koko harjoittelukeskusteluun.

Yli puolet työllistyy harjoittelupaikkaansa

Harjoittelijat tulisi nähdä alusta asti potentiaalisina tulevina työntekijöinä, Sanna-Kaisa Koivisto sanoo ja muistuttaa, että se on organisaatiolta fiksua resurssien käyttöä.

– Jos yrityksen ei ole mahdollista palkata harjoittelijaa harjoittelujakson päätyttyä, tulee heidän pohtia, miten tälle voidaan antaa parhaat mahdolliset työkalut tulevaa uraa ajatellen.

Kyselyyn vastanneista 62 prosenttia on työllistynyt harjoittelupaikkaansa. Niin kävi esimerkiksi tälle vastanneelle, jolla oli muutenkin hyvä kokemus harjoittelustaan:

Työpaikalla arvostettiin erityisesti uutta osaamista, jota harjoittelijana pystyin tuomaan tiimiin. Jäin sittemmin harjoittelupaikkaani töihin kahdeksaksi vuodeksi.

Niin kävi myös Maria Timoselle.

– Jäin harjoittelupaikkaani viideksi kuukaudeksi töihin harjoittelujakson loputtua, sillä he tarvitsivat lisäkäsiä erääseen projektiin.