Kuva: Canva Pty Ltd.
Ilmiöt

Valtaosa myyjistä ja markkinoijista ei usko nopeaan uudelleentyöllistymiseen – työttömyysturvan lakimuutokset puraisevat alan ammattilaisia

25.9.2024 13:05
Mikko Perttunen
27 prosenttia myyjistä ja markkinoijista pitää todennäköisenä työpaikkansa menettämistä seuraavan vuoden aikana. Irtisanomisen uhka koetaan suurimmaksi Pohjois-Suomessa.

Myyjät ja markkinoijat kokevat työttömyysturvan lakimuutosten heikentävän merkittävästi omaa tilannettaan.

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA teetti aiheen ympäriltä kyselyn, jonka mukaan alan ammattilaisista vain noin 13 prosenttia uskoi työpaikan menetyksen jälkeen löytävänsä uuden työpaikan alla kahdessa kuukaudessa.

Syyskuun alussa voimaan astuneen lakimuutoksen jälkeen ansiopäivärahaa porrastetaan siten, että päiväraha putoaa kahdeksan työttömyysviikon jälkeen 80 prosentin tasolle alkuperäiseen nähden ja edelleen 34 viikon eli noin kahdeksan kuukauden jälkeen 75 prosentin tasolle.

"Alallemme tyypillistä on, että rekrytointiprosessit kestävät pitkään ja hakijoita on paljon."
MAINOS
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

44 prosenttia kyselyyn vastanneista myyjistä ja markkinoijista uskoi työllistyvänsä 2–8 kuukauden sisällä, mikäli menettäisi nykyisen työnsä.

– Alallemme tyypillistä on, että rekrytointiprosessit kestävät pitkään ja hakijoita on paljon, etenkin markkinointitehtäviin. Työttömyysturvan uusi porrastus 80 prosentin tasolle jo kahden kuukauden työttömyyden jälkeen tuntuu kohtuuttomalta tätä taustaa vasten, MMA:n puheenjohtaja Marko Hovinmäki toteaa tiedotteessa.

Jopa 27 prosenttia vastaajista pitää joko melko tai erittäin todennäköisenä työpaikkansa menettämistä seuraavan vuoden aikana. Näin koetaan erityisesti palvelusektorilla. Teollisuudessa ja tukkukaupassa työskentelevät taas olivat varmimpia siitä, että oma työpaikka säilyy.

Yli 55-vuotiaista vastaajista yli 40 prosenttia ei usko työllistyvänsä enää ollenkaan uudelleen, mikäli joutuisivat työttömäksi. Ikäryhmästä 29 prosenttia vastaajista kokee ikänsä uhkana työn menettämiselle.

Nuoremmilla vastaajilla on sen sijaan vahvempi usko uudelleentyöllistymiseen. Alle 35-vuotiaista 75 prosenttia sekä päätyökseen markkinointia tekevistä vastaajista lähes 60 prosenttia arvioi löytävänsä uuden työpaikan 2–8 kuukauden sisällä.

Irtisanomisen uhka koetaan suurimmaksi Pohjois-Suomessa, sillä siellä asuvista myyjistä ja markkinoijista lähes 37 prosenttia pitää todennäköisenä työpaikkansa menettämistä seuraavan vuoden sisällä. Eniten pelkoa Pohjois-Suomessa herättävät toimialan muutokset.

Pääkaupunkiseudulla asuvista vastaajista yli 70 prosenttia kokee olevansa turvassa irtisanomiselta, mutta tällä ryhmällä on selvästi vähiten uskoa nopeaan uudelleen työllistymiseen irtisanomistilanteessa.

Lue myös: 70 prosenttia markkinoinnin ammattilaisista harkitsee työpaikan vaihtoa – syinä muun muassa ikäsyrjintä ja epätasa-arvoinen palkkaus

Lue myös: MMA:n palkkatutkimus: rahalliset kannustimet lisääntyneet myös markkinoinnin töissä

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA toteutti 9.–16.9.2024 kyselyn, jossa selvitettiin myynti- ja markkinointityötä tekevien ammattilaisten näkemyksiä ja kokemuksia työttömyyden uhkasta.

Vastauksia kyselyyn tuli yhteensä 1 053.

MAINOS