Tokmannin perustajalta Kyösti Kakkoselta kysyttiin joskus, miksi kaupan brändivärit ovat punainen ja keltainen, kuten ne tuolloin olivat. Tähän Kakkonen tokaisi, että ”Ne ovat Shellin ja McDonald'sin värit” viitaten siihen, että jos kerran kyseisen väriyhdistelmän toimivuus on syynätty isolla rahalla jättibrändien toimesta, miksipä ei härmäläinen halpakauppa tätä hyödyntäisi.
Pyörää ei kannata keksiä uudelleen, ei etenkään pk-yritysten. Halvempaa on ottaa silmä näppiin ja katsoa, mitä isossa maailmassa tapahtuu ja apinoida niin, että hippulat vinkuvat.
Miten tähän sitten liittyy yrityksesi työnantajamielikuva? Palataan Tokmannin kautta Mäkkäriin. Oletteko hokanneet, miten McDonald´s rakentaa tuoreessa kampanjassa brändiään? Jos kamppis on mennyt ohi, niin minäpä kerron: työntekijöidensä kautta.
Ohessa kampanjan tv-spotti, niin pääsette jyvälle:
Varmasti Mäkkäri työntekijöitäkin tarvitsee, mutta tässä on kyse laajemmasta ilmiöstä, jossa yritys rakentaa brändiään työntekijöidensä kautta. Miksipä ei rakentaisi, parhaassa tapauksessa siinä napataan kaksi kärpästä yhdellä iskulla: taidokkaasti rakennettu työntekijätarina kun vetoaa satavarmasti myös kuluttajiin. Painotus sanalla taidokkaasti, kyllä tämänkin voi vaniljalla pilata.