Kolumni

Mitä yhteistä on yrityksesi työnantajamielikuvalla ja Tokmannin brändiväreillä?

13.6.2023 12:18
Arttu Käyhkö
Jos vastuullisuus on ollut viestinnässä trendin nimi edelliset 2–3 vuotta, seuraavaksi tuupitaan valokeilaan työntekijöitä, kirjoittaa Arttu Käyhkö.

Tokmannin perustajalta Kyösti Kakkoselta kysyttiin joskus, miksi kaupan brändivärit ovat punainen ja keltainen, kuten ne tuolloin olivat. Tähän Kakkonen tokaisi, että ”Ne ovat Shellin ja McDonald'sin värit” viitaten siihen, että jos kerran kyseisen väriyhdistelmän toimivuus on syynätty isolla rahalla jättibrändien toimesta, miksipä ei härmäläinen halpakauppa tätä hyödyntäisi.

Pyörää ei kannata keksiä uudelleen, ei etenkään pk-yritysten. Halvempaa on ottaa silmä näppiin ja katsoa, mitä isossa maailmassa tapahtuu ja apinoida niin, että hippulat vinkuvat.

Miten tähän sitten liittyy yrityksesi työnantajamielikuva? Palataan Tokmannin kautta Mäkkäriin. Oletteko hokanneet, miten McDonald´s rakentaa tuoreessa kampanjassa brändiään? Jos kamppis on mennyt ohi, niin minäpä kerron: työntekijöidensä kautta.

Ohessa kampanjan tv-spotti, niin pääsette jyvälle:

Varmasti Mäkkäri työntekijöitäkin tarvitsee, mutta tässä on kyse laajemmasta ilmiöstä, jossa yritys rakentaa brändiään työntekijöidensä kautta. Miksipä ei rakentaisi, parhaassa tapauksessa siinä napataan kaksi kärpästä yhdellä iskulla: taidokkaasti rakennettu työntekijätarina kun vetoaa satavarmasti myös kuluttajiin. Painotus sanalla taidokkaasti, kyllä tämänkin voi vaniljalla pilata.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Jos vastuullisuus on ollut viestinnässä trendin nimi edelliset 2–3 vuotta, seuraavaksi tuupitaan valokeilaan työntekijöitä. Siihen on vissi syy: työnantajabrändillä on valtava vaikutus yrityksen tulevaisuuteen, eikä tätä tosiasiaa pääse karkuun enää pieninkään paja. Se on seurausta usean ison laineen vyörymisestä rantaan yhtä aikaa: työvoimapula, kohtaanto-ongelma, työn merkityksellisyys, arvot, great resignation eli suuri irtisanoutumisaalto, etä- ja hybridityön läpilyönti ja niin edelleen.

Muutos alkoi, kuten muutokset aina, sukkasillaan, mutta koronan myötä se iski parissa vuodessa silmille. Paska homma kaiken muun myllerryksen päälle, mutta minkäs teet.

Kannattaa siis googlata muutama muukin firma kuin Mäkkäri ja kääriä hihat.

Kannattaa siis googlata muutama muukin firma kuin Mäkkäri ja kääriä hihat. Vielä toistaiseksi riittää, että tekee välttämättömän, mutta ei mene montaa vuotta, kun työnantajabrändi on yksi kriittisimmistä kilpailutekijöistä – monilla aloilla kaikista kriittisin.

Perusta sille rakennetaan nyt, ja tämä koskee yhtä lailla meitä toimistoja kuin asiakkaitammekin.