Unsplash/Sean Pollock
Toimistot

Mielenkiintoisimmat markkinointiuutiset maailmalta: WPP lopettaa toimintansa Venäjällä, Cannes Lionsissa ei nähdä venäläisyrityksiä

7.3.2022 13:10
Toni Rajamäki
Venäjän hyökkäys Ukrainaan sai yritykset toimimaan maailmalla. Markkinoinnin alalla huomiota keräsi etenkin WPP:n päätös.

MarkkinointiUutiset listaa maanantaisin edellisen viikon mielenkiintoisimpia markkinointialan uutisia maailmalta. Viime viikolla otsikoihin nousi etenkin yritysten toimet Venäjän hyökkäykseen liittyen.

WPP lopettaa toimintansa Venäjällä

Maailman suurimpiin markkinointikonserneihin kuuluva WPP päättää toimintansa Venäjällä maan hyökkäyksen takia. Yhtiö kertoi asiasta viime viikolla.

WPP:llä on Venäjällä liki 1400 työntekijää, joiden puolesta yhtiö sanoo olevansa pahoillaan.

– WPP:n hallitus päätti, että WPP:n läsnäolo Venäjällä olisi ristiriidassa arvojemme kanssa, joten päätämme toimintamme maassa. Pahoittelemme syvästi sitä, miten päätös vaikuttaa venäläiskolleegoihimme. Tuemme heitä, ja teemme läheisesti töitä asiakkaidemme ja kumppaniemme kanssa samalla, kun päätämme toimintojamme maassa, WPP:n tiedotteessa sanotaan.

WPP:n toimistoketjuihin kuuluvat muun muassa Ogilvy ja Wunderman Thompson.

WPP:n kilpailijoista muun muassa Dentsu on kertonut lahjoittavansa Ukrainan Punaiselle Ristille reilut 300 000 euroa. Publicis puolestaan kertoi, että se takaa jokaiselle Ukrainassa olevalle työntekijälleen vuoden palkat.

Myös isot, muun muassa markkinointiin keskittyneet konsulttiyhtiöt ovat ryhtyneet toimiin Venäjän hyökkäyksen takia. Esimerkiksi Accenture kertoi päättävänsä toimintansa Venäjällä.

Lukuisat huippubrändit boikotoivat Venäjää

Läntiset brändit ovat boikotoineet toden teolla Venäjää. Viime viikolla lukuisat yritykset kertoivat toimenpiteistään, joilla pyritään vaikuttamaan Venäjän johtoon.

Maailman tunnetuimmista brändeistä Apple kertoi lopettavansa tuotteiden myynnin Venäjällä. Google puolestaan lopettaa maassa mainosmyynnin. Somejätit Metan johdolla ovat päätyneet samankaltaisiin päätöksiin. Venäjän markkinoilta pysyvät poissa kokonaan tai osittain myös muun muassa Amazon, Nintendo, Microsoft, PlayStation, H&M, Audi, Samsung, BMW, Volkswagen, Mercedes ja Nike.

Läheskään kaikki globaalit jätit eivät ole vielä ryhtyneet radikaaleihin tekoihin. Näihin lukeutuvat muun muassa Coca-Cola ja McDonald’s.

Cannes Lionsissa ei nähdä venäläisiä delegaatioita tai kilpailutöitä

Markkinoinnin maailman arvostetuimmassa kilpailussa Cannes Lionsissa ei nähdä tänä vuonna venäläisiä delegaatioita tai venäläisiä kilpailutöitä. Kilpailua järjestävä taho Ascential tiedotti asiasta viime viikolla.

– Vaikka haluamme juhlistaa kaikkialta tulevaa luovuutta, olemme päättäneet, ettemme ota vastaan venäläisten organisaatioiden kilpailutöitä tai delegaatioita Cannes Lionsiin tai siihen liittyviin tapahtumiin, tiedotteessa sanotaan.

Ascential päätti samalla, ettei ukrainalaisorganisaatioilta peritä osallistumismaksua tämän vuoden kilpailussa.

Cannes Lions järjestetään kesäkuussa.

Netflix vaihtaa taas markkinointijohtajaa

Viime viikolla alalla nähtiin myös merkittävä nimitysuutinen, kun Netflix kertoi jälleen vaihtavansa markkinointijohtajaansa. Marian Lee on palkattu uutena pestiin. Asiasta uutisoi muun muassa AdAge.

Lee on Netflixin neljäs markkinointijohtaja kolmen vuoden sisään, joten vaihtuvuutta on riittänyt.

Hän korvaa tehtävässä Bozoma Saint Johnin, joka on aiemmin ollut rakentamassa Uberin menestystarinaa brändijohtajan roolissa.

Lee siirtyi viime vuonna Netflixin Pohjois-Amerikan osaston johtoportaaseen. Aiemmin hän työskenteli pitkään Spotifylla.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)