Brändit

Mielenkiintoisimmat markkinointiuutiset maailmalta: Unilever myy tunnetun teebrändinsä, TikTokille iso merkkipaalu Yhdysvalloissa

Muun muassa Unileverin yrityskauppa, TikTokin nousu suosituimmaksi somepalveluksi nuorten keskuudessa ja Metan ensimmäinen kampanja puhuttivat viime viikolla.
Kuva:
Unsplash/ Waz Lght
Mielenkiintoisimmat markkinointiuutiset maailmalta: Unilever myy tunnetun teebrändinsä, TikTokille iso merkkipaalu Yhdysvalloissa

MarkkinointiUutiset listaa maanantaisin edellisen viikon mielenkiintoisimpia markkinointialan uutisia maailmalta. Viime viikolla otsikoihin nousi muun muassa bränditalo Unilever.

Unilever myy Liptonin

Bränditalo Unilever kertoi viime viikolla isosta yrityskaupastaan, jossa konserni myy Ekaterra-nimisen teeliiketoimintansa CVC Capital Partnersille. Koko kaupan arvo on noin 4,5 miljardia euroa.

Ekaterraan kuuluu useita teebrändejä, joista tunnetuin on menestysbrändi Lipton.

Unilever kertoo kaupan tukevan yhtiön strategiaa, jonka mukaan taloudellisiksi taakoiksi muodostuneista toiminta-alueista halutaan eroon. Tee ei ole maistunut kuluttajille entiseen tapaan, joten Liptonista ja muista brändeistä haluttiin luopua.

Unileverin portfolioon kuuluu lukuisia huippubrändejä, kuten Axe, Dove, Knorr, Ben & Jerry's ja Ingman.


TikTokista tuli nuorten suosikki Yhdysvalloissa

TikTokin räjähdysmäinen kasvu on johtanut siihen, että somepalvelusta on tullut nuorten keskuudessa suosituin somekanava Yhdysvalloissa. Asia selviää Forresterin tekemästä tutkimuksesta.

Vielä viime vuonna TikTok oli kolmanneksi suosituin. Tuolloin puolet nuorista sanoi käyttävänsä palvelua viikottain. Edellä olleet Snapchat ja Instagram ovat kuitenkin jääneet taakse, sillä TikTokia käyttää nyt viikottain 63 prosenttia yhdysvaltalaisnuorista, kun taas Instagramia käyttää 57 prosenttia ja Snapchatia 54 prosenttia.

Metalta ensimmäinen kuluttajakampanja

Somepalvelu Facebookin taustayhtiö, juuri nimensä vaihtanut Meta julkaisi uuden brändin alla ensimmäisen kuluttajakampanjansa.

Aiemmin Facebook Inc -nimellä tunnettu yhtiö vaihtoi nimeä, koska yhtiö haluaa profiloitua kehittämäänsä metaversumiin. Metaversumilla tarkoitetaan eräänlaista virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden yhdistelmää, joka yhdistää ihmiset sijainnista riippumatta.

Ensimmäisessä kampanjassa metaversumi heitetään selkeästi ihmisten silmille. Markkinointivideolla ihmiset katsovat taidegalleriassa viidakkoaiheista taulua, ja yhtäkkiä taulun kuva “herää henkiin”. Samassa taidegalleriassa olleet henkilöt ovat keskellä viidakkoa.

Katso Metan video alta:

Arla haastettiin Ruotsissa oikeuteen ilmastoviestintänsä takia

Suomalaisen meijeriyhtiön Arlan kansainvälinen emoyhtiö Arla Foods on haastettu Ruotsissa markkinaoikeuteen ilmastoaiheisen mainontansa takia. Asiasta uutisoi Aftonbladet.

Aftonbladetin mukaan Ruotsin kuluttaja-asiamies katsoo Arlan syyllistyneen virheelliseen mainontaan, koska Arla sanoo maitotuotteensa olevansa nollapäästöinen, vaikka yhtiö ei pysty todistamaan väitettään.

Arla Ruotsin vastuullisuusjohtaja Victoria Olsson kertoi MarkkinointiUutisille yhtiön ajatuksista asiaan liittyen.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa