Unsplash/An Vision
Mainonta

Arla haastettiin Ruotsissa oikeuteen ilmastoviestintänsä takia – näin yhtiö vastaa

17.11.2021 11:30
Toni Rajamäki
Arlan mukaan on tärkeää, että kestävään kehitykseen liittyvään viestintään luodaan selkeät pelisäännöt.

Suomalaisen meijeriyhtiön Arlan kansainvälinen emoyhtiö Arla Foods on haastettu Ruotsissa markkinaoikeuteen ilmastoaiheisen mainontansa takia, kertoo Aftonbladet.

Aftonbladetin mukaan Ruotsin kuluttaja-asiamies katsoo Arlan syyllistyneen virheelliseen mainontaan, koska Arla sanoo maitotuotteensa olevansa nollapäästöinen, vaikka yhtiö ei pysty todistamaan väitettään.

MarkkinointiUutiset kysyi Arla Foodsilta, miten asian laita nähdään yhtiössä. Arla Ruotsin vastuullisuusjohtaja Victoria Olsson kertoo yhtiön pääsevän nollapäästöihin ostamalla ilmastokompensaatioita.

– Arlan päätavoitteena on vähentää ilmastopäästöjä arvoketjussa niin paljon kuin mahdollista. Ruotsissa käytämme luomutuotteiden kohdalla ilmastokompensaatiota, sillä joitain päästöjä ei voi vielä välttää. Kompensoimme päästöjä ostamalla ilmastohyvityksiä kumppanilta, joka on erikoistunut ilmastokompensaatioihin, ja tällä teolla hyvitämme luomuvalikoimastamme syntyvät päästöt.

– Markkinointimme, viestintämme ja laskelmamme nettonolla-väittämästä ovat linjassa kaikkien saatavilla olevien ohjeiden mukaan, Olsson sanoo ja viittaa muun muassa kansainvälisen standardointijärjestö ISO:n 14067- ja 14021-standardeihin.

Hän lisää, että laskelmat ovat teetätetty ulkopuolisella taholla.

– Tuotteidemme hiilijalanjälki on ulkopuolisten asiantuntijoiden laskema, ja tulokset ovat myös kolmannen osapuolen varmentamia.

Arlalla mahdollisessa oikeudenkäynnissä nähdään olevan myös hyviä asioita, sillä tästä on syntymässä ennakkotapaus. Asia kiinnostaa yhtä lailla Suomessa, missä vastuullisuusviestintä on tärkeä osa jokaisen suuren yrityksen toimintaa.

– Tietenkään yhtiönä ei ole koskaan hyvä joutua oikeuteen, mutta samaan aikaan on tärkeää, että yritykset, joilla on kunnianhimoinen kestävän kehityksen tavoite, voivat viestiä aloitteistaan ja kehityksestään. Siksi suhtaudumme myönteisesti oikeudenkäyntiin, joka voi selventää kestävään kehitykseen liittyvän viestinnän tulevaisuuden suuntaviivoja, Olsson linjaa.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)