Unsplash/Max Letek
Brändit

Mielenkiintoisimmat markkinointiuutiset maailmalta: Adidaksen kampanjassa paljaita rintoja, Dentsu raportoi vahvasta kasvusta

14.2.2022 13:50
Toni Rajamäki
Urheiluvaatevalmistaja Adidas haluaa sanoa kampanjallaan, että heidän mallistostaan löytyy sopiva tuote jokaiselle keholle.

MarkkinointiUutiset listaa maanantaisin edellisen viikon mielenkiintoisimpia markkinointialan uutisia maailmalta. Viime viikolla otsikoihin nousi muun muassa Adidas, joka kohautti urheiluliivikampanjallaan.

Adidaksen kampanjassa esillä kymmeniä paljaita rintoja

Urheiluvaatevalmistaja Adidaksen tuore kampanja keräsi viime viikolla valtavan huomion, sillä Adidaksen mainoksessa on esillä kymmeniä paljaita rintoja. Esimerkiksi yhdessä jättimäisessä ulkomainospinnassa näkyi monet rinnat ja teksti “The Reason we didn’t make just one new sports bra”, joka kääntyy suomeksi “Syy, jonka takia emme tehneet vain yhdenlaisia uusia urheiluliivejä”.

Kampanjalla halutaan kertoa, että Adidakselta löytyy urheiluliivejä jokaiselle.

Adidaksen mainos aiheutti laajaa keskustelua muun muassa sosiaalisessa mediassa, ja jotkut sanoivat kampanjan olevan “mauton”. Jotkut jopa uhkasivat lopettaa Adidaksen tuotteiden ostamisen. Adidas vastasi myöhemmin kohuun ja linjasi, että yhtiö haluaa ylistää kaikenlaisia kehoja ja näyttää, kuinka erilaisia ihmiset ovat.

Dentsulla vahvaa kasvua

Globaali markkinointiryhmittymä Dentsu onnistui tekemään vuonna 2021 vahvaa kasvua verrattuna ensimmäiseen koronavuoteen, yhtiö tiedotti. Dentsun orgaaninen kasvuprosentti oli jopa 13,1. Kasvua nähtiin etenkin vuoden viimeisellä neljänneksellä, jossa nykyiset asiakkaat kuluttivat odotettua enemmän kuluttajien luottamuksen kasvettua pandemiatilanteen suhteen.

Tälle vuodelle yhtiö ennustaa neljän prosentin orgaanista kasvua.

– Tämä vuosi todistaa alamme palanneen kasvun tielle, linjasi Dentsun toimitusjohtaja Hiroshi Igarashi vuosiraportissa.

Muista isoista toimijoista myös Omnicom Group julkisti viime vuoden lukujaan. Omnicomin mainonnan orgaaninen kasvu ylsi 10,7 prosenttiin ja kauppa- ja brändikonsultaation 9,9 prosenttiin

Super Bowl -mainokset jälleen tapetilla

Mainonnan maailma on täyttynyt viime viikkoina Super Bowl -teemasta – ja syystäkin, sillä brändit ovat taas luoneet mitä upeampia televisiomainoksia sunnuntaina käydyn amerikkalaisen jalkapallon supertapahtuman ympärille.

MarkkinointiUutiset listasi lukuisten mainosten joukosta kaikista mielenkiintoisimmat teokset, joita on yleisesti ottaen pidetty kaikista onnistuneimpina. Näet mainokset täältä.

Muun muassa Verizonin mainos keräsi valtavasti huomiota, kun yhtiön mainoksessa nähtiin Jim Carrey legendaarisena sähköputkimiehenä. Myös GM:n mainokseen oli tuotu todellinen kulttihahmo, Mike Myersin esittämä Dr. Evil eli Tohtori Paha, joka on Austin Powers -elokuvien päähahmoja.

Meta ei uhkaa lähtevänsä Euroopasta

Facebookin ja Instagramin taustayhtiö Meta ei ole lähtemässä Euroopasta, vaikka yhtiön luultiinkin uhkailevan lähdöllä. Metan vuosiraportista tulkittiin, että yhtiö vie palvelunsa pois Euroopasta, jos se ei löydä Euroopan Unionin kanssa yhteisymmärrystä datan mannerten välisen siirtämisen suhteen.

Kohun noustua Facebook tuli esiin ja linjasi, ettei kyseessä ollut uhkaus ja ettei yhtiö ole lähdössä Euroopasta. Se on iso helpotus eurooppalaisille brändeille, sillä Facebook ja Instagram ovat lukuisille B2C-yrityksille tärkein markkinointikanava.

Facebookin ja monien muiden dataa hallussa pitävien jenkkiyhtiöiden ongelmat liittyvät EU:n tietosuoja-asetus GDPR:ään, jonka mukaan EU-kansalaisten henkilökohtaisia tietoja ei saisi siirtää EU-maiden ulkopuolelle.

Lue aiheesta lisää täältä.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)