Unsplash/Dean A. Webster
Mainonta

MarkkinointiUutiset kasasi yhteen tämän vuoden kiinnostavimmat Super Bowl -mainokset: Jim Carrey teki paluun sähköputkimiehenä

14.2.2022 10:45
Toni Rajamäki
Super Bowl -tapahtuma käytiin viime yönä Suomen aikaan. Urheilun lisäksi suurta mielenkiintoa herättivät perinteisesti televisiomainokset.

Amerikkalaisen jalkapallon Super Bowl -tapahtuma on yksi urheiluvuoden kohokohdista, mutta samaan aikaan se on myös televisiomainostajien keskuudessa vuoden odotetuimpia tapahtumia, koska brändeille on tarjolla liki poikkeuksellinen mahdollisuus tavoittaa kuluttajat.

Mainostajat maksavat miljoonia dollareita mainosajasta, ja mainoksiin panostetaan toden teolla, sillä erottautuminen muista on kovan kilpailun myötä äärimmäisen vaikeaa. Brändit käyttävätkin mainoksissa Yhdysvaltain tunnetuimpia julkkiksia kasvattamaan bränditunnettuutta. Tänä vuonna kosiskeltiin etenkin milleniaaleja, mistä kertoo jo pitkään odotetun taukoshow’n artistikattaus, johon kuuluivat muun muassa Eminem, Snoop Dogg ja Dr. Dre.

Vuoden 2022 Super Bowl -tapahtuma käytiin viime yönä Suomen aikaa, ja MarkkinointiUutiset kasasi yhteen tämän vuoden mielenkiintoisimmat televisiomainokset:

Verizon

Verizon vastasi yhdestä eniten huomiota herättäneestä mainoksesta, sillä yhtiön mainoksessa nähtiin Jim Carreyn esittämä legendaarinen sähköputkimies, joka muistetaan samannimisestä elokuvasta vuodelta 1996. Carrey ihmettelee mainoksessa Verizonin langatonta internetyhteyttä.

Lays

Sipsibräbdi Lays sai mainokseensa tämän hetken kuumimpiin näyttelijöihin lukeutuvan Paul Ruddin ja huippusuositun komedianäyttelijän Seth Rogenin. Kaksikko on nähty yhdessä monissa elokuvissa ja nyt myös mainoksessa. Rudd ja Rogen muistelevat mainoksessa menneiden vuosien hienoja hetkiä, joita värittivät Lays-sipsit.

GM

GM säväytti viime vuonna mainoksellaan, jossa seikkaili komedianäyttelijä Will Ferrell. Se oli nappivuosi GM:lle, ja siitä oli vaikea laittaa paremmaksi. Autobrändi onnistui kuitenkin tänäkin vuonna ihastuttamaan, kun yhtiö rakensi konseptinsa Austin Powers -kulttielokuvista tutun Dr. Evilin eli Tohtori Pahan ympärille. Pääviestinä oli, ettei Dr. Evil ole enää suurin uhka maailmalle, vaan suurin uhka on ilmastonmuutos, jota torjutaan muun muassa sähköautoilla.

Uber Eats

Uber Eats -palvelu halusi viestittää, että yhtiö tuo ihmisten koteihin muutakin kuin ruokaa. Siitä syntyi konsepti “Uber Don’t Eats”. Mainoksessa ihmiset tilaavat koteihinsa Uber Eatsilla kynttilöitä, pesuaineita ja ynnä muuta syömäkelvotonta käyttötavaraa, jota mainoksen ihmiset kuitenkin syövät, koska he luulevat Uber Eatsin kuljettavan vain ruokaa.

Nissan

Nissan päätti tänä vuonna ilahduttaa toiminta- ja komediaelokuvien faneja tekemällä toimintaelokuvamaisen mainoskokonaisuuden, jossa pääosassa on legendaarinen komedianäyttelijä Eugene Levy, joka muistetaan lukuisista hittituotannoista, kuten American Pie -elokuvista. Tänä päivänä hän tähdittää muun muassa suosikkisarja Schitt’s Creekiä.

Amazon

Amazonin mainoksessa virtuaaliavustaja Alexa osoittaa olevansa ajatustenlukija. Onko se kuitenkaan hyvä asia? Ei, sanoo Amazonin mainos, jota tähdittävät SNL-näyttelijä Colin Jost ja Hollywood-tähti Scarlett Johansson.

Pringles

Sipsibrändi Pringles halusi osoittaa mainoksellaan, että Pringles kulkee ihmisen matkassa läpi elämän. Viesti tuotiin esiin päiväselvästi, sillä mainoksen alussa Pringles-purkki juuttuu henkilön käteen kirjaimellisesti ja pysyy siinä kyseisen henkilön loppuelämän ajan.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)