Brändit

Michael Ovitz on dataan perehtynyt markkinointijohtaja, jonka tehtävänä on nostaa Foodora uudelle tasolle – näin hän aikoo onnistua siinä

"Kasvu vaatii tietynlaisen systemaattisuuden lisäämistä. Kampanjoihin tarvitaan yhtenäisyyttä siten, että niissä kaikkia yhdistää ydinasia, brändi", sanoo Ovitz.
Kuva:
Foodora
Michael Ovitz on dataan perehtynyt markkinointijohtaja, jonka tehtävänä on nostaa Foodora uudelle tasolle – näin hän aikoo onnistua siinä

Ruoankuljetuspalvelu Foodora teki mielenkiintoisen nimityksen tammikuussa, kun yhtiö kiinnitti markkinointijohtajakseen Michael Ovitzin. Jo 15 vuotta markkinoinnin parissa työskennellyt Ovitz on mielenkiintoinen valinta etenkin siksi, että hänellä on vahva tausta datapohjaisen markkinoinnin parissa.

Uransa Ovitz aloitti työskentelemällä toimistoissa, esimerkiksi Bob the Robotilta. Toimistojen jälkeen työpaikkoina on ollut Verkkokauppa.com ja Mehiläinen, jossa hänen tittelinsä oli Head of Online Marketing.

Ovitz ei ole missään nimessä paperilla kaikista selvin valinta tunnetun ja vahvasti kasvavan yrityksen markkinointijohtajaksi, mutta häntä voisi kuvailla järkivalinnaksi, koska Foodoralla on paljon dataa, jota pitää osata hyödyntää markkinoinnissa.

– Dataosaamiseni on varmasti Foodoralle arvokasta. Meillä on alusta, joka tuottaa valtavan määrän dataa, kun ostokset tehdään kirjautuneena. Sen avulla ymmärrämme asiakasta erittäin hyvin. Tehtävänämme on hyödyntää dataa niin hyvin, että teemme asiakkaille relevanttia markkinointia, joka tuntuu mainonnan sijaan hyvältä palvelulta, Ovitz kertoo.

Ovitzia kiehtoi Foodorassa etenkin vahva brändi ja nopea kasvu. Hän halusi päästä yritykseen, jossa kehityskäyrä sojottaa jyrkästi ylöspäin ja jossa ollaan valmiita investoimaan kasvun eteen. Foodora palkkasi viime vuonna yli sata uutta työntekijää, ja tänä vuonna yrityksen Suomen-markkinointiosaston koko tuplataan.

Kasvun lisäksi Ovitzia kiehtoi Foodoralla tehty markkinointi.

– Foodoralla on viety dataan pohjautuvaa markkinointia jo hyvälle tasolle. Datan ja erilaisten parametrien avulla on optimoitu mainontaa loistavasti, miksi mainonnasta on saatu äärimmäisen kustannustehokasta.

Datan ja erilaisten parametrien avulla on optimoitu mainontaa loistavasti, miksi mainonnasta on saatu äärimmäisen kustannustehokasta.

Tällä Ovitz tarkoittaa sitä, että mainontaa ja markkinointia on osattu tehdä oikeissa paikoissa oikeaan aikaan. Se ei onnistuisi ilman vahvaa dataosaamista.

– Sanoisinkin, että Foodoran kyvykkyydet hyödyntää dataa ovat kansainvälisestikin erittäin korkealla tasolla, hän lisää.

Mutta kilpailussa mukana pysyminen vaatii jatkuvaa kehitystä, ja Ovitz tietääkin, että Foodora ei voi tyytyä tähän. Yhtenä isoimpana asiana Ovitzin työssä on vahvistaa kokonaisuutta, jotta datasta, markkinoinnista ja mainonnasta saadaan entistä enemmän irti. Vain sillä tavalla hän voi onnistua suurimmassa tehtävässään, joka on nostaa Foodora seuraavalle tasolle.

– Kasvu vaatii tietynlaisen systemaattisuuden lisäämistä. Kampanjoihin tarvitaan yhtenäisyyttä siten, että niissä kaikkia yhdistää ydinasia, brändi.

Tällä linjauksella pyritään nappaamaan ruoankuljetusalan tärkeintä asiaa, “top of mindia”. Asiakkaat tekevät ostopäätökset spontaanisti, joten brändin pitää aina olla ensimmäisenä asiakkaan mielessä. Siksi kampanjoiden yhtenäisyys ja brändin toistuva esiintuominen on kaikki kaikessa kovassa kilpailussa.

– Foodoran pinkki väri pitää aina tulla mieleen, kun ihmisellä tulee nälkä. Meidän brändi on jo vahva koko Suomen tasolla, mutta bränditunnettuuden eteen tehdään paljon lisää töitä, Ovitz painottaa.

Meidän brändi on jo vahva koko Suomen tasolla, mutta bränditunnettuuden eteen tehdään paljon lisää töitä

Yksi konkreettinen asia on asiakaskokemukseen panostaminen, mikä on myös yksi tärkeimmistä asioista Ovitzin ja Foodoran onnistumisen kannalta. Asiakaskokemus on jo vahvalla pohjalla, sillä yhtiön tilastojen mukaan merkittävä osa jää palvelun vakituiseksi käyttäjäksi ensimmäisen ostotapahtuman jälkeen.

– Meillä on rakennettu asiakaskokemusta monilla eri tavoin, ja palvelun kehitys on ollut äärimmäisen asiakaskeskeistä, jotta saamme tehtyä palvelusta koko ajan miellyttävämmän ja helpommin käytettävän. Olemme nähneet datasta, että kun henkilö käyttää palveluamme ensimmäisen kerran, hän siirtyy hyvin todennäköisesti vakituiseksi asiakkaaksi.

Tässäkään asiassa Foodora ei jää lepäämään laakereilleen, vaan asiakaskokemuksesta yritetään tehdä entistä parempi.

Päivittäistavarakauppa kasvaa

Ovitzin ensimmäiseen vuoteen Foodoralla mahtuu paljon mielenkiintoisia asioita ja paljon mahdollisuuksia. Ravintolaruoankuljetus on tällä hetkellä tärkein palvelu, mutta kasvua haetaan myös muualta.

Tällä hetkellä ravintolaruoan lisäksi asiakkaat voivat tilata päivittäistavaroita Foodora Marketeista, joista haetaan vahvaa kasvua, mikä tietää Ovitzille ja hänen tiimilleen runsaasti töitä.

– Foodora Market halutaan skaalata todella isoksi. Me pystymme jo toimittamaan tuotteita 40 prosentille suomalaisista. Meidän tehtävänä on etenkin linkittää päivittäistavarapuolemme vahvasti Foodoran brändiin.

Toinen mahdollinen kasvun paikka löytyy kuriiritoiminnasta. Ruotsissa Foodora toimii jo “logistics as a service” -mallilla (LaaS), joka tarkoittaa sitä, että yhtiö toimittaa eri verkkokauppojen tuotteita asiakkaille. Suomessa LaaS-palvelua saatetaan kokeilla melko nopeastikin. Hyöty asiakkaalle on siitä, että hän saa toimituksen tunnin sisällä parin päivän sijaan.

– Tällöin asiakas voisi valita kuljetuksen esimerkiksi Postin ja meidän väliltä. Olemme jo nyt useamman toimijan kanssa keskusteluissa pilottivaiheen käynnistämisestä, Ovitz paljastaa.

Kilpailu ei pelota

Foodorasta puhuttaessa ei voi olla mainitsematta kilpailuasetelmaa laajalti ylistetyn Woltin kanssa. Wolt on tehnyt esimerkillistä markkinointia jo pitkään – kuten Foodorakin – mikä on pitänyt kilpailun Suomessa todella tasaisena ja todella kovatasoisena.

Tällä hetkellä Foodoralla on suuri kasvun paikka etenkin Helsingissä, jossa Wolt on ottanut “top of mindia” vahvasti.

– Wolt on tehnyt paljon hyviä juttuja, ja heillä on iso jalansija Helsingissä, mutta koko Suomea ja Pohjoismaita ajatellen Foodora on suurin toimija. Esimerkiksi Suomessa toimitamme ruokaa yli 90 paikkakunnalla, Ovitz muistuttaa.

Woltin tavoitteena on tietenkin ottaa koko Suomessa samanlainen asema kuin sillä on Helsingissä, mutta siinä ei ole Foodoralle mitään uutta. Ovitz myös tietää, että Foodoran osaamistasolla kilpailijoille ei anneta helposti tilaa.

– Emme ole huolissamme kilpailusta. Se vain kirittää meitä kaikkia ja on hyväksi loppuasiakkaalle. Suomen markkina on isossa murroksessa, ja toimiala kasvaa koko ajan. Luotan meidän omiin vahvuuksiin, ja mielestäni teemme Suomen parasta markkinointia, hän linjaa loppuun itsevarmana.

Haluatko lukea myös jatkossa markkinoinnin huippuammattilaisista? Tilaa täältä MarkkinointiUutisten uutiskirje ja saat mielenkiintoisimmat jutut sähköpostiisi joka viikko.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa