Unsplash
Media

Meta ja Google pettyivät, Amazon yllätti: verkkokauppajätin mainostuloissa vahvaa kasvua

31.10.2022 9:25
Toni Rajamäki
Monien teknologiayhtiöiden kolmannen kvartaalin mainostulot ovat olleet pettymyksiä, mutta Amazonin väkevä kasvu jatkui haastavasta maailmantilanteesta huolimatta.

Meta ja Google kertoivat viime viikolla vuoden kolmannen neljänneksen tuloksistaan, ja kumpikin yhtiö sai pettyä jäätyään ennusteista mainostuloissaan. Metan kokonaisliikevaihto laski miljardilla dollarilla viime vuoden vertailuajankohtaan nähden, kun taas Google kasvoi maltillisesti mutta jäi ennusteista.

Myös Metaa ja Googlea pienemmät teknologiayhtiöt ovat saaneet pettyä kolmannella kvartaalilla, mikä kielii mainostajien varovaisuudesta haastavassa maailmantilanteessa.

Yksi jättiläinen kuitenkin yllätti: verkkokauppayhtiö Amazon raportoi kasvattaneensa mainostulojaan vauhdilla. 

Amazonin koko liikevaihto jäi odotuksista, mutta mainossegmentin liikevaihto kasvoi viime vuodesta peräti 25 prosentilla ja oli 9,5 miljardia dollaria, joka on yhtiön historian toiseksi suurin lukema. Ennätysmyynti, 9,7 miljardia dollaria, on viime vuoden neljänneltä kvartaalilta.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

– Amazonin mainosliiketoiminta lyö Googlen, Metan ja Snapin tällä hetkellä. Sekä Google että Amazon ovat kestäneet taantuman tuomat haasteet digitaalisessa mainosmarkkinassa, sanoo Insider Intelligencen pääanalyytikko Andrew Lipsman Adweekin mukaan.

Googlen ja Amazonin etuna esimerkiksi Metaan on vähäinen riippuvuus Applen käyttöjärjestelmästä.

Lipsmanin mukaan Amazonilla on tällä hetkellä iskun paikka, kun yhtiö kehittää suoratoistopalveluaan ja Amazon Fresh -ruokakauppaansa, joista jenkkitoimija saa koko ajan lisää arvokasta dataa mainonnan kohdentamiseen.

Mainostoiminta on Amazonille vielä suhteellisen pientä, sillä mainostulot olivat kolmannella kvartaalilla 7,5 prosenttia yhtiön kokonaistuloista.