Unsplash
Media

Myös Metan mainostulot tippuivat vuoden kolmannella neljänneksellä

27.10.2022 11:10
Toni Rajamäki
Googlen emoyhtiö Alphabet kertoi aiemmin tällä viikolla mainostulojen laskeneen.

Facebookin emoyhtiön Metan kolmannen kvartaalin tulosjulkistus kertoo samaa viestiä kuin Googlen emoyhtiö Alphabetin Q3-raportti: mainostajat ovat painaneet jarrua haastavasta maailmantilanteesta johtuen.

Meta kertoi tuloksistaan keskiviikkona. Yhtiön kolmannen neljänneksen liikevaihto oli 27,71 miljardia dollaria ja nettotulos 4,4 miljardia. Liikevaihto laski viime vuoteen verrattuna reilulla miljardilla, ja nettotulos syöksi peräti 52 prosenttia. 

Liikevaihto ylitti niukasti analyytikkojen ennusteet, mutta nettotulos jäi ennusteista selkeästi. Tulosta painoi muun muassa kasvaneet kulut.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Meta odottaa myynnin laskevan myös vuoden viimeisellä neljänneksellä, joka on perinteiseti vahvaa aikaa julkaisijoille. Myynnin uskotaan olevan 30–32,5 miljardin tietämillä, joten pahimmillaan laskua vuoden takaiseen nähdään jopa 10 prosenttia.

Metan palveluiden päivittäinen käyttäjämäärä kasvoi neljällä prosentilla. Facebookin päivittäisten käyttäjien määrä kasvoi kolmella prosentilla. Kaikkien palveluiden mainosten tavoittavuus kasvoi, ja mainosten keskimääräinen hinta laski.

Metan osake lähti tulosjulkistuksen myötä yli seitsemän prosentin laskuun.