Unsplash
Mainonta

Googlen tuoreet mainosluvut kielivät mainostajien varovaisuudesta

26.10.2022 13:05
Toni Rajamäki
Googlen mainostulot jäivät analyytikoiden ennusteista.

Googlen emoyhtiön Alphabetin vuoden kolmannen neljänneksen tuloskatsaus säikäytti sijoittajat, sillä yhtiö jäi analyytikoiden ennusteista. Lukemat kertovat, että haastava maailmantilanne on saanut mainostajat aiempaa varovaisemmaksi.

Googlen mainostulot kasvoivat, mutta odotettua heikommin. Hakukonemainonnan tulot kasvoivat neljällä prosentilla ja olivat 39,5 miljardia dollaria. Analyytikot odottivat liikevaihdon kasvavan 41 miljardiin.

Googlen omistaman YouTuben tulot laskivat 1,9 miljardilla ja olivat seitsemän miljardia. Analyytikot ennustivat liikevaihdon olevan 7,4 miljardia.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Alphabetin johto kertoi analyytikkopuhelussa, että Googlella on huomattu mainonnan vähentyneen tietyillä aloilla, kuten finanssialalla ja peliteollisuudessa.

Alphabetin liikevaihto kasvoi kuusi prosenttia ja oli 69,1 miljardia. Nettotulos oli 13,9 miljardia, joten laskua viime vuoden kolmanteen kvartaaliin nähtiin peräti 27 prosenttia. Analyytikot odottivat liikevaihdon olevan 71 miljardia ja nettotuloksen 16,9 miljardia.

Googlen osake lähti uutisten myötä liki seitsemän prosentin laskuun.