Priscilla Du Preez / Unsplash
Ilmiöt

Markkinointi- ja viestintäala suomalaisnuorten erityissuosiossa

30.8.2023 8:37
Mikko Perttunen
Joka kolmas 18–29-vuotias ei osaa sanoa, mikä hänen unelmatyönsä on.

Suomalaisia 18–29-vuotiaita kiinnostaa kaikkein eniten markkinointi- ja viestintäala, media-ala sekä muut vastaavat luovat alat, selviää Baronan alkukesästä toteuttamasta Nuorisopulssi-selvityksestä. Sen nimesi kiinnostavimpien joukkoon 29 prosenttia selvitykseen vastanneista suomalaisista. Kyselyyn vastasi yli 200 suomalaista 18–29-vuotiasta nuorta aikuista.

Toiseksi kiinnostavin ala oli julkinen sektori ja kolmanneksi sote-ala.

Vähiten kiinnosti kiinteistönhuolto- ja siivousala, telecom-ala sekä pankki- ja vakuutusala.

Nuorisopulssin mukaan yllätyksiä voi tulla heti uran alkutaipaleella. Yli viidennes pohjoismaisista nuorista ei tiennyt, että päätyvät nykyisiin töihin. Kun luvusta poistetaan vielä opiskelevat nuoret, niin osuus nousee lähes kolmannekseen.

Nuorista 14 prosenttia ei koe olevansa oikealla alalla. 25 prosenttia ei osannut sanoa, ovatko he oikealla alalla vai eivät.

Nuorista naisista 39 prosenttia ei tiedä, mikä heidän unelma-ammattinsa on, kun miehissä vastaava osuus on 28 prosenttia. Vain 56 prosenttia naisista kokee työskentelevänsä tai opiskelevansa oikealla alalla, kun taas miesten osuus on suurempi, 65 prosenttia.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

BVoice Nuorisopulssi on Baronan kuukausittainen kysely 18–29-vuotiaille nuorille. Kesäkuussa kysely toteutettiin Suomen lisäksi Ruotsissa ja Norjassa. Kyselyyn vastasi yhteensä 633 nuorta, otos oli yli 200 jokaisessa maassa. Kyselyn toteutti ja aineiston keräsi Norstat.