đ MacWellin perustaja Toni LĂ€hde keikkaili Daruden kanssa ja sai Los Angelesissa nenĂ€n eteensĂ€ levytyssopimuksen, mutta yksi oivallus johdatti hĂ€net brĂ€ndien rakentamisen pariin
DiilistÀ tuttu Toni LÀhde haaveili nuorena urasta jalkapallon tai piirtÀmisen parissa. Myöhemmin kuvioihin astui musiikki, jossa hÀn menestyi erinomaisesti, mutta lopulta tie vei markkinoinnin pariin.
Kuva:
MacWell
đ MacWellin perustaja Toni LĂ€hde keikkaili Daruden kanssa ja sai Los Angelesissa nenĂ€n eteensĂ€ levytyssopimuksen, mutta yksi oivallus johdatti hĂ€net brĂ€ndien rakentamisen pariin
đ Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempiĂ€, taustoittavia ja pĂ€ivittĂ€isestĂ€ uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.
Toni LÀhde on ollut julkisuudessa parina viime vuotena enemmÀn kuin koskaan aiemmin: hÀn on nimittÀin toiminut kahdella Diili-kaudella Jaajo Linnonmaan neuvonantajana ja paistatellut ruudussa parhaaseen katseluaikaan. Sen myötÀ iltapÀivÀlehdet ja muut mediat ovat kiinnostuneet LÀhteen elÀmÀstÀ.
Suosio ei ole LÀhteelle uusi asia, mutta mittakaava on vain kasvanut. Jo ennen DiiliÀ LÀhde tunnettiin yritysmaailmassa, sillÀ hÀn on paitsi sarjayrittÀjÀ myös brÀndi- ja strategiatoimisto MacWellin perustaja ja luova johtaja, joka on vuosien ajan kehittÀnyt tunnettuja brÀndejÀ. TÀllÀ hetkellÀ toimiston asiakkaisiin lukeutuu muutamia maailman tunnetuimpia yrityksiÀ.
Noin parikymmentĂ€ vuotta sitten LĂ€hde ei olisi kuitenkaan arvannut, ettĂ€ hĂ€n on tunnettu juuri nĂ€istĂ€ asioista. Tuolloin tĂ€htĂ€imessĂ€ oli aivan toisenlainen ura â ura musiikin parissa. EikĂ€ se ollut epĂ€realistinen tavoite, sillĂ€ LĂ€hde on ollut tekemĂ€ssĂ€ listahittiĂ€, keikkaillut tuhansien ihmisten edessĂ€ ja saanut nenĂ€n eteensĂ€ useita levytyssopimuksia.
Kaikki alkoi hÀnen kotikaupungissaan Turussa, missÀ LÀhde alkoi nuorena miehen alkuna maalailla graffiteja ja kirjoitella raplyriikoita. Ongelma oli vain se, ettÀ hÀn tarvitsi itselleen biittejÀ, joiden pÀÀlle rÀpÀtÀ. Ratkaisu löytyi lopulta oman siskon kautta, sillÀ hÀn yhdisti veljensÀ musiikkia tekevÀÀn luokkakaveriinsa.
â Tuo kaveri oli Ville Virtanen eli Darude, LĂ€hde kertoo.
Syntyi vaihtokauppa: vielÀ tuolloin tuntematon Darude tarjosi LÀhteelle biitit, LÀhde Darudelle lyriikoita.
â YhtenĂ€ kertana Ville soitti minulle ja kysyi, haluanko lĂ€hteĂ€ hĂ€nen keikka-MC:ksi.
Se oli sitten menoa.
LÀhde nousi lÀhes saman tien viiden tuhannen ihmiseen eteen lavalle, ja edessÀ oli kiertueita niin Suomessa kuin Euroopassakin. Sandstorm tanssitti yleisöÀ illasta toiseen, ja LÀhde sai nÀhdÀ, mitÀ elÀmÀ on musiikkimaailman huipulla.
Darude-yhteistyön jĂ€lkeen LĂ€hde maistoi menestystĂ€ KMA-nimisessĂ€ bĂ€ndissĂ€, jonka Pommeja-biisi nousi 2000-luvun alussa Suomen sinkkulistan kolmoseksi.Â
Muutamaa vuotta myöhemmin LĂ€hde sai eteensĂ€ lapun, jonka hĂ€n joskus luuli olevan unelmien tĂ€yttymys. KyseessĂ€ oli yhdysvaltalaisen levy-yhtiön tarjoama levytyssopimus, jonka hĂ€n sai Los Angelesissa jĂ€rjestetyn âopen micâ -tapahtuman seurauksena.
â En kuitenkaan enÀÀ tuolloin nĂ€hnyt, ettĂ€ olisin vielĂ€ nelikymppisenĂ€kin lavalla. Se oivallus yllĂ€tti minut itsenikin.
NiinpÀ pahvi revittiin palasiksi, ja Finnair lennÀtti LÀhteen takaisin Suomeen, missÀ uusi ura alkoi hahmottua. Ensiksi LÀhde haki Aalto-yliopiston taideteolliseen korkeakouluun ja pÀÀsi sisÀÀn, ja opintojen edetessÀ hÀn teki toisen tÀrkeÀn oivalluksen, joka teki entisestÀ artistista brÀndien rakentajan.
Shokkeja shokkien perÀÀn
Ennen kuin voidaan mennÀ LÀhteen uran alkukipinÀn sytyttÀneeseen oivallukseen, tÀytyy kerrata askeleet, jotka loivat pohjan kaikelle.
Turun RunosmÀessÀ vaatimattomissa oloissa kasvanut LÀhde ei alun perin haaveillut myöskÀÀn urasta musiikin parissa, vaan mielessÀ oli jalkapalloammattilaisuus. Toinen intohimon kohde oli piirtÀminen.
Jalkapalloura eteni mallikkaasti, sillÀ LÀhde oli oman ikÀluokkansa eliittiÀ Suomessa.
â Olen ollut juniorista asti tavoitteellinen, ja olen aina halunnut olla hyvĂ€ siinĂ€, mitĂ€ teen. Harjoittelin joka ilta Ă€lyttömĂ€n kovaa, jotta minusta olisi tullut ammattijalkapalloilija.
Eteen tuli kuitenkin iso vastoinkĂ€yminen â valtava shokki â joka pilasi suunnitelmat.Â
â Jalkani eivĂ€t lopulta kestĂ€neet pelaamista. Treenasin koko ajan vÀÀrin: liian vĂ€hĂ€n alkulĂ€mmittelyĂ€, liikaa maksimisuoritetta. Potkaisin palloa toista sataa kilometriĂ€ tunnissa kovan treenaamisen ansiosta, mutta treenaaminen rikkoi nivuseni. LÀÀkĂ€rit kielsivĂ€t pelaamista, mutta jatkoin niin kauan, kunnes pallo ei liikahtanut enÀÀ senttiĂ€kÀÀn.Â
Jalkapallon jÀÀtyĂ€ oli aika panostaa toiseen intohimoon, piirtĂ€miseen, mutta taas edessĂ€ oli vastoinkĂ€yminen: kĂ€si murtui parikin kertaa, ja piirtĂ€minen loppui kuin seinÀÀn â taas ulkoisesta syystĂ€ johtuen.
VastoinkÀymiset ovat varjostaneet LÀhteen haaveita. Jopa musiikin kohdalla kaikki oli mennÀ pieleen vamman takia.
â Mursin leukani, ja kieleni meni puoliksi poikki. Söin kaksi kuukautta pillillĂ€, ja leukaani rakennettiin uusiksi kahden vuoden ajan.
Toni LĂ€hde.
Mutta jÀlkeenpÀin katsottuna kaikki pettymykset ja vastoinkÀymiset ovat tuoneet LÀhteen tÀhÀn pisteeseen. Ne ovat tehneet hÀnestÀ entistÀ vahvemman yksilön.
â Ihminen tarvitsee epĂ€onnistumisia. Se on ainoa tapa lunastaa oma todellinen potentiaali, LĂ€hde alleviivaa.
Siksi LÀhde ei vaihtaisi pÀivÀÀkÀÀn. Kaikella on ollut tarkoituksensa, ja kaikista tapahtumista ja kokemuksista on tullut tÀrkeÀÀ oppia, joiden myötÀ ura menestyneenÀ brÀndien kehittÀjÀnÀ on ollut mahdollista toteuttaa.
â Etenkin urheilu on antanut minulle kĂ€sittĂ€mĂ€ttömĂ€n paljon. SiinĂ€ sai onnistumisen tunteita ja oppi kestĂ€mÀÀn pettymyksiĂ€. Urheilussa jos jossain nousee esiin yritysmaailmasta tuttu âfail fastâ -malli. PettymyksistĂ€ pitÀÀ pÀÀstĂ€ nopeasti yli, sillĂ€ seuraava mahdollisuus on pian edessĂ€. Toiseksi urheilu on opettanut, ettei maaliin voi kiirehtiĂ€. Vahva lopputulos syntyy toistojen ja hyvĂ€n strategian kautta.
Nuoruusvuosiensa kokemusten myötÀ LÀhde on oppinut etenkin suunnitelmallisuuden merkityksestÀ.
â Matkaa pitÀÀ jĂ€sentÀÀ ennakkoon, mennĂ€ eteenpĂ€in askel askeleelta. Sen myötĂ€ olen rakentanut elĂ€mĂ€ssĂ€ strategioita ja ymmĂ€rtĂ€nyt, mitĂ€ strategia edes tarkoittaa. Strategisilla valinnoilla pÀÀstÀÀn haluttuun pÀÀmÀÀrÀÀn, ei se ole sen vaikeampaa. Tai helpompaa.
Aiemmat kokemukset ovat opettaneet paitsi strategian merkityksestÀ ja kaikista muista yritysten kivijaloista myös konkreettisesti vahvan brÀndin rakentamisesta. LÀhde katsoi Darudea vierestÀ vuosien ajan ja ymmÀrsi nopeasti, mikÀ on vahvan henkilöbrÀndin salaisuus. Se sama asia yhdistÀÀ myös menestyvien yritysten brÀndejÀ.
â Vahvat brĂ€ndit syntyvĂ€t aitoudesta. Ville on aina ollut aito oma mukava itsensĂ€, huipputyyppi. Villen brĂ€ndi myös muodostui hĂ€nen ytimestÀÀn ja olemassaolonsa tarkoituksesta. Sama koskee menestyvien yritysten brĂ€ndejĂ€.
Ongelmanratkaisija
Kun LÀhde oli hylÀnnyt levytyssopimuksen ison veden takana ja palannut Suomeen, hÀn palasi vanhan intohimonsa, piirtÀmisen, pariin ja suuntasi opiskelemaan taideteolliseen korkeakouluun. Opintojen aikana syntyi jo esiin nostettu oivallus, joka teki LÀhteestÀ brÀndien rakentajan.
â Professorini Tapio Vapaasalo katsoi graafista muotoilua hyvinkin syvĂ€llisesti. HĂ€n opetti minulle, ettemme tee vain visuaalista työtĂ€ vaan ennen kaikkea ongelmanratkaisua. Visuaalisuutta tehdÀÀn konseptien ja ongelmanratkaisun viitekehyksessĂ€. Silloin oivalsin, ettĂ€ rakastan ongelmanratkaisua, ja siitĂ€ kaikki sai alkunsa, LĂ€hde muistelee.
â BrĂ€ndin rakentaminen ja markkinointi ovat ongelmanratkaisua. Onko yrityksellĂ€ syytĂ€ olla olemassa? Tai oikea positio markkinassa? Resonoiko tuote kuluttajiin? Ratkaiseeko se jonkin ongelman? Emotionaalisen tai rationaalisen. PitÀÀkö tuotetta kehittÀÀ? NĂ€mĂ€ ovat ongelmia, joihin me MacWellillĂ€ etsimme ratkaisuja.
Ura lÀhti kunnolla nousuun, kun LÀhde törmÀsi sattumalta vanhaan työkaveriinsa Andrew MacDonaldiin. Ennen Los Angelesin reissuaan LÀhde oli toiminut Nokian promootiokiertueilla muusikkona, promoottorina ja myöhemmin promoottorien kouluttajana noin 30 maassa, ja MacDonald oli yksi hÀnen koulutettavistaan. Vuosia myöhemmin yllÀttÀvÀ kohtaaminen johti siihen, ettÀ kaksikko pÀÀtti aloittaa yhteistyön. MacWell nÀki pÀivÀnvalonsa vuonna 2006 .
EnsimmÀisenÀ projektinaan LÀhde ja MacDonald suunnittelivat televisiokonseptin Batterylle, joka myytiin Subtv:lle. Konsepti oli tÀysin uniikki ja herÀtti suurta kiinnostusta, mutta ohjelma laitettiin lopulta hyllylle kanavan profiilimuutoksen takia. Se ei enÀÀ sopinut uuteen brÀndiin.
â Saimme kuitenkin sen myötĂ€ mainetta HelsingissĂ€, ja kohta mainostoimistot alkoivat tilata meiltĂ€ konsepteja. Erikoisuus oli siinĂ€, ettĂ€ emme koskaan saaneet kertoa, kenelle olemme tehneet konsepteja, eli he esittelivĂ€t ne eteenpĂ€in ominaan. TĂ€llĂ€ tavalla kasvoimme alussa, mutta lopulta irtauduimme siitĂ€ mallista.
Kohta mainostoimistot alkoivat tilata meiltÀ konsepteja. Erikoisuus oli siinÀ, ettÀ emme koskaan saaneet kertoa, kenelle olemme tehneet konsepteja, eli he esittelivÀt ne eteenpÀin ominaan.
Nyt reilu 15 vuotta myöhemmin MacWell on kansainvÀlinen yritys, joka rakentaa brÀndistrategioita ja tekee tuotemarkkinointia ja jonka asiakkaisiin kuuluvat muun muassa Microsoft, ZEISS ja HMD Global, jolle on lisensoitu Nokian tavaramerkki.
Vaikka MacWellin toiminta on vuosien aikana muuttunut kokonaisvaltaisemmaksi, ovat perusperiaatteet pysyneet koko ajan samana. LÀhtökohtana on aina ongelmanratkaisu.
â Ongelmanratkaisu on aina ytimessĂ€mme. Olemme aina kiinnostuneita asiakkaan projektista ja vielĂ€ enemmĂ€n heidĂ€n ongelmastaan. Se on haaste, mutta rakastamme juuri sitĂ€ haastetta.
MacWellissÀ pÀÀtettiin hyvissÀ ajoin myös se, ettÀ ainoana tavoitteena on tuoda oikeasti apua asiakkaille, oikeasti ratkoa ongelmia.
â Emme halua tehdĂ€ vain nĂ€ttejĂ€ juttuja, visuaalisia ilmeitĂ€ ja muuta. Emme ole palkintojen perĂ€ssĂ€, vaan haluamme aidosti löytÀÀ asiakkaillemme juuri heille oikeanlaisen avun, LĂ€hde painottaa.
Diili ei aluksi napannut
LÀhde tuli Diiliin mukaan ystÀvÀnsÀ Jaajo Linnonmaa kautta. Alun perin heillÀ oli yksi yhteinen ystÀvÀ, jonka kautta kaksikko tutustui, ja myöhemmin heistÀ tuli yhtiökumppaneita. LÀhde ja Linnonmaa omistavat yhdessÀ muun muassa TeeClub-nimisen t-paitayrityksen.
LÀhde oli Linnonmaalle selkeÀ valinta Diilin neuvonantajaksi, mutta roolin hyvÀksyminen ei ollut selkeÀÀ LÀhteelle.
â KieltĂ€ydyin siitĂ€ kahdesti. Olin ollut aiemmin framilla, mutta sittemmin huomannut, ettĂ€ olemalla taustalla saa monesti enemmĂ€n aikaan.Â
Olin ollut aiemmin framilla, mutta sittemmin huomannut, ettĂ€ olemalla taustalla saa monesti enemmĂ€n aikaan.Â
Mutta mieli onnistuttiin kÀÀntÀmÀÀn, ja LÀhde otti vastaan Diili-pestin.
â Kolmannella pyyntökerralla sanoin âfuck itâ. Ajattelin, ettĂ€ olisin aika tekopyhĂ€ kaveri, jos en tekisi omalle yritykselleni markkinointia, kun se mahdollisuus tarjotaan. En pystynyt perustelemaan itselleni sitĂ€, miksi en tekisi sitĂ€ samaa meille, mitĂ€ me teemme asiakkaillemme.
JÀlkikÀteen katsottuna pÀÀtöstÀ ei ole tarvinnut katua. Upean kokemuksen lisÀksi MacWell on saanut ennennÀkemÀtöntÀ huomiota.
â Piikkiaikoina saamme yhteydenottoja todella paljon â jopa enemmĂ€n kuin pystymme vastaanottamaan. Kaikkiin emme lĂ€hde mukaan, koska pohdimme tapauksia todella tarkasti. Emme ole tÀÀllĂ€ vain viemĂ€ssĂ€ yritysten rahoja, LĂ€hde sanoo ja lisÀÀ loppuun myös yhden yllĂ€ttĂ€vĂ€n knoppitiedon, jonka Diili on tuonut:
â Minusta on tullut ohjelman myötĂ€ kaikkien neuvonantaja. Ihmiset tulevat juttelemaan kadulla ja kysymÀÀn bisnesâ ja brĂ€ndineuvoja, hĂ€n naurahtaa.
Toni LĂ€hde, 43, MacWellin luova johtaja ja perustaja
TÀrkein oivallukseni markkinoinnista on se, ettÀ pitÀÀ osata vastata kysymykseen, miten meidÀn ratkaisulla löydetÀÀn ja ratkotaan se ydinongelma, josta kaikki muut toiminnan haasteet syntyvÀt.
Haluaisin kehittyÀ johtamisessa. Johtaminen on todella vaikeaa. SiinÀ pitÀÀ osata lukea erilaisuuksia. MitÀ enemmÀn johtamisesta oppii, sitÀ enemmÀn huomaa asioita, joissa pitÀÀ parantaa.
SuosikkibrĂ€ndini ovat Coca-Cola ja Patagonia. Coca-Cola siitĂ€ syystĂ€, ettĂ€ heillĂ€ on tuote, jota kukaan ei itseasiassa edes tarvitse, mutta brĂ€ndi on silti rakentunut brĂ€ndipÀÀomaltaan siihen pisteeseen, ettĂ€ heiltĂ€ voidaan viedĂ€ kaikki tehtaita myöden pois tĂ€nÀÀn â paitsi nimi ja logo â ja seuraavana pĂ€ivĂ€nĂ€ voidaan jo rakentaa samanlainen menestys uudestaan. Patagonia puolestaan on brĂ€ndi, jota arvostan eniten, koska he todella tekevĂ€t sen mitĂ€ vĂ€ittĂ€vĂ€t tekevĂ€nsĂ€. Aivan joka pĂ€ivĂ€, ja aina itse siitĂ€ tuotteesta niihin jokapĂ€ivĂ€isiin tekoihin âja nĂ€in brĂ€ndistrategia kuuluukin nykypĂ€ivĂ€nĂ€ rakentaa, jotta aitoa brĂ€ndipÀÀomaa syntyy.