MacWell
Luovuus

🔍 MacWellin perustaja Toni Lähde keikkaili Daruden kanssa ja sai Los Angelesissa nenän eteensä levytyssopimuksen, mutta yksi oivallus johdatti hänet brändien rakentamisen pariin

26.4.2022 8:50
Toni Rajamäki
Diilistä tuttu Toni Lähde haaveili nuorena urasta jalkapallon tai piirtämisen parissa. Myöhemmin kuvioihin astui musiikki, jossa hän menestyi erinomaisesti, mutta lopulta tie vei markkinoinnin pariin.

🔍 Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempiä, taustoittavia ja päivittäisestä uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

Toni Lähde on ollut julkisuudessa parina viime vuotena enemmän kuin koskaan aiemmin: hän on nimittäin toiminut kahdella Diili-kaudella Jaajo Linnonmaan neuvonantajana ja paistatellut ruudussa parhaaseen katseluaikaan. Sen myötä iltapäivälehdet ja muut mediat ovat kiinnostuneet Lähteen elämästä.

Suosio ei ole Lähteelle uusi asia, mutta mittakaava on vain kasvanut. Jo ennen Diiliä Lähde tunnettiin yritysmaailmassa, sillä hän on paitsi sarjayrittäjä myös brändi- ja strategiatoimisto MacWellin perustaja ja luova johtaja, joka on vuosien ajan kehittänyt tunnettuja brändejä. Tällä hetkellä toimiston asiakkaisiin lukeutuu muutamia maailman tunnetuimpia yrityksiä.

Noin parikymmentä vuotta sitten Lähde ei olisi kuitenkaan arvannut, että hän on tunnettu juuri näistä asioista. Tuolloin tähtäimessä oli aivan toisenlainen ura – ura musiikin parissa. Eikä se ollut epärealistinen tavoite, sillä Lähde on ollut tekemässä listahittiä, keikkaillut tuhansien ihmisten edessä ja saanut nenän eteensä useita levytyssopimuksia.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Kaikki alkoi hänen kotikaupungissaan Turussa, missä Lähde alkoi nuorena miehen alkuna maalailla graffiteja ja kirjoitella raplyriikoita. Ongelma oli vain se, että hän tarvitsi itselleen biittejä, joiden päälle räpätä. Ratkaisu löytyi lopulta oman siskon kautta, sillä hän yhdisti veljensä musiikkia tekevään luokkakaveriinsa.

– Tuo kaveri oli Ville Virtanen eli Darude, Lähde kertoo.

Syntyi vaihtokauppa: vielä tuolloin tuntematon Darude tarjosi Lähteelle biitit, Lähde Darudelle lyriikoita.

– Yhtenä kertana Ville soitti minulle ja kysyi, haluanko lähteä hänen keikka-MC:ksi.

Se oli sitten menoa.

Lähde nousi lähes saman tien viiden tuhannen ihmiseen eteen lavalle, ja edessä oli kiertueita niin Suomessa kuin Euroopassakin. Sandstorm tanssitti yleisöä illasta toiseen, ja Lähde sai nähdä, mitä elämä on musiikkimaailman huipulla.

Darude-yhteistyön jälkeen Lähde maistoi menestystä KMA-nimisessä bändissä, jonka Pommeja-biisi nousi 2000-luvun alussa Suomen sinkkulistan kolmoseksi. 

Muutamaa vuotta myöhemmin Lähde sai eteensä lapun, jonka hän joskus luuli olevan unelmien täyttymys. Kyseessä oli yhdysvaltalaisen levy-yhtiön tarjoama levytyssopimus, jonka hän sai Los Angelesissa järjestetyn “open mic” -tapahtuman seurauksena.

– En kuitenkaan enää tuolloin nähnyt, että olisin vielä nelikymppisenäkin lavalla. Se oivallus yllätti minut itsenikin.

Niinpä pahvi revittiin palasiksi, ja Finnair lennätti Lähteen takaisin Suomeen, missä uusi ura alkoi hahmottua. Ensiksi Lähde haki Aalto-yliopiston taideteolliseen korkeakouluun ja pääsi sisään, ja opintojen edetessä hän teki toisen tärkeän oivalluksen, joka teki entisestä artistista brändien rakentajan.

Shokkeja shokkien perään

Ennen kuin voidaan mennä Lähteen uran alkukipinän sytyttäneeseen oivallukseen, täytyy kerrata askeleet, jotka loivat pohjan kaikelle.

Turun Runosmäessä vaatimattomissa oloissa kasvanut Lähde ei alun perin haaveillut myöskään urasta musiikin parissa, vaan mielessä oli jalkapalloammattilaisuus. Toinen intohimon kohde oli piirtäminen.

Jalkapalloura eteni mallikkaasti, sillä Lähde oli oman ikäluokkansa eliittiä Suomessa.

– Olen ollut juniorista asti tavoitteellinen, ja olen aina halunnut olla hyvä siinä, mitä teen. Harjoittelin joka ilta älyttömän kovaa, jotta minusta olisi tullut ammattijalkapalloilija.

Eteen tuli kuitenkin iso vastoinkäyminen – valtava shokki – joka pilasi suunnitelmat. 

– Jalkani eivät lopulta kestäneet pelaamista. Treenasin koko ajan väärin: liian vähän alkulämmittelyä, liikaa maksimisuoritetta. Potkaisin palloa toista sataa kilometriä tunnissa kovan treenaamisen ansiosta, mutta treenaaminen rikkoi nivuseni. Lääkärit kielsivät pelaamista, mutta jatkoin niin kauan, kunnes pallo ei liikahtanut enää senttiäkään. 

Jalkapallon jäätyä oli aika panostaa toiseen intohimoon, piirtämiseen, mutta taas edessä oli vastoinkäyminen: käsi murtui parikin kertaa, ja piirtäminen loppui kuin seinään – taas ulkoisesta syystä johtuen.

Vastoinkäymiset ovat varjostaneet Lähteen haaveita. Jopa musiikin kohdalla kaikki oli mennä pieleen vamman takia.

– Mursin leukani, ja kieleni meni puoliksi poikki. Söin kaksi kuukautta pillillä, ja leukaani rakennettiin uusiksi kahden vuoden ajan.

Toni Lähde.

Mutta jälkeenpäin katsottuna kaikki pettymykset ja vastoinkäymiset ovat tuoneet Lähteen tähän pisteeseen. Ne ovat tehneet hänestä entistä vahvemman yksilön.

– Ihminen tarvitsee epäonnistumisia. Se on ainoa tapa lunastaa oma todellinen potentiaali, Lähde alleviivaa.

Siksi Lähde ei vaihtaisi päivääkään. Kaikella on ollut tarkoituksensa, ja kaikista tapahtumista ja kokemuksista on tullut tärkeää oppia, joiden myötä ura menestyneenä brändien kehittäjänä on ollut mahdollista toteuttaa.

– Etenkin urheilu on antanut minulle käsittämättömän paljon. Siinä sai onnistumisen tunteita ja oppi kestämään pettymyksiä. Urheilussa jos jossain nousee esiin yritysmaailmasta tuttu “fail fast” -malli. Pettymyksistä pitää päästä nopeasti yli, sillä seuraava mahdollisuus on pian edessä. Toiseksi urheilu on opettanut, ettei maaliin voi kiirehtiä. Vahva lopputulos syntyy toistojen ja hyvän strategian kautta.

Nuoruusvuosiensa kokemusten myötä Lähde on oppinut etenkin suunnitelmallisuuden merkityksestä.

– Matkaa pitää jäsentää ennakkoon, mennä eteenpäin askel askeleelta. Sen myötä olen rakentanut elämässä strategioita ja ymmärtänyt, mitä strategia edes tarkoittaa. Strategisilla valinnoilla päästään haluttuun päämäärään, ei se ole sen vaikeampaa. Tai helpompaa.

Aiemmat kokemukset ovat opettaneet paitsi strategian merkityksestä ja kaikista muista yritysten kivijaloista myös konkreettisesti vahvan brändin rakentamisesta. Lähde katsoi Darudea vierestä vuosien ajan ja ymmärsi nopeasti, mikä on vahvan henkilöbrändin salaisuus. Se sama asia yhdistää myös menestyvien yritysten brändejä.

– Vahvat brändit syntyvät aitoudesta. Ville on aina ollut aito oma mukava itsensä, huipputyyppi. Villen brändi myös muodostui hänen ytimestään ja olemassaolonsa tarkoituksesta. Sama koskee menestyvien yritysten brändejä.

Ongelmanratkaisija

Kun Lähde oli hylännyt levytyssopimuksen ison veden takana ja palannut Suomeen, hän palasi vanhan intohimonsa, piirtämisen, pariin ja suuntasi opiskelemaan taideteolliseen korkeakouluun. Opintojen aikana syntyi jo esiin nostettu oivallus, joka teki Lähteestä brändien rakentajan.

– Professorini Tapio Vapaasalo katsoi graafista muotoilua hyvinkin syvällisesti. Hän opetti minulle, ettemme tee vain visuaalista työtä vaan ennen kaikkea ongelmanratkaisua. Visuaalisuutta tehdään konseptien ja ongelmanratkaisun viitekehyksessä. Silloin oivalsin, että rakastan ongelmanratkaisua, ja siitä kaikki sai alkunsa, Lähde muistelee.

– Brändin rakentaminen ja markkinointi ovat ongelmanratkaisua. Onko yrityksellä syytä olla olemassa? Tai oikea positio markkinassa? Resonoiko tuote kuluttajiin? Ratkaiseeko se jonkin ongelman? Emotionaalisen tai rationaalisen. Pitääkö tuotetta kehittää? Nämä ovat ongelmia, joihin me MacWellillä etsimme ratkaisuja.

Ura lähti kunnolla nousuun, kun Lähde törmäsi sattumalta vanhaan työkaveriinsa Andrew MacDonaldiin. Ennen Los Angelesin reissuaan Lähde oli toiminut Nokian promootiokiertueilla muusikkona, promoottorina ja myöhemmin promoottorien kouluttajana noin 30 maassa, ja MacDonald oli yksi hänen koulutettavistaan. Vuosia myöhemmin yllättävä kohtaaminen johti siihen, että kaksikko päätti aloittaa yhteistyön. MacWell näki päivänvalonsa vuonna 2006 .

Ensimmäisenä projektinaan Lähde ja MacDonald suunnittelivat televisiokonseptin Batterylle, joka myytiin Subtv:lle. Konsepti oli täysin uniikki ja herätti suurta kiinnostusta, mutta ohjelma laitettiin lopulta hyllylle kanavan profiilimuutoksen takia. Se ei enää sopinut uuteen brändiin.

– Saimme kuitenkin sen myötä mainetta Helsingissä, ja kohta mainostoimistot alkoivat tilata meiltä konsepteja. Erikoisuus oli siinä, että emme koskaan saaneet kertoa, kenelle olemme tehneet konsepteja, eli he esittelivät ne eteenpäin ominaan. Tällä tavalla kasvoimme alussa, mutta lopulta irtauduimme siitä mallista.

Kohta mainostoimistot alkoivat tilata meiltä konsepteja. Erikoisuus oli siinä, että emme koskaan saaneet kertoa, kenelle olemme tehneet konsepteja, eli he esittelivät ne eteenpäin ominaan.

Nyt reilu 15 vuotta myöhemmin MacWell on kansainvälinen yritys, joka rakentaa brändistrategioita ja tekee tuotemarkkinointia ja jonka asiakkaisiin kuuluvat muun muassa Microsoft, ZEISS ja HMD Global, jolle on lisensoitu Nokian tavaramerkki.

Vaikka MacWellin toiminta on vuosien aikana muuttunut kokonaisvaltaisemmaksi, ovat perusperiaatteet pysyneet koko ajan samana. Lähtökohtana on aina ongelmanratkaisu.

– Ongelmanratkaisu on aina ytimessämme. Olemme aina kiinnostuneita asiakkaan projektista ja vielä enemmän heidän ongelmastaan. Se on haaste, mutta rakastamme juuri sitä haastetta.

MacWellissä päätettiin hyvissä ajoin myös se, että ainoana tavoitteena on tuoda oikeasti apua asiakkaille, oikeasti ratkoa ongelmia.

– Emme halua tehdä vain nättejä juttuja, visuaalisia ilmeitä ja muuta. Emme ole palkintojen perässä, vaan haluamme aidosti löytää asiakkaillemme juuri heille oikeanlaisen avun, Lähde painottaa.

Diili ei aluksi napannut

Lähde tuli Diiliin mukaan ystävänsä Jaajo Linnonmaa kautta. Alun perin heillä oli yksi yhteinen ystävä, jonka kautta kaksikko tutustui, ja myöhemmin heistä tuli yhtiökumppaneita. Lähde ja Linnonmaa omistavat yhdessä muun muassa TeeClub-nimisen t-paitayrityksen.

Lähde oli Linnonmaalle selkeä valinta Diilin neuvonantajaksi, mutta roolin hyväksyminen ei ollut selkeää Lähteelle.

– Kieltäydyin siitä kahdesti. Olin ollut aiemmin framilla, mutta sittemmin huomannut, että olemalla taustalla saa monesti enemmän aikaan. 

Olin ollut aiemmin framilla, mutta sittemmin huomannut, että olemalla taustalla saa monesti enemmän aikaan. 

Mutta mieli onnistuttiin kääntämään, ja Lähde otti vastaan Diili-pestin.

– Kolmannella pyyntökerralla sanoin “fuck it”. Ajattelin, että olisin aika tekopyhä kaveri, jos en tekisi omalle yritykselleni markkinointia, kun se mahdollisuus tarjotaan. En pystynyt perustelemaan itselleni sitä, miksi en tekisi sitä samaa meille, mitä me teemme asiakkaillemme.

Jälkikäteen katsottuna päätöstä ei ole tarvinnut katua. Upean kokemuksen lisäksi MacWell on saanut ennennäkemätöntä huomiota.

– Piikkiaikoina saamme yhteydenottoja todella paljon – jopa enemmän kuin pystymme vastaanottamaan. Kaikkiin emme lähde mukaan, koska pohdimme tapauksia todella tarkasti. Emme ole täällä vain viemässä yritysten rahoja, Lähde sanoo ja lisää loppuun myös yhden yllättävän knoppitiedon, jonka Diili on tuonut:

– Minusta on tullut ohjelman myötä kaikkien neuvonantaja. Ihmiset tulevat juttelemaan kadulla ja kysymään bisnes– ja brändineuvoja, hän naurahtaa.

Toni Lähde, 43, MacWellin luova johtaja ja perustaja

Tärkein oivallukseni markkinoinnista on se, että pitää osata vastata kysymykseen, miten meidän ratkaisulla löydetään ja ratkotaan se ydinongelma, josta kaikki muut toiminnan haasteet syntyvät.

Haluaisin kehittyä johtamisessa. Johtaminen on todella vaikeaa. Siinä pitää osata lukea erilaisuuksia. Mitä enemmän johtamisesta oppii, sitä enemmän huomaa asioita, joissa pitää parantaa.

Suosikkibrändini ovat Coca-Cola ja Patagonia. Coca-Cola siitä syystä, että heillä on tuote, jota kukaan ei itseasiassa edes tarvitse, mutta brändi on silti rakentunut brändipääomaltaan siihen pisteeseen, että heiltä voidaan viedä kaikki tehtaita myöden pois tänään – paitsi nimi ja logo – ja seuraavana päivänä voidaan jo rakentaa samanlainen menestys uudestaan. Patagonia puolestaan on brändi, jota arvostan eniten, koska he todella tekevät sen mitä väittävät tekevänsä. Aivan joka päivä, ja aina itse siitä tuotteesta niihin jokapäiväisiin tekoihin –ja näin brändistrategia kuuluukin nykypäivänä rakentaa, jotta aitoa brändipääomaa syntyy.