Swappien Suomen maajohtaja Minttu Rautiainen kertoo että markkinoinnista karsimista mietitään yhtiössä aina hyvin tarkasti. Kuva: Swappie
Brändit

ūüĒć Maajohtajan markkinointitausta on aggressiivisella digimarkkinoinnilla menestyneelle Swappielle luonteva asia

21.5.2024 9:23
Mikko Perttunen
Brändiuudistuksen jälkeen yhtiö kommunikoi aiempaa voimakkaammin kiertotalouden teemoilla.

ūüĒć Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempi√§, taustoittavia ja p√§ivitt√§isest√§ uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

Kun Minttu Rautiainen aloitti vajaat neljä vuotta sitten suomalaisen Swappien maajohtajana, hänellä oli jo useamman vuoden kokemus markkinoinnin ja brändityön puolelta niin Swappielta kuin Nestléltä ja kosmetiikkaan keskittyvältä Sirowalta. Uusi rooli toi kuitenkin aivan uudella tavalla tulosvastuuta.

Iphone-kunnostukseen ja käytettyjen puhelinten verkkokauppaan keskittynyt Swappie on Rautiaisen mukaan kasvanut hurjaa vauhtia nimenomaan aggressiivisen digimarkkinoinnin ansiosta. Vuonna 2022 Financial Times arvioi yhtiön Euroopan nopeimmin kasvavimmaksi. Swappiella on yli 800 työntekijää, ja vuonna 2022 konsernin liikevaihto ylsi jo yli 200 miljoonan euron.

Vaikka yritys on kiinnostanut niin sijoittajia kuin asiakkaita, ei matka ole ollut pelkästään ruusuilla tanssimista. Viime vuonna Swappiella käytiin muutosneuvottelut, ja yhtiö uudisti tuotantoaan keskittämällä kunnostus- ja logistiikkatoiminnot Viroon ja Saksaan.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Laajemmin tulosvastuuta, mutta johtaminen keskittyy voimakkaasti markkinointiin

Monissa yrityksissä markkinointi on juuri se, mistä herkästi ryhdytään tiukan paikan tulle pihistelemään. Se saattaisi olla markkinointitaustaiselle tekijälle vaikeasti nieltävää.

‚Äď En ole kokenut tilannetta ristiriitaiseksi. Itse asiassa markkinointitaustaisen maap√§√§llik√∂n rooli on meill√§ todella luonteva. Swappiella on alusta alkaen ollut uskallusta panostaa markkinointiin ja l√∂ytynyt uskoa siihen, ett√§ juuri markkinointiin investoiminen tuo kasvua, Rautiainen kertoo.

Rautiainen kertoo, että markkinoinnista karsimista mietitään Swappiella aina hyvin tarkasti.

‚Äď Maan liiketoiminnan johtaminen keskittyy tosi vahvasti juuri markkinointiin ja myyntiin, Rautiainen sanoo.

Joutuu myös eri tavalla pohtimaan, mitä jokaisella markkinointieurolla saa, hän jatkaa.

‚Äď Minun p√∂yd√§lleni ovat esimerkiksi logistiikkakustannukset, joten onhan t√§ss√§ kyse laajemmin tulosvastuusta kuin markkinoinnissa yleens√§. Joutuu my√∂s eri tavalla pohtimaan, mit√§ jokaisella markkinointieurolla saa, h√§n jatkaa.

Rautiainen kuvaa Swappieta diginatiiviksi kuluttajabrändiksi.

‚Äď Markkinoinnissamme p√§√§ty√∂kalu on sosiaalisen median mainonta, ja teemme todella paljon yhteisty√∂t√§ vaikuttajien kanssa, Rautiainen kertoo.

Digimarkkinointiin perustuva strategia myös muuttuu nopeasti, erityisesti siksi, että dataa on saatavilla lähes reaaliaikaisesti. Nimenomaan datan ymmärrys on teknologiayrityksessä markkinoinninkin ytimessä.

‚Äď Testaamme koko ajan uutta, ja kun huomaamme, ett√§ jokin toimii, skaalaamme sen my√∂s nopeasti. Ja tietysti asioita muutetaan uudestaan, jos on tarve. Nopeita p√§√§t√∂ksi√§ helpottaa my√∂s se, ett√§ meill√§ on hyvin matala hierarkia, Rautiainen kertoo.

Tiedostavia kuluttajia tavoitellaan myös uusista kohderyhmistä

Viime vuonna Swappie toteutti brändiuudistuksen, jossa kommunikoidaan aiempaa voimakkaammin kiertotalouden teemoilla.

‚Äď T√§ss√§ markkinointi on avainasemassa my√∂s siksi, ett√§ rohkaisemme laittamaan puhelimia kiertoon. Tietoisuuden lis√§√§minen on nyt keski√∂ss√§ markkinoinnissamme, Rautiainen sanoo.

Se luultavasti puhuttelee my√∂s Swappien keskeist√§ kohderyhm√§√§ ‚Äď eli nuoria.

‚Äď Vihre√§√§ taloutta korostavat viestit resonoivat kohdeyleis√∂ss√§mme. Samalla pit√§√§ v√§ltt√§√§ viherpesua. Vaikka arvot olisivatkin vihre√§t, t√§ytyy sanojen takana olla my√∂s tekoja, muuten se kostautuu, Rautiainen sanoo.

Nopeasti datan perusteella muuttuva markkinointi ei kuitenkaan yksistään kanna.

Vanhemmissa kohderyhmissä Swappiella on Rautiaisen mukaan jäljellä kasvupotentiaalia, ja yhtiö tavoittelee tulevaisuudessa myös näitä kuluttajia.

‚Äď Ihmiset ovat koko ajan tiedostavampia, ja jatkuvasti mietimme, mit√§ kautta saamme lis√§tty√§ eri kohderyhmien tietoa kunnostetuista puhelimista, Rautiainen kertoo.

Nopeasti datan perusteella muuttuva markkinointi ei kuitenkaan yksistään kanna. Rautiaisen mukaan Swappiella panostetaan rohkeasti myös brändiin ja tunnettuuteen.

‚Äď Mittaamme aktiivisesti tunnettuutta erilaisilla kysely- ja br√§nditutkimuksilla. Tunnettuusty√∂ll√§ on iso vaikutus myyntiin. Liian usein ajatellaan lyhyell√§ aikav√§lill√§ ja laiminly√∂d√§√§n pitk√§j√§nteinen br√§ndity√∂, Rautiainen toteaa.