Luovuus

Maailmalla otsikoita kerännyt Sallan kunnan ilmastokampanja sai tunnustusta Cannesissa – työ keräsi jopa 7,5 miljardia näyttökertaa 63 eri maassa

House of Laplandin työ voitti pronssia Design-sarjassa.
Kuva:
House of Lapland
Maailmalla otsikoita kerännyt Sallan kunnan ilmastokampanja sai tunnustusta Cannesissa – työ keräsi jopa 7,5 miljardia näyttökertaa 63 eri maassa

Sallan kunnan viime talvena alkanut ilmastokampanja Save Salla on taas saanut kansainvälistä menestystä, sillä työ voitti maanantaina palkinnon arvostetussa Cannes Lions -kilpailussa. Save Salla voitti pronssia Design-sarjassa ollen Cannesin avauspäivän ainoa palkittu suomalaistyö.

Cannesin yhteydessä järjestettiin myös WARC Awards for Effectiviness -kilpailu, josta Suomeen tuli yksi pronssinen pysti.

Save Salla -kampanja on ollut jättimenestys. Kampanjan taustalla olleen Lapin viestintä- ja markkinointitalo House of Laplandin mukaan kampanja keräsi jopa 7,5 miljardia näyttökertaa 63 eri maassa. Siitä on tehty peräti yli 900 verkkojulkaisua. House of Lapland toteutti kampanjan yhdessä Sallan kunnan ja brasilialaisen mainostoimiston Agencia African kanssa. Design-palkinnosta pääkunnia menee Agencia Africalle.

Sallan kunta haki kampanjassa vuoden 2032 kesäolympialaisten isännyyttä. Tapaus huomioitiin aina Euroopan isoimpia lehtiä myöten.

Aiemmin tänä vuonna työ voitti kahdeksan palkintoa kansainvälisessä D&AD-mainoskilpailussa. Myös Cannesissa kampanja on ehdolla useamman sarjan voittajaksi.

House of Laplandin toimitusjohtaja Sanna Tarssanen kertoo MarkkinointiUutisille, että Cannes-menestys arvostetaan korkealle yhtiössä.

–  Tästä on todella huikea fiilis. Kampanja oli monella tapaa hyvin poikkeuksellinen, rohkea ja tärkeä. Teemme joka päivä töitä tämän työn parissa, joten on todella hienoa, että kampanja on saanut kansainvälistä tunnustusta myös alan kilpailuissa, Tarssanen iloitsee.

House of Laplandin tehtävänä on varmistaa, että Lappi näkyy ja kuuluu, joten päätavoite saavutettiin heittämällä. Brändinäkökulmasta katsottuna kyseessä oli lottovoitto Sallan kunnalle.

– Meille oli tärkeää etenkin se, että voimme vaikuttaa markkinoinnin keinoin ilmastonmuutokseen ja näyttää, että tämäkin haaste voidaan taklata yhdessä tekemällä.

Idea vuoden 2032 olympialaisten hakemisesta oli kampanjassa eniten huomiota herättänyt asia, mutta sillä oli muukin tarkoitus kuin vain herättää mielenkiinto.

– Vuosi 2032 on myös ilmastonmuutoksen kannalta tärkeä asia. Siihen mennessä pitäisi pystyä tekemään merkittäviä asioita ilmastonmuutoksen torjumiseksi, ja jos emme onnistu siinä, seuraukset voivat olla vakavia, Tarssanen avaa.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa