Unsplash/Dave Kim
Luovuus

Pienen suomalaiskunnan nerokas kampanja nousi otsikoihin maailmalla

28.1.2021 8:00
Toni Rajamäki
Lapissa sijaitsevan Sallan kunnan ilmastokampanja keräsi huomiota Euroopassa.

Sallan kunnalla on selvästi pelisilmää, sillä Lapin itäosassa sijaitsevan pikkupaikkakunnan uusi kampanja ylitti uutiskynnyksen jopa isossa brittijulkaisussa.

Salla lanseerasi keskiviikkona kampanjan, jonka mukaan reilun 3000 asukkaan kunta hakee vuoden 2032 kesäolympialaisten kisaisännyyttä muun muassa Madridin ja Dohan ohella. Sallan kampanja on nimeltään Salla 2032 Summer Games candidate city. Kunta julkaisi hakuvideon YouTubessa.

Kampanjan taustalla ei ole kuitenkaan todellinen kiinnostus olympiaisännyyttä kohtaan, vaan tavoitteena on kiinnittää ihmisten huomio ilmastonmuutoksen seurauksiin. Kampanjavideolla Salla esitellään Suomen kylmimpänä paikkana, jossa talvet ovat tulevaisuudessa lyhyempiä ja vähälumisempia.

– Tavoitteemme on selkeä. Vuosi 2032 on käännekohta, mikäli emme ole onnistuneet pysäyttämään ilmastonmuutosta siihen mennessä, on jo liian myöhäistä. Salla ja moni muu paikkakunta maailmassa lakkaa olemasta sellaisena kuin me ne tunnemme, taustoittaa Sallan kunnanjohtaja Erkki Parkkinen tiedotteessa.

– Haluamme säilyttää Sallan sellaisena kuin se nyt on, talvet kylminä ja lumisina, kesät lämpiminä. Samalla haluamme haastaa kaikki ilmastotekoihin ja säilyttämään koko planeettamme sellaisena kuin se nyt on. Mikäli pelastamme Sallan, pelastamme koko maailman, hän jatkaa.

Nerokas tempaus on kerännyt laajalti huomiota Suomessa, mutta kampanja on nostettu esiin myös Suomen ulkopuolella. Muun muassa iso brittilehti The Guardian uutisoi asiasta. Sen huomioivat myös uutistoimisto Reuters, irlantilaislehti Irish Times ja urheilubisnessivusto Sport Business.

Kampanjan kumppanina toimii ilmastoaktivisti Greta Thunbergin käynnistämä Fridays for Future, -liike joka yrittää saada päättäjät ryhtymään todellisiin toimiin ilmaston lämpenemisen hillitsemiseksi. Kampanjalle on myös avattu Savesalla-sivusto, jossa on koottu vinkkejä ilmastotavoitteiden saavuttamiseen.

Kampanjan taustalla on brasilialainen toimisto Agencia Africa, joka on luonut hankkeelle graafisen ilmeen.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)