Ilmiöt

Liki puolet suomalaisista ei ole valmis maksamaan pankkipalveluista mitään

Suomalaiset ovat tottuneet pankkien fyysisen palveluverkoston kutistumiseen ja hoitavat pankkiasiat mieluiten kotona.
Kuva:
Roman Wimmers / Unsplash
Liki puolet suomalaisista ei ole valmis maksamaan pankkipalveluista mitään

Suomalaiset arvostavat pankkipalveluissa ennen kaikkea hyviä digitaalisia palveluita kuten verkko- ja mobiilipankkia, kertoo S-Pankin Kantarilla teettämä tutkimus. 95 prosenttia kyselyyn vastanneista pitää näitä palveluja erittäin tai melko tärkeinä.

Toiseksi eniten pankkipalveluissa arvostetaan edullisia hintoja. Jopa 44 prosenttia vastaajista ei itse asiassa olisi valmis maksamaan yhtään mitään peruspankkipalveluista eli tilistä, kortista, verkkopankkitunnuksista ja pankin mobiilisovelluksesta. 32 prosenttia kertoo haluavansa maksaa palveluista korkeintaan 1–3 euroa kuukaudessa.

Pankkikonttoreihin vastaajat eivät kaipaa. Vain kolmannes vastaajista pitää konttorien laajoja aukioloaikoja erittäin tai melko tärkeinä. Kysely tosin toteutettiin verkossa, joten vastaajien voi olettaa olevan melko sinut sähköisten palveluiden kanssa.

90 prosenttia vastaajista kertoo hoitavansa pankki- ja raha-asioita mieluiten kotona.

90 prosenttia vastaajista kertoo hoitavansa pankki- ja raha-asioita mieluiten kotona. Verkkopankkia vastaajat pitävät hieman mobiilisovellusta mielekkäämpänä tapana hoitaa pankkiasioita. Mieluisin aika pankkiasioinnille on maanantaipäivä tai -ilta.

Juuri edullisissa hinnoissa olisi monen vastaajan mukaan eniten kehitettävää. Tätä mieltä on noin puolet vastaajista. 18–24-vuotiaat kertovat enemmän kehitettävää olevan digitaalisissa palveluissa ja ehkä hieman yllättäen laajoissa aukioloajoissa. Vanhimmat ikäluokat puolestaan näkevät henkilökohtaisessa palvelussa olevan pankeilla kehittämisen varaa.

Kaikkein eniten vastaajat arvostavat pankkien toiminnassa luotettavuutta, jonka nimesi 81 prosenttia vastaajista.

Suomalaiset ovat melko uskollisia pankkiasiakkaita, sillä 42 prosenttia vastaajista kertoi pääasiallisen pankkinsa olevan juuri se, mihin heillä lapsena avattiin tili.

S-Pankin kysely toteutettiin marraskuussa 2022 verkkokyselynä. Kantarin toteuttamaan kyselyyn vastasi 1018 suomalaista.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa