Lapland Hotels & Safaris / Kota Collective.
Brändit

Lappi-brändi vetää nyt paljon työnhakijoita myös ulkomailta

22.9.2023 9:27
Mikko Perttunen
Korona-ajan jälkeen kansainväliset matkailualan ammattilaiset ovat olleet kasvava trendi.

Matkailuala on alkanut piristyä haasteellisempien koronavuosien ja rekrytointivaikeuksien jälkeen, osoittavat matkailuyhtiö Lapland Hotels & Safariksen hakijamäärät tulevalle talvikaudelle. Etenkin hotelli- ja ravintolalle palaajia on alkanut virrata takaisin vuodesta 2022 lähtien. Matkailualalta valui pois arviolta 30 prosenttia osaajia koronan jälkeen.

– Olemme todella iloisia, että osaajia palaa alalle. Työpaikkojen määrä on kasvanut etenkin palvelualoilla ja sekä asiakkaat että työntekijät kokevat Lapin nyt todella vetovoimaiseksi, arvioi Lapland Hotels & Safariksen henkilöstöpäällikkö Taru Tahvanainen tiedotteessa.

Matkailuyhtiössä on töissä talvella 1800 ammattilaista yli 50 erilaisessa tehtävässä. Kausityöntekijät ovat pääsääntöisesti noin 25–27-vuotiaita nuoria, joskin joukosta löytyy myös alan konkareita. Korona-ajan jälkeen kasvavana trendinä on näkynyt kansainväliset matkailualan ammattilaiset, jotka kiertävät matkailukeskuksesta toiseen ympäri maailman.

– Lappi-brändi vetää nyt paljon työnhakijoita ulkomailta. Se muuttaa samalla vauhdilla myös työyhteisöjä kansainvälisemmiksi Suomessa. Meiltä haetaan työn ohella elämyksellistä Lappi-kokemusta, mutta ei vain kertaluonteisesti. Reilusti yli puolet tulee meille uudestaan, Tahvanainen kertoo.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)