Brändit

ūüĒć Kuluttajat valitsevat Fiskarsin vuosi toisensa j√§lkeen arvostetuimmaksi br√§ndiksi ‚Äď yrityksen br√§ndi- ja markkinointijohtaja kertoo, miksi

‚ÄĚMeille br√§ndi ei ole asia, joka istuu vain markkinointitiimiss√§ eik√§ varsinkaan tiedosto, joka silloin t√§ll√∂in kaivetaan esiin laatikosta‚ÄĚ, sanoo Marika Orkamo.
Kuva:
ūüĒć Kuluttajat valitsevat Fiskarsin vuosi toisensa j√§lkeen arvostetuimmaksi br√§ndiksi ‚Äď yrityksen br√§ndi- ja markkinointijohtaja kertoo, miksi

ūüĒć Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempi√§, taustoittavia ja p√§ivitt√§isest√§ uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

Innovatiivinen, luotettava, laadukas ja inspiroiva. Näillä sanoilla Fiskarsin brändi- ja markkinointijohtaja Marika Orkamo kuvaa Fiskarsin brändiä, jonka suomalaiset äänestivät Taloustutkimuksen tekemässä tutkimuksessa jo neljättä kertaa peräkkäin arvostetuimmaksi brändiksi.

‚ÄĚOlemme pian 373-vuotias yhti√∂. Meid√§n on oltava innovatiivinen vuosi toisensa j√§lkeen ja pysytt√§v√§ ajan hermoilla. Kaikilla tuotteillamme on selke√§ k√§ytt√∂tarkoitus. Pyrimme lis√§√§m√§√§n arjen askareiden sujuvuutta ja nautittavuutta‚ÄĚ, Orkamo sanoo.

‚ÄĚVisiomme on tuottaa enemm√§n onnellisuutta ja hyvinvointia ihmisille."

Hyvinvointi brändin ytimessä

Orkamo kertoo ihmisen hyvinvoinnin olevan Fiskarsin brändin ytimessä. Hänen mukaansa hyvinvointia syntyy silloin, kun ihminen tekee konkreettisia asioita. Fiskarsin tavoite onkin inspiroida ihmisiä tekemään asioita käsin.

‚ÄĚVisiomme on tuottaa enemm√§n onnellisuutta ja hyvinvointia ihmisille. Puutarhanhoito, kokkaus ja askartelu tuottavat tutkitusti mielihyv√§√§.‚ÄĚ

Fiskarsin tuotteet erottuvat kilpailijoista myös laadulla, Orkamo sanoo. Suunnitteluun käytetään paljon aikaa, ja testilaboratorioissa varmistetaan, että laatu on korkea.

‚ÄĚTuotteemme toimivat. Tuotteet ovat ergonomisesti niin hyvin suunniteltuja, ett√§ ne ovat ik√§√§n kuin jatke ihmisen omille k√§sille. Ei ole helppoa suunnitella toimivaa tuotetta, joka on viel√§ kauniskin. Leikkaaminen tuntuu ihan erilaiselta, jos k√§dess√§ on jotkut muut kuin oranssit sakset.‚ÄĚ

Fiskarsin designia määrittelevät tekijät on Orkamon mukaan mietitty hyvin tarkasti. Tavoite on, että kuluttaja tunnistaa tuotteen Fiskarsin suunnittelemaksi ja toteuttamaksi ilman logoakin. Tunnistettavuus syntyy helppokäyttöisyyden lisäksi oranssista väristä ja pyöristetyistä muodoista, Orkamo sanoo.

‚ÄĚDesignimme saa inspiraationsa suomalaisesta luonnosta. Esimerkiksi oksasaksiin on haettu innoitusta el√§inhahmoista. Saksien leikkaava p√§√§ n√§ytt√§√§ linnun profiililta.‚ÄĚ

Fiskarsin designiin haetaan inspiraatiota suomalaisesta luonnosta.

Brändi on osa kaikkea tekemistä

Viitisen vuotta sitten Fiskarsissa päätettiin tietoisesti alkaa ajatella brändistä uudella tavalla.

‚ÄĚMeille br√§ndi ei ole asia, joka istuu vain markkinointitiimiss√§ eik√§ varsinkaan tiedosto, joka silloin t√§ll√∂in kaivetaan esiin laatikosta. Br√§ndi on osa kaikkea tekemist√§mme. Se vaikuttaa tarjoomastrategiaan, tuotekehitykseen, markkinointiviestint√§√§n, designiin ja ihan kaikkeen muuhunkin‚ÄĚ, Orkamo kertoo.

Hän huomauttaa, että on paljon yrityksiä, joissa ajatellaan esimerkiksi tarjoomaa ja markkinointia täysin erillisinä. Se ei kuitenkaan Orkamon mukaan toimi.

"Emme ikinä jousta arvoistamme tai siitä, mitä me edustamme."

‚ÄĚSe ei ole uskottavaa ja autenttista. Br√§ndin pit√§√§ olla integroituna kaikkeen, ja kaikilla meill√§ t√§ytyy olla sis√§isesti ymm√§rrys siit√§, mit√§ me teemme, miksi ja kenelle. Se on vahvuutemme.‚ÄĚ

Fiskars vie paljon tuotteita myös ulkomaille, mutta brändiydin on kaikkialla sama. Orkamo muistuttaa, että on kuitenkin tärkeää muistaa kulttuurillinen konteksti.

‚ÄĚTiettyj√§ viestej√§ t√§ytyy pysty√§ lokalisoimaan. Mutta emme ikin√§ jousta arvoistamme tai siit√§, mit√§ me edustamme.‚ÄĚ

Marika Orkamo kertoo Fiskarsin etsivän jatkuvasti uusia, kestävää kehitystä tukevia materiaaleja.

Kuluttajan palaute on tärkein

Orkamo uskoo, että myös Fiskars-brändin suomalaisuus vetoaa ihmisiin. Yritys on perustettu vuonna 1649 Fiskarsin pienessä ruukkikylässä.

‚ÄĚVeikkaan, ett√§ l√§hes jokaisella suomalaisella on Fiskarsin sakset. Me olemme suomalaisille luotettava arjen kumppani,‚ÄĚ Orkamo sanoo.

Hän arvelee myös kohdillaan olevan hinta-laatusuhteen vetoavan suomalaisiin. Ihmiset haluavat kokea saavansa rahoilleen vastinetta, Orkamo muistuttaa.

Fiskars on valittu paitsi Suomen arvostetuimmaksi myös innovatiivisimmaksi brändiksi Hanken School of Economicsin tekemässä Finnish Innovation Index -listauksessa. Orkamo uskoo sen olevan merkki siitä, että vuosisatoja brändi on onnistunut tavoitteessaan ajan hermoilla pysymisestä.

‚ÄĚVeikkaan, ett√§ l√§hes jokaisella suomalaisella on Fiskarsin sakset."

‚ÄĚTestaamme koko ajan uusia bisnesmalleja. Tarjoamme esimerkiksi paistinpannujen ja kattiloiden uudelleenpinnoitusta Iittala-myym√§l√∂iss√§. Lis√§ksi etsimme koko ajan uusia, kest√§v√§√§ kehityst√§ tukevia materiaaleja. Viime vuonna teimme sakset t√§ysin kierr√§tysmateriaaleista ja otimme Outokummun kehitt√§m√§n maailman v√§h√§p√§√§st√∂isimm√§n kierr√§tyster√§ksen k√§ytt√∂√∂n Sorsakosken tehtaallamme valmistettavissa pannuissa ja kattiloissa.‚ÄĚ

Orkamo sanoo nimenomaan kuluttajien palautteen olevan Fiskarsille kaikkein arvokkainta. Siksi myös arvostetuimmaksi brändiksi valitseminen lämmittää hänen mieltään vuosi toisensa jälkeen.

‚ÄĚSe kertoo siit√§, ett√§ teemme oikeita asioita.‚ÄĚ

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa