Brändit

🔍 Kuluttajat valitsevat Fiskarsin vuosi toisensa jälkeen arvostetuimmaksi brändiksi – yrityksen brändi- ja markkinointijohtaja kertoo, miksi

6.9.2022 9:45
Iina Kansonen
”Meille brändi ei ole asia, joka istuu vain markkinointitiimissä eikä varsinkaan tiedosto, joka silloin tällöin kaivetaan esiin laatikosta”, sanoo Marika Orkamo.

🔍 Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempiä, taustoittavia ja päivittäisestä uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

Innovatiivinen, luotettava, laadukas ja inspiroiva. Näillä sanoilla Fiskarsin brändi- ja markkinointijohtaja Marika Orkamo kuvaa Fiskarsin brändiä, jonka suomalaiset äänestivät Taloustutkimuksen tekemässä tutkimuksessa jo neljättä kertaa peräkkäin arvostetuimmaksi brändiksi.

”Olemme pian 373-vuotias yhtiö. Meidän on oltava innovatiivinen vuosi toisensa jälkeen ja pysyttävä ajan hermoilla. Kaikilla tuotteillamme on selkeä käyttötarkoitus. Pyrimme lisäämään arjen askareiden sujuvuutta ja nautittavuutta”, Orkamo sanoo.

”Visiomme on tuottaa enemmän onnellisuutta ja hyvinvointia ihmisille."
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Hyvinvointi brändin ytimessä

Orkamo kertoo ihmisen hyvinvoinnin olevan Fiskarsin brändin ytimessä. Hänen mukaansa hyvinvointia syntyy silloin, kun ihminen tekee konkreettisia asioita. Fiskarsin tavoite onkin inspiroida ihmisiä tekemään asioita käsin.

”Visiomme on tuottaa enemmän onnellisuutta ja hyvinvointia ihmisille. Puutarhanhoito, kokkaus ja askartelu tuottavat tutkitusti mielihyvää.”

Fiskarsin tuotteet erottuvat kilpailijoista myös laadulla, Orkamo sanoo. Suunnitteluun käytetään paljon aikaa, ja testilaboratorioissa varmistetaan, että laatu on korkea.

”Tuotteemme toimivat. Tuotteet ovat ergonomisesti niin hyvin suunniteltuja, että ne ovat ikään kuin jatke ihmisen omille käsille. Ei ole helppoa suunnitella toimivaa tuotetta, joka on vielä kauniskin. Leikkaaminen tuntuu ihan erilaiselta, jos kädessä on jotkut muut kuin oranssit sakset.”

Fiskarsin designia määrittelevät tekijät on Orkamon mukaan mietitty hyvin tarkasti. Tavoite on, että kuluttaja tunnistaa tuotteen Fiskarsin suunnittelemaksi ja toteuttamaksi ilman logoakin. Tunnistettavuus syntyy helppokäyttöisyyden lisäksi oranssista väristä ja pyöristetyistä muodoista, Orkamo sanoo.

”Designimme saa inspiraationsa suomalaisesta luonnosta. Esimerkiksi oksasaksiin on haettu innoitusta eläinhahmoista. Saksien leikkaava pää näyttää linnun profiililta.”

Fiskarsin designiin haetaan inspiraatiota suomalaisesta luonnosta.

Brändi on osa kaikkea tekemistä

Viitisen vuotta sitten Fiskarsissa päätettiin tietoisesti alkaa ajatella brändistä uudella tavalla.

”Meille brändi ei ole asia, joka istuu vain markkinointitiimissä eikä varsinkaan tiedosto, joka silloin tällöin kaivetaan esiin laatikosta. Brändi on osa kaikkea tekemistämme. Se vaikuttaa tarjoomastrategiaan, tuotekehitykseen, markkinointiviestintään, designiin ja ihan kaikkeen muuhunkin”, Orkamo kertoo.

Hän huomauttaa, että on paljon yrityksiä, joissa ajatellaan esimerkiksi tarjoomaa ja markkinointia täysin erillisinä. Se ei kuitenkaan Orkamon mukaan toimi.

"Emme ikinä jousta arvoistamme tai siitä, mitä me edustamme."

”Se ei ole uskottavaa ja autenttista. Brändin pitää olla integroituna kaikkeen, ja kaikilla meillä täytyy olla sisäisesti ymmärrys siitä, mitä me teemme, miksi ja kenelle. Se on vahvuutemme.”

Fiskars vie paljon tuotteita myös ulkomaille, mutta brändiydin on kaikkialla sama. Orkamo muistuttaa, että on kuitenkin tärkeää muistaa kulttuurillinen konteksti.

”Tiettyjä viestejä täytyy pystyä lokalisoimaan. Mutta emme ikinä jousta arvoistamme tai siitä, mitä me edustamme.”

Marika Orkamo kertoo Fiskarsin etsivän jatkuvasti uusia, kestävää kehitystä tukevia materiaaleja.

Kuluttajan palaute on tärkein

Orkamo uskoo, että myös Fiskars-brändin suomalaisuus vetoaa ihmisiin. Yritys on perustettu vuonna 1649 Fiskarsin pienessä ruukkikylässä.

”Veikkaan, että lähes jokaisella suomalaisella on Fiskarsin sakset. Me olemme suomalaisille luotettava arjen kumppani,” Orkamo sanoo.

Hän arvelee myös kohdillaan olevan hinta-laatusuhteen vetoavan suomalaisiin. Ihmiset haluavat kokea saavansa rahoilleen vastinetta, Orkamo muistuttaa.

Fiskars on valittu paitsi Suomen arvostetuimmaksi myös innovatiivisimmaksi brändiksi Hanken School of Economicsin tekemässä Finnish Innovation Index -listauksessa. Orkamo uskoo sen olevan merkki siitä, että vuosisatoja brändi on onnistunut tavoitteessaan ajan hermoilla pysymisestä.

”Veikkaan, että lähes jokaisella suomalaisella on Fiskarsin sakset."

”Testaamme koko ajan uusia bisnesmalleja. Tarjoamme esimerkiksi paistinpannujen ja kattiloiden uudelleenpinnoitusta Iittala-myymälöissä. Lisäksi etsimme koko ajan uusia, kestävää kehitystä tukevia materiaaleja. Viime vuonna teimme sakset täysin kierrätysmateriaaleista ja otimme Outokummun kehittämän maailman vähäpäästöisimmän kierrätysteräksen käyttöön Sorsakosken tehtaallamme valmistettavissa pannuissa ja kattiloissa.”

Orkamo sanoo nimenomaan kuluttajien palautteen olevan Fiskarsille kaikkein arvokkainta. Siksi myös arvostetuimmaksi brändiksi valitseminen lämmittää hänen mieltään vuosi toisensa jälkeen.

”Se kertoo siitä, että teemme oikeita asioita.”