Klarna
Digitaalisuus

Klarnan tekoäly hoiti ensimmäisen kuukautensa aikana kaksi kolmannesta chatin asiakaspalvelutilanteista – tekee 700 ihmisen työt

29.2.2024 14:35
Mikko Perttunen
Asiakkaat ovat tekoälyyn yhtä tyytyväisiä kuin ihmisasiakaspalvelijoihin.

Klarnan Open AI -pohjainen tekoäly on ollut käytössä globaalisti nyt kuukauden, ja tekoäly on ehtinyt käydä tuona aikana jo 2,3 miljoonaa keskustelua asiakkaiden kanssa. Määrä on kaksi kolmasosaa kaikista Klarnan chat-asiakaspalvelukeskusteluista.

Käytännössä tekoäly tekee siis saman työmäärän kuin 700 täysipäiväistä asiakaspalvelutyöntekijää. Asiakkaat ovat ensimmäisen kuukauden aikana saaneet asiansa selvitettyä keskimäärin alle kahdessa minuutissa, kun aiemmin tähän meni aikaa keskimäärin 11 minuuttia. Asiakastyytyväisyys on myös tekoälyn kohdalla samalla tasolla kuin ihmisasiakaspalvelijoiden kanssa asioidessa.

Taloudellisesti Klarna arvioi tekoälynsä lisäävän yhtiön kannattavuutta 40 miljoonalla dollarilla.

Klarna on Open AI:n mukaan yrityksen kumppaneiden joukosta eturintamassa soveltamassa tekoälyä käytäntöön. Klarna suunnittelee ottavansa käyttöön täysin tekoälyllä toimivan talousneuvojan. Asiakkaat voisivat kuitenkin edelleen valita asioivansa ihmisen kanssa.

– Olemme erittäin innoissamme tästä, mutta tulokset korostavat myös tekoälyn syvempää vaikutusta yhteiskuntaamme. Toivomme, että yhteiskunta ja poliitikot ovat hereillä tekoälyyn liittyvissä asioissa, jotta pystymme navigoimaan tämän muutoksen läpi, Klarnan toimitusjohtaja Sebastian Siemiatkowski toteaa Klarnan tiedotteessa.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)