Duunitorin työnantajakuvakonsultti Antti Hyrkäs muistuttaa, että jokainen työnhakija ansaitsee saada vastauksen hakemukseensa. Kuva: Duunitori / Tommi Haapaniemi
Viestintä

Kaksi kolmesta hakenut työpaikkaa saamatta mitään vastausta – hakuprosessi vaikuttaa työnantajabrändiin

5.11.2025 8:35
Mikko Perttunen
Työnantajakuvakonsultti: "Jos mitään vastausta ei kuulu, hakijasta tuntuu varmasti, että häntä ei kunnioiteta."

Peräti 68 prosenttia työnhakijoista on hakenut töitä saamatta lainkaan vastausta, selviää Duunitorin tuoreesta Työnhaku Suomessa 2025 -tutkimuksesta.

– Tulos osoittaa, että hakijakokemusta ei osata huomioida tarpeeksi suuressa osassa organisaatioita. Tekosyitä ei ole – jokaisen hakijan pitää saada vastaus. Viestien lähettäminen työhakemuksen vastaanottamisesta tai hakuprosessin päättymisestä on sitä paitsi suhteellisen helppo automatisoida, Duunitorin työnantajakuvakonsultti Antti Hyrkäs muistuttaa tiedotteessa.

MAINOS

Hyrkäs arvioi, että työnantajien kannattaa ottaa tilanne vakavasti, sillä hiljaisuudella on hänen mukaansa suuri vaikutus hakuintoon.

– Jos mitään vastausta ei kuulu, hakijasta tuntuu varmasti, että häntä ei kunnioiteta. Jos hakeminen tuntuu metsään huutamiselta, ei ole mikään ihme, että hakijan halu laittaa persoona peliin työnhaussa heikkenee, hän toteaa.

Työnhaussa eniten turhauttavia asioita ovat kyselyn mukaan saman tiedon syöttäminen moneen kertaan, palkkatoiveen kysyminen tietämättä työn ja roolin yksityiskohtia ja epäselvästi ilmaistut työtehtävät. Lisäksi hakijoita ärsyttää, jos työnantaja ei ilmoita, vaikka hakija ei tulisikaan valituksi sekä se, että tietojen syöttäminen hakemusjärjestelmään on vaikeaa.

– Työnantajabrändi auttaa houkuttelemaan, mutta jos hakuprosessi ei ole selkeä eikä tietoa ole tarpeeksi, hakuinto voi lopahtaa. Kannattaa siis tehdä hakeminen sulavaksi, kertoa selkeä palkkahaitari sekä antaa osuva kuvaus työtehtävistä ja vaatimuksista. Myös viestintään hakuprosessin aikana ja sen jälkeen on syytä panostaa, Hyrkäs vinkkaa.

MAINOS